Iskolaérettségi vizsgálatok
Címlap / Otthon / Iskolaérettségi vizsgálatok

Iskolaérettségi vizsgálatok

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2024-03-19

Február táján mindig újra és újra felmerül a kérdés a nagycsoportos gyermekek szüleiben, hogy gyermekük elég érett-e az iskolára? Néha még a pedagógusok is tanácstalanok, hogy némelyiküknek elég lesz-e még fél év spontán érés az iskolakezdésig, hogy könnyen menjen a tanulás? 

A törvényi jogszabály úgy rendelkezik, hogy aki augusztus 31-ig a 6. életévét betölti, kezdje meg az iskolát. Ebből elég nagy riadalom volt egy éve, ami talán a törvény kommunikációját terheli, hiszen a törvény nem ennyire merev, tágabb határt ad az iskolakezdésre abban az esetben, ha a gyermek a koránál hamarabb, illetve később éri el az iskolaérettség követelményeit.

A Pedagógiai Szakszolgálat véleményét ezek alapján akkor kérjük, ha:

  • A gyermeket az éretlensége miatt az óvoda még nem tanácsolja az iskolakezdésre.
  • A gyermeket korábban szeretnénk iskolába íratni.
  • Nem ért egyet az óvoda és a szülő a gyermek iskolakezdésének időpontjával kapcsolatban.

A személyes tapasztalatom azt mutatja, hogy az óvodapedagógusoknak nagy tapasztalata és összehasonlítási alapja van abban, hogy megjósolják, hogy fog a gyermek az iskolában teljesíteni. Általában az ő véleményük összecseng a Nevelési Tanácsadó véleményével, még ha nem is mérőmódszerekkel, hanem a hétköznapi tapasztalatokból, napi rutintevékenységből, játékból mondják meg a gyermek érettségét.

Ennek ellenére,  ha a szülő nem ért egyet az óvodapedagógussal, én mindig azt tanácsolom a szülőknek, hogy ne féljenek kérni a Nevelési Tanácsadó véleményét, hiszen ők kívülállóként, objektíven tudják nézni a gyermeket.

Van olyan gyerek, akik bátran kezdhet iskolát, érett 6 évesen, még akkor is, ha a szülők szeretnék, hogy tovább maradjon oviban. Ritkábban, de a másik véglet is előfordul, ha a szülő nem ismeri fel, hogy jót tenne a gyermekének plusz egy év az érésre.

Az iskolaérettséget három terület mutatja:

  • Fizikai érettség (testsúly, magasság, fogváltás, …..)
  • Szociális érettség (mérhető abból, hogy viselkedik a gyermek egyéni és csoportos helyzetben)
  • Pszichés érettség, (ide tartoznak az értelmi funkciók is, mint pl. a megfigyelés.)

A Pedagógiai Szakszolgálatban a gyermekek egyéni és kiscsoportos helyzetben is kapnak feladatot, pont amiatt, hogy az értelmi képességeik mellett a szociális érettségük is látható legyen. (Egy ennyi idős gyermeknek már képesnek kell lennie a szülő jelenléte nélkül is boldogulni idegen helyzetben, beilleszkedni egy új közösségbe.)

A feladatok nagyon sokszínűek, megpróbálom érzékeltetni, de szándékosan nem írom le konkrétan, hogy ne forduljon elő a rátanultatás, mert akkor az eredmény nem mutatna valós képet.

A terápiákban is úgy dolgozunk, hogy hasonló feladatokat kell a gyermeknek végezni, de soha nem magát a mérési anyagot gyakoroltatjuk be.

A vizsgálat spontán csoportos játékhelyzettel kezdődik. Míg az egyik szakember játszik a gyermekekkel, addig a másik helyiségben a szülővel beszélgetnek.

Ebben a kiscsoportos helyzetben a gyerekekkel különböző szempontok szerint rajzoltatnak, ahol a kézügyességükön kívül látják a dominanciát, az emberábrázolást, mintamásolást, sematikus ábrázolást. Végül egy történetet hallgatnak meg, amit meg kell jegyezniük.

Ezt egy rövid szünet után az egyéni helyzet követi. Itt visszakérdezik a mesét, hogy lássák a késleltetett emlékezetét, aztán általános tájékozottságra vonatkozó kérdéseket tesznek fel.

Szerepel még a vizsgálatban képi emlékezeti, formaemlékezeti feladat, képolvasás annak felderítésére, hogy tud-e összefüggő mondatokat alkotni.  

A pszichés érettséget az jelzi, hogy képes alapos megfigyelésre, kialakul a szándékos figyelme, rövid idejű emlékezete közelít a felnőttéhez, problémamegoldó képessége jó.

A feladatmegoldás alatt jól megfigyelhetőek a következők is:

  • Figyelmesen hallgatja-e a feladatot, esetleg többször szólni kell neki, hogy figyeljen.
  • Azonnal nekilát, vagy inkább sok bíztatást vár a megoldáshoz.
  • Ha valamit nem ért megkérdezi, netán túl sokat kérdezősködik.
  • Önállóan oldja meg a feladatot, segítséget kér.
  • A munkatempója gyors vagy lassú.

Tehát a feladatok megoldásából nem csak az értelmi képességekre kapunk választ, hanem az iskolához olyan fontos feladattudatról, feladattartásról, figyelemről, monotóniatűrésről, szabályok betartásáról, kudarc felismerésről, kudarctűrésről is.

 

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.




 
 
[ 2366 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x