Világ nélküli világban: Hogyan kísérjük át a vakot az...
Címlap / Psziché / Világ nélküli világban: Hogyan kísérjük át a vakot az utcán?

Világ nélküli világban: Hogyan kísérjük át a vakot az utcán?

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2024-03-29

Szerencsére a vakok iskolájában nem szemérmesek, megtanulják kicsi korban, hogy ők vakok, és vannak látók. Tehát a vak ember szívesen megmondja a vállalkozó személynek, hogy ő hogyan szeretné. Általában karonfogva azt a kezét, amelyben nincs bot. A probléma inkább az, hogy a látók félrefordulnak - tisztelet a kivételnek. Remélhetőleg olyan vakot nem akarnak átvezetni, aki nem akar átmenni. 

Nos, ugyanez a helyzet a többi mozgássérülttel és értelmi sérülttel. Ha látjuk, hogy segítségre van szüksége, menjünk oda bátran és kérdezzük meg, ő mit szeretne. Ők mind olyan iskolába járnak, ahol megtanítják nekik, hogyan kell segítséget kérni. De ki tanítja meg a mai kisgyerekeket ezekre, amikor se a szülők, se a tanítók már nem tanulták? A mai nagyszülők tanulták utoljára alsó tagozatban, hogyan kell köszönni, hogyan kell kopogni, miért kell felállni az idősebb előtt. Miért kellene felsegíteni a járművekre a babakocsit. (Ezt a szereplő személyek se tudják, hogyan kell udvariasan megkérni egy viszonylag fiatal embert, hogy segítsen. Én mindig jóelőre kinézek egy fiatal férfit, odamegyek hozzá és megkérem. Nem fordult elő, hogy visszautasítottak volna, de mindig csak kedvesen mosolygó férfit kérek meg, aki nem fél a szemkontaktustól. Bizonyára maga is fölajánlaná, hogy segít.)



Iskolai oktatás

Ezeknek a dolgoknak az iskolában az osztályfőnöki órán lenne helye. Hallom felkiáltani a kollégáimat: miért megint mi? Miért nem a család? Azért, mert mi vagyunk felelősek a következő generációért, a szülők azt se tudják, maguk hogyan köszönjenek. (Még úttörő-korban benne voltak ezek a szabályok a 6 pontban és a 12 pontban, de már nincs úttörő, a szülők senkitől se tanulták meg.) Bizony, kedves oktatásügyi miniszter bácsi, magának – méltóságodnak - kellene gondoskodni arról, hogy az osztályfőnöki órák anyagába bekerüljön az udvarias viselkedés. Ha villamoson utazna, önnek se adnák át a helyet, de még az anyukájának se!)

De hát azért kapitalizmus a kapitalizmus, mert mindig akad egy-egy kiváló egyén, aki időt és anyagiakat áldoz arra, amit fontosnak tart a társadalom számára. Az amerikai vadkapitalizmusban megalapozta anyagi helyzetét, hazajött és itt kamatoztatja etikai formában. Bitó László: író, filozófus, élettan-professzor megértette, hogy a gyermekeknél kezdődik a nevelés – felnőttekkel is indított programokat a televízióban is – és olyan osztályfőnöki órák tartását kezdeményezte, ahol gyógypedagógus foglalkozik az általános iskolásokkal. Célja megértetni a gyerekekkel, hogy nem kell félni a sérült emberektől. A Kézenfogva Alapítvánnyal kapcsolatot teremtve a Móra Ferenc Általános Iskola vezetősége nyílt osztályfőnöki órákat tart. Egy óra beszélgetés után értelmi sérült fiatalok jönnek be az órára beszélgetni a gyerekekkel.

Fogadd el, fogadj el

Már ismertük ezeket a fiatalokat a 2008-as novemberi koncert előkészítésének idején. Akkor támogatták őket az államelnök-feleségek, valamint mögöttük volt az egész intézmény. Most csak hárman ültek szemben tíz éves gyerekekkel, s az utolsó sorokban néhány ismerős segítő. A gyógypedagógus tanár kitűnően vezette a bemutatkozást, mert egy órán keresztül azt mondatta ki a tanulókkal, hogy nincs különbség a sérült ember és a nem sérült ember között. Filmet is játszott, ahol arról vallottak, mi fáj nekik, mivel foglalkoznak, ők is hasznos tagjai a társadalomnak. 

Amikor tehát bejöttek az értelmi sérült fiatalok, a gyerekek már nem bámultak, nem nevettek, nem fordultak el, hanem elindulhatott egy megértő beszélgetés. Kriszti, Miklós, Árpi a koncert óta is jól ismertek, megfelelőképpen kommunikálnak. 



Életforma

A gyerekek, szülők, pedagógusok a munkájukról, hobbijukról érdeklődtek. A fiatalok tudják, hogy ők csak értelmi sérültek között helyezkedhetnek el, de így is fontos, hogy holtig tanuljon (Farkas Miklós). Zenekaruk van, sok helyen fellépnek. Lakóotthonban laknak, panelházban, általában ketten egy szobában, de van, akinek van házastársa. Egy felnőtt megkérdezte, hogy állnak a szerelemmel. Miklós nagyon finoman kitért, hogy ezen a téren más szabályok érvényesek, mint egyéb közösségekben (gondolom, az utódok miatt), hiszen ők maguk is segítőre szorulnak. Általában igyekeznek mindent önállóan végezni, legtöbb esetben önellátóak, szabadon közlekednek a városban, de kikérik a segítők véleményét. Rendszeresen meglátogatják a szüleiket vidéken, Árpi szülei meghaltak, ő Erdélyben talált olyan barátokra, akikhez mindig szívesen megy. (Ők segítették koncertjükkel az erdélyi árvák iskoláját, Ferenc atyának 11 millió forintot adtak át újságírók jelenlétében.)

HarmoNet tipp: Javuló forgalom megváltozott munkaképességű alkalmazottakkal! A szeretet ereje a munkában >>

Tovább…

Ez ebben az iskolában 1-2 óra. Néhány kamera rögzítette, volt 30 vendég, aki hírét vitte a kezdeményezésnek. Ki fogja folytatni? A 14. kerületi pedagógiai központ? Mellettem ült a hivatalos látogató. Eljut a híre Budapest, vagy az ország többi iskolájába? Vagy csak 3 perces híradót látunk belőle? Az alsós tanítók fognak kapni valamilyen továbbképzést ebben az ügyben? Csak Bitó László pénzén múlik, vagy a minisztérium is tesz valamit?

Szeretném tudni.

Dobosy Ildikó
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.




 
 
[ 2223 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x