HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2017-06-25
Címlap / Otthon / Írástanulás

Írástanulás

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2017-06-25

Az olvasás óra után általában írásóra szokott következni.Története: Író-olvasó módszert használtak, de ezt nagyon nehéz volt elsajátítani ezért az olvasó-író módszert használjuk. Lényege: az ember megtanul grafikus formába önteni, rögzíteni dolgokat, vagy közölni mások ill. saját beszédének tartalmát.  

 

Története:
Író-olvasó módszert használtak, de ezt nagyon nehéz volt elsajátítani ezért az olvasó-író módszert használjuk.

Lényege: az ember megtanul grafikus formába önteni, rögzíteni dolgokat, vagy közölni mások ill. saját beszédének tartalmát.

Az írástanulás is feltételes idegkapcsolatokon alapszik: értelem, gondolatok, közlendők, belső beszéd felől indulunk ki.


Felidézzük a vizuális képeket: betűket és szóképeket. Ezután történik az írásmozgás: az írás rögzítése (motorika), összegzése. Tehát egy hármas asszociációs kapcsolat van, ennek megerősítése során adódik automatikusan az írás. Sok gyakorlás során alakul ki az automatizmus, vagyis az íráskészség. Az írás hierarchiája: írástechnika (írás használata), majd a fogalmazás.

Feltételei:
Belső feltételek:
- szem-kéz koordináció
- kéz fejlettsége (ujjvégek csontosodása ekkor fejeződik be, különbség lehet gyerekek keze között ezáltal)
- idegrendszer fejlettsége: mozgáskoordinációhoz, finommozgásokhoz szükséges
- látási észlelés: a szem nézi az írásmozgást. FIGYELNI kell ki az aki ilyenkor hunyorog, furcsa ülési pózt vesz fel.
- hallás és beszéd fejlettsége
- hallási megkülönböztető képesség (belső hallásával kell analizálni a hallottakat) Lesznek jelek, hogy a gyerek nem hall jól: fülét irányítja a hangforrás felé, értetlenséget mutat az arca, szájról próbál olvasni.

Külső feltételek:
- tiszta beszéd: a beszédhibákat az óvodában kell korrigálni, mert a gyerek a beszédhibát átviszi az írásra is majd.
- a gyerek első grafikai élménye pozitív legyen (Mit rajzoltál? … Jaj de szép!)
- a pedagógus személye, felkészültsége, módszertani kultúrája, gyerekközpontúsága (= azzal a módszerrel közelíteni ami a legmegfelelőbb)
- a pedagógus írása: az írástanulás életkor-specifikus
- taneszközök
- írásmozgás koordináció: belső érési folyamat függvénye

Nagy József felmérései szerint az iskolába kerülő gyerekek 20%-ának lehetne írást tanítani. Az iskolába lépők 40-50%-a áll azon a szinten, hogy eredményesen megtanulja az írást.
Javaslata: késleltessük az írástanulást pár hónappal az iskolába lépéshez viszonyítva. Az olvasástanulás nem életkor-specifikus.

Szakaszai:
- Előkészítés: megfigyelés
- A jelrendszer megtanulása: kis és nagybetű írásának megtanulása
- Az íráskészség és képesség fejlesztése: írástechnika, írástechnika.

I. Előkésztés:
A gyerek rajzolhat, színezhet nyári élményről és családról. Meg kell figyelni a látását a gyereknek, ceruzatartását, milyen bátran vezeti a vonalat, fel kell mérni kik a balkezesek (ezeknek a pad bal oldalán kell ülniük). Rajzolásos feladat: formaemlékezet, térben való tájékozódás, jobb és bal fogalmának ismerete, fent és lent.

Feladatai:
Formaemlékezet, formafelismerés fejlesztése, gyakorolni a térben való tájékozódást, helyes írásülés megtanulása, ceruzafogás befolyásolása (a balkezeseknél itt nem szabad semmit csinálni), hogy ne fogja görcsösen a ceruzát. Finommozgások, mozgáskoordináció fejlesztése. Papírhajtogatással, színezéssel, festéssel lehet fejleszteni. Technika órán gyurmázás, huzalhajtogatással, gyöngyfűzéssel, puzzle kirakásával. Testnevelés órán labdajátékokkal, építő és kirakójátékokkal. A gyerek izmait tornagyakorlattal is lehet fejleszteni. Ekkor tanulják meg a betűelemeket ezek közvetlenül előkészítik a betűírást, gyakorlásuk néhány hétig tart, de minél tovább annál jobb.

II. Jelrendszer megtanulása:
Az olvasás órán megtanult betűből indulnak ki: (Figyeld meg hogy csinálom) A nyomtatott betűhöz vagy származtatom, vagy átírom írott betűvé. De a k betűt nem lehet átírni .

Menete:
- Betű bemutatása átírással vagy társítással
- Bemutatás nagy alakban: honnan indulok, milyen betűelemek építik fel
- Vázolás a levegőben: ( a tanárnak tükörképet kell mutatnia) karral, könyökkel, csuklóból, majd a padra
- Vázolás írólapra, vagy vázolólapra
- Vázolás munkafüzetbe
- Új betű összekapcsolása tanult betűkkel (szavak írása)
- Füzetben a tanár előír sorokat
mm



 
 
[6668]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


titkosrandi fej

éves
 
fotó




Tagok: Túl az 1 millión, Fotóval: 331.689


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 
/img/hirdetes/krisna_v_2017_07_21.gif
 
/img/hirdetes/egeszsegvar.gif
 
/img/hirdetes/banner_300x250.gif
 


 

ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot


x