HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2017-05-25
Otthon

Tényleg egyre több a problémás gyermek?

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2017-05-25

Egyre gyakrabban hangzik el a kérdés: vajon valóban növekszik a fejlesztésre szoruló gyerekek száma? Ténylegesen több manapság a problémás gyerek? Tanító nénikkel, osztálytanítókkal beszélgetve kiderül, hogyan változott a kép az elmúlt 20-30 év során. Egyre gyakoribb a szorongó, hasfájásos tünettel küzdő gyermek az iskolákban. Megnőtt azoknak a száma, akik nem tudnak együtt haladni a többiekkel: az olvasás-, írás-, vagy a számolás területén speciális segítségre szorulnak. Kihívást jelent az érzelmi- magatartási problémával küzdő gyermekek növekvő aránya is. Miféle okok állhatnak szubjektív észleléseink mögött? Melyek a szülő legfontosabb teendői gyermeke ideális fejlődése érdekében? 

 

Egy a lehetséges okok közül
Fontos tudni, hogy hazánk 1990 óta részt vesz – kezdetben megfigyelőként, majd 1996 óta rendes tagként – az OECD munkájában: számos részterületen együtt dolgozva az oktatás fejlesztésén, hatékonyabbá tételén. Ahhoz, hogy a statisztikai adatok összehasonlíthatók legyenek, egységes fogalomtár szükségeltetik. Hatalmas feladatot jelent a standard fogalmak, kategóriák kidolgozása. A közös nemzetközi fogalmak megteremtésével együtt a működő rendszert is át kell alakítanunk.
Mivel a nemzetközi definíciók eltérőek, az egyes országok adatközléseink tényleges összevetése nem nyújt valós képet az érintettek köréről.

Kik azok az érintettek, akiknek oktatását többlet-szolgáltatással kell megsegíteni?
A valaha használt „fogyatékos” kifejezést felváltotta az SNI- a Sajátos Nevelési Igényű alkalmazása.
Ennek 3 kategóriáját különböztetjük meg.
„A” kategória - akiknek problémája organikus eredetű (anatómiai, idegrendszeri elváltozás ).
„B” kategória – tanulási zavarok, magatartási problémák és tanulási nehézségek (IQ alapján az enyhe értelmi fogyatékos kategória).
„C” kategória – a szociális-gazdasági, kulturális, vagy nyelvi okok miatt hátrányos helyzetűek
> hazánkban pedagógiai különtámogatáshoz nem jutnak.

A nemzetközi gyakorlatnak megfelelően hazánkban is elindult az integrált oktatás-nevelés: a nehézséggel küzdő gyermekek (legalábbis egy részük) bekerült a hagyományos iskolák padjaiba, láthatóvá váltak mindannyiunk számára.


A pedagógusokat új kihívások elé állítják azok a helyzetek, amikkel azelőtt ebben a formában nem találkoztak, hiszen korábban ezeket a gyermekeket speciális iskolákba helyezték át.
Ha gazdasági szempontból tekintjük a kérdést, nyilvánvalóan kifizetődőbb fejlesztő pedagógusok, pedagógiai asszisztensek alkalmazásával - lehetőleg osztálykeretben- segíteni a rászorulókat, semmint külön iskolákat fenntartani számukra. Összehasonlíthatatlan előnyt jelent társadalmi méretekben is, ha együtt nőnek fel a különböző lehetőséggel megáldott gyermekeink. Korai életkorban megtanulják elfogadni a másságot, láthatják egymásban az értékest.

Tehát, ha valójában nem is nőtt a segítségre szorulók száma, az átalakult intézmény-rendszer révén mégis szembeötlőbb lett létezésük.
A változás folyamat – legyünk türelmesek ebben a folyamatban!
És bízzunk abban, hogy az oktatást szolgáló többlet-támogatás – személyi, dologi, pénzügyi- vonatkozásban is együtt nő az ellátandó feladatokkal.

Negatív hatású tendenciák
Közhelyes, hogy rohanó világban élünk, rengeteg benyomás, impulzus ér bennünket. Néhány évtizeddel ezelőtt még vezetékes telefonja is kevés családnak volt, ma már kisiskolásaink kezében sem ritka látvány a mobil. Gépesített korunkban egyre kevesebbet mozgunk és egyre több technikai eszközt használunk.
Mi köze ennek a tanulási képességekhez? Tapasztalatom szerint nem kevés.

Elgondolkodtató tény, hogy hiperaktív gyermekek órákig nyugton ülnek a tévé, számítógép előtt. Amúgy meg a vacsoraasztal mellett sem bírnak izgés-mozgás nélkül meglenni. Miért? A képernyő fény-hang effektjei a látóközponton keresztül az egyensúlyszervet stimulálják. Azaz, olyan élmény az agynak, mintha mozogna a gyermek. Inger éri az egyensúly-központot, de elmarad a tanulás – nincs visszacsatolás, hiszen valódi mozgás nem történt, csak illúzió. Mi kéne helyette? Olyan szabad mozgások sokasága, ahol a gyermek maga keresi az ingerforrást: hinta, csúszda, libikóka, forgó, szaladgálás, ugrálás, fára mászás, stb...

