HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2017-06-23
Címlap / Psziché / Szorongás

Szorongás

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2017-06-23

A fejlett országok lakóinak körülbelül tíz százaléka szenved különféle szorongásos tünetekben, fóbiákban, pánikrohamokban, szociális vagy általános félelmekben. A legtöbb szorongós beteg kínos rejtőzködő játékot játszik, mert attól fél, hogy embertársai bolondnak, lelki betegnek vagy nevetséges szerencsétlennek tartják majd... 

 

A rejtett népbetegség

A fejlett országok lakóinak körülbelül tíz százaléka szenved különféle szorongásos tünetekben, fóbiákban, pánikrohamokban, szociális vagy általános félelmekben. A legtöbb szorongós beteg kínos rejtőzködő játékot játszik, mert attól fél, hogy embertársai bolondnak, lelki betegnek vagy nevetséges szerencsétlennek tartják majd. Más páciensek tudattalan félelmekkel küszködnek, amelyek mögött sokféle - látszólag testi - panasz húzódik meg. Ezek a betegek orvostól orvosig vándorolnak anélkül, hogy panaszaik szervi okaira fény derülne. A szorongást gyakran túl későn diagnosztizálják, mert sok orvos és természetgyógyász nem is gondol rá, hogy a krónikus testi tüneteknek lelki okai lehetnek. A betegek pedig szégyellnek lelki bajaikról beszélni, vagy attól tartanak - és nemritkán joggal -, hogy az orvos nem fog tudni mit kezdeni szorongásukkal.

A félelem jobb a hírénél

A szorongás nagyon kellemetlen, a saját testünkből érkező érzés, amelyre a páciens - és ez a legrosszabb az egészben - nem talál magyarázatot. A szorongó emberek hajlamosak rá, hogy kellemetlen érzéseiket katasztrófaként értelmezzék: meg fogok halni, meg fogok őrülni, el kell menekülnöm, biztosan valami szörnyűség történik velem. Ezek a gondolatok csak még erősebb felindulást idéznek elő, és ezzel az ördögi kör bezárult. A szorongás valóban kellemetlen és kínzó érzés. Nem csoda, hogy minél gyorsabban meg akarunk tőle szabadulni. A félelem azonban éppenséggel nem az a betegség, amely kívülről támad, mint mondjuk egy vírusfertőzés. Nem olyasmi, amit kiűzni vagy kioperálni lehet. A szorongás az esetek többségében nem agyunk valamely defektusával magyarázható, a szorongás mi magunk vagyunk. A félelmet mi magunk állítjuk elő. Ezt persze nem tudatosan vagy szándékosan tesszük, de ki más termelné, mint mi magunk?

Mire jó a szorongás?

Ha a félelmet maga a félő termeli, akkor felmerül a kérdés: miért? Mi az értelme ennek a folyamatnak? A félelem az emberek és az állatok alapvető képessége, alapfeltétele a fizikai és lelki túlélésnek. Ezenkívül pedig fontos szerepe van a személyiség, és a társadalmi kultúra fejlődésében is.Miféle értelme lehet azonban az extrém, nyilvánvalóan kóros, kínzó és bénító félelemnek? A válaszhoz vegyük szemügyre a félelem reális következményeit: a félelem megakadályozza, hogy megtegyünk bizonyos dolgokat, amelyeket egyébként szívesen megtennénk (elkerülés), vagy arra késztet, hogy megtegyünk olyasmiket, amelyekhez tulajdonképpen nincs kedvünk (kényszer). A félelem azonban, még beteges formájában is, védelmet nyújt. A szorongásos beteg dilemmája az, hogy erős félelmeire nyilvánvalóan semmiféle veszély vagy látható ok nem ad magyarázatot. A félelemnek mindig van alapja. Nem létezik alaptalan félelem. Csak nagyon gyakran előfordul, hogy a szorongás forrása nem látható.

Ez az emberi lélek különleges struktúrájával magyarázható, amely lehetővé teszi, hogy az ember félelmét a valóságos fenyegetés ellenére is elnyomja. Megfigyelhető ez a jelenség például a háborúban, ahol az állandó életveszély ellenére az emberek élik a maguk megszokott napirendjét, vagy a gyerekeknél, akik a nélkülözés és a mostoha családi körülmények ellenére szépen fejlődnek, és nemritkán meglepő képességeket mutatnak. Az elfojtással azonban nem tűnik el az egykori nélkülözés és szorongás. Tudattalanul tovább él, és előzetes jelzések nélkül hirtelen a felszínre tör, ha az aktuális élethelyzet valamilyen módon a régi szükségszituációra emlékeztet. Az emberi lélek egy másik trükkje a szorongás áttolása.

Sok ember nyugtalanító helyzetek sokasága közepette él, például egészségtelen környezetben, túlzott követelmények között, fenyegető munkanélküliség árnyékában, családi konfliktusok, hiányzó jövőbeli perspektívák, gondok között. Ezek a nehezen megfogható, diffúz félelmek konkrét tárgyat keresnek maguknak, amelybe belekapaszkodhatnak. Így lesz például a mellizomzat feszüléséből adódó ártalmatlan mellkasi fájdalomból komoly aggódás szívünk állapotáért, amely erőteljes szívfóbiává nőhet. Ennek megvan az az előnye, hogy a fóbiásnak valamilyen megfogható dolog van a kezében, egyfajta pszeudo-ok a félelmeire. Egy sor orvost foglalkoztathat szívpanaszainak felderítésével, és addig sem kell szorongásainak mélyebben fekvő, valódi okaival törődnie.

Az időben elkezdett terápia jó esélyt ad a gyógyulásra A szorongásos betegségek veszélyesek, felmérések szerint az érintettek tizenhárom százaléka már próbálkozott öngyilkossággal, hetven százalékukat pedig megkísértette már annak gondolata. Ebben az is szerepet játszik, hogy a depresszió jelentette gödörből egyedül nehéz kimászni. Minél tovább marad egyedül és segítség nélkül az érintett, annál mélyebbre süllyed a kétségbeesés, a hiábavalóság, a kimerültség, a szégyen, a visszavonulás és a rezignáció mocsarába.A szorongásos betegek számára a legfontosabb lépés saját elszigeteltségük legyőzése. Meg kell bízniuk valakiben. Ez lehet egy barátjuk, családtagjuk, aki segít megkeresni a megfelelő terapeutát. Segítséget jelentek az önsegítő csoportok is, amelyek gyakorlati információkkal szolgálhatnak.


A sikeres szorongásterápia oszlopai

A szorongásos állapotok kezelésére számtalan módszer létezik a magatartás-terápiától a pszichoanalízisen át a pár-, család- és csoportterápiáig. Ezért előnyös, ha a terapeutának többféle módszerről van tapasztalata, hogy rugalmasan tudjon alkalmazkodni az egyes esetek jelentette kihívásokhoz. A következő szempontok alapján dönthető el, melyik technika a célravezetőbb.

Megfigyelés
A szorongás a test jellegzetes és állandó reakcióival jár, megfelelő érzékeléssel, gondolkodási mintákkal és magatartási automatizmusokkal. Az érintett általában nincs is tisztában azzal, mi játszódik le valójában őbenne és rajta kívül. Éppen ezért a terápia lényeges lépése a szorongási eseményt pontosan megfigyelni és leírni, hogy az érzékelés a belső és külső realitást tükrözze. Megfigyelőként a beteg elveszíti addigi passzív szerepét, kilép önnön szorongó állapotából, és bizonyos távolságtartást nyer.

Leltározás
Az aktuális szorongás beágyazódik az élet átfogó valóságába. Ehhez tartozik a testi felfogás, a saját testtel való bánásmód, a munkahelyi terhelés és elégedettség, a gazdasági helyzet, a szociális kontaktusok, az érdeklődés, a világnézet, az élet döntő eseményei, a be nem teljesült kívánságok, a múlt, a jelen és a jövő konfliktusai és hiányai. Fontos figyelembe venni ezeket a tényezőket, hogy megérthessük a szorongás okát és értelmét. Aki kezdi megérteni saját félelmeit, könnyebben elfogadja majd azokat mint saját maga egy részét. Bátorítás a magatartás megváltoztatására és gyakorlati segítség. A szorongás megértése és elfogadása sokáig még nem érinti az általa kiváltott tüneteket és korlátozásokat. Legyőzésük döntő lépése a szembenézés a szorongást okozó élethelyzettel. A félelemmel való konfrontálódás kemény tréning, amely akaraterőt és kitartást követel. A terapeuta iránt érzett bizalom döntő szerepet játszik a szorongás kezelésének legnehezebb fázisában. Segíthetnek a szerepjátékok és a pszichodráma, de természetgyógyászati módszerek is: vitaminok, ásványi anyagok, lazító technikák, testi tréning.

Verbalizáció
A szorongás gyakran a többi emberrel kapcsolatban lép fel. Az illetőnek nehezére esik, hogy a többiekkel nyíltan beszéljen. A szorongó emberek hajlamosak a dolgokat egyoldalúan látni, és vakok