Vegyük észre a figyelemzavart!
Címlap / Otthon / Vegyük észre a figyelemzavart!

Vegyük észre a figyelemzavart!

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2024-03-28

Már elég idő eltelt az iskolakezdés óta, hogy belelássunk gyermekünk tanulási szokásaiba, házi feladatának megoldási stratégiájába.  

Ha úgy ítéljük, hogy indokolatlanul sok időbe telik a lecke megírása, figyeljük meg jobban gyermekünket egyéb tevékenységeiben is, mert lehet, hogy elkalandozik a figyelme leckeírás közben.

Iskolás korra már ki kell alakulnia a szándékos, akaratlagos figyelemnek, ami segíti a gyereket abban, hogy még akkor is figyeljen, ha máshoz lenne kedve. Ez egy elsős kisgyereknél még 25 perc körüli időt jelent. Ezért szokták a tanítónők óra közben megmozgatni őket, hogy kicsit kikapcsolódjanak, és újra tudjanak összpontosítani. Sok kisgyereknél jelentkezik órán az a probléma, amikor az akaratlan figyelmük eltereli őket a feladattól.

Ilyen helyzet lehet egy váratlan, kintről beszűrődő hang, érdekesnek tűnő jelenségek az ablakon túlról, de akár a képekkel díszített fal is figyelemelterelő lehet.

Az viszont gyermekünk figyelmének magasabb fokát jelzi, ha egyszerre több felé is tud figyelni. Kialakult az automatikus figyelme, egy bizonyos cselekvés mellett más dolgokra is képes figyelni egyszerre, tehát egy időben több dolgot is tud végezni.


 
Milyen figyelmeztető jeleket vehetünk észre ha gyermekünk figyelme nem megfelelő?
Iskolásoknál:
  • Nehezen figyel oda huzamosabb ideig.
  • Figyelmét apró, jelentéktelennek tűnő dolgok elterelik (mentő hangja, hulló falevelek, pók a falon).
  • Részletekre nem figyel, írásos munkáiban hibákat ejt (lemaradnak ékezetek, kimaradnak betűk).
  • Elveszíti a dolgait, nem figyel rájuk. (kulcsok, pulcsik, tornacipő)
  • Több insturkciót nem tud végrehajtani, hiányosan csinálja meg (ha megkérjük, hogy hozza be a kocsiból a dinnyét, és csukja le a csomagtartót, simán bejön a dinnyével, a kocsi meg tárva nyitva marad).
Kisebbeknél:
  • Nem figyel a beszédünkre, ha szólunk, mintha meg sem hallaná (“Ezerszer kell szólni.”),
  • Nehézséget okoz egy tevékenység megszervezése még akkor is, ha már sokszor csinálta, mindig mondani kell, mi következik.
  • Csapongó a játékaiban, nem tud sokáig egy játékkal játszani. Mindenbe belekezd, otthagyja, játékokat csak szétpakolja, de nem játszik velük.

Szerencsére a figyelem mozgásfejlesztéssel javítható.
A Tervezett Szenzomotoros Tréningben a feladatok úgy vannak összeállítva, hogy javul a gyermek:
  • hosszútávú memóriája azáltal, hogy a feladatot több alkalommal végezzük ugyanabban a sorrendben. A gyermek először rájönk, hogy hiszen ez ugyanaz, mint előző alkalommal. Legközelebb már tudja azt is, hogy mi volt a feladat, és már csak a minőségi javításra kell figyelnie, arra nem, hogy mit kell csinálni.
  • Szeriális memóriája (sorrendiség), hiszen a feladatok egy bizonyos sorrendben követik egymást, a gyermek előbb utóbb emlékszik, hogy melyik feladat után mi következik.
  • Egyidejű többcsatornás figyelme, hiszen egyszerre több dolgot kell végeznie. (pl. ugrik, tapsol, mondókázik egy időben)
  • Feladattartása, hiszen az órán folyamatosan feladathelyzetben van 45 percig.
  • Monotóniatűrése, mert ahhoz, hogy a feladatok jól berögzüljenek, sokszor kell őket végrehajatni egymás után.

Ha felmerül a gyanúnk, hogy gyermekünk figyelme nem az életkorának megfelelő, mielőbb érdemes mozgásfejlesztő foglalkozásra járatni.

Itt is érvényes az elv: minél előbb, annál jobb.
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.




 
 
[ 9065 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x