Hogyan hat a képernyőzés mindenki másra (is)?
Természetesen megoszlanak a vélemények. Most tekintsük át a negatív hatásait!
Bizonyított tény, hogy azok, akik kicsi kortól kezdve sok időt töltenek képernyő előtt, elmaradnak a nyelvi kifejezőkészség tekintetében. Romlik a figyelmük, kevésbé képesek összpontosítani, így nehezebben is tanulnak. A gyermekkori túlsúly kialakulása is összefüggésben áll a tévé előtt töltött idővel. A mozgás helyetti üldögélés, heverészés, másrészt a társuló nassolás is hozzá járulnak a súlyfelesleghez.

Fontos kérdés: a nézett műsorok tartalma
Régóta tudjuk, hogy összefüggés áll fenn az erőszakos cselekmények, szexualitással kapcsolatos jelenetek, nemkívánatos viselkedést modellező szereplők keltette benyomások és a gyermekek viselkedésében megjelenő negatív elemek között.
Félelmet generáló, rémisztő erejűek lehetnek a látott naturális képek. Gondoljunk a híradók, rendőrségi hírek, katasztrófa-események beszámolóira! Kíméljük meg gyermekeinket ezektől!


Amikor mégis tévézik a gyermek, legyen az közös program. Nézzük végig együtt, beszélgessünk a látottakról, osszuk meg az élményt. Kérdezgessük, mi tetszett, mi keltett benne félelmet, derítsük ki, mit értett meg belőle - ez segít a feldolgozásban. Másfelől a szóbeli kifejezőkészségre is fejlesztőleg hat: sűrítve a lényeget el tudja-e mondani gyermekünk? A közös filmnézés jó lehetőséget kínál az események sorrendiségének, az ok-okozati kapcsolatoknak a felismer(tet)ésére.

Jó, ha tudjuk: a gépi hang nem helyettesítheti a hallási figyelem fejlesztését - élő beszédhangra, énekhangra van szükségünk. Ezért is olyan fontos az (esti) mesélés.

Meséljünk, ameddig csak lehet
Hány éves korig meséljünk? Ameddig szívesen veszi, akár még tizenéves korban is. Különösképp, ha olvasási nehézséggel küzd. Gyakran már az elsős gyermeket is azzal „büntetik”, hogy olvasson magának, ha akar. Hiszen már tud. Hibás gondolkodás: még évekbe telik, amíg olyan gyakorlottságra tesz szert a gyermek, hogy kevéssé fárasztja az olvasás és élvezni is tudja azt.

Miért több az anya-apa meséje, mint a legjobb mesefilm?
Mindaz, amit a képzeletünk teremt a hallottak alapján – a képzelőerőnket fejleszti. Ráadásul legyen szó akár a hétfejű, tüzet okádó sárkányról, saját elménk csak olyan képet alkot róla, ami elviselhető, szemben a készen kapott ábrázolással. A sok színes képpel illusztrált könyv sem olyan fejlesztő, mint a korábbi generációk néhány tusrajzot és egy-egy csodálatos szépségű festményt tartalmazó darabjai. Minél kevesebb készen kapott klisét kapunk, annál nagyobb szabadságot élvez szárnyaló fantáziánk!
Ne maradjon említés nélkül a mesélés összetartozást erősítő hatása sem: a közös esti összebújás lehetőséget ad arra is, hogy előkerüljön az eltelt nap eseményeiből valami fontos, amit még nem tudott velünk gyermekünk megosztani. Sokat jelent, hogy az élő mesébe módja van a gyermeknek belekérdezni: arról, amit nem ért, vagy ami különösképp izgatja. Itt spontán lehetőség nyílik arra is, hogy a jó-rossz, helyes-helytelen fogalmakkal való viszonyát formáljuk gyermekünknek.

Összefoglalva:

Elkerülhetetlen, hogy a világ fejlődéséből eredő változások kihassanak egyéni életünkre is. Ám az, hogy korlátozzuk-e a technika benyomulását mindennapjainkba, vagy hagyjuk, hogy eluraljon minket – az az egyén szabadsága.
Vagyunk-e olyan tudatosak, erősek, hogy néhány dologban függetlenedjünk?
Ki tudjuk-e kapcsolni a tévét vacsora közben?
Megvagyunk-e valami külső hang nélkül, hogy kicsit befelé figyelve meghalljuk saját lelkünk üzenetét?

A folytatásban arról olvashatnak, milyen összefüggés van érzékszerveink tompulása és a tanulási nehézségek között. Tartsanak velem és gyakorlati segítséget is kapnak a problémák megelőzéséhez!

Bukovinszky Mária
fejlesztő pedagógus
kepesseg.com

Képek:
piqs.de: Meena Kadri - Pippi Långstrump
piqs.de: kolorit - Sommer



 
 
[5401]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


titkosrandi fej

éves
 
fotó




Tagok: Túl az 1 millión, Fotóval: 331.689


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 


 

ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



Lélekpillangó:
[...] Bővebben!
Rádzsa boci titkai:
Szeresd - etesd! Dobj neki egy villa szénát:

A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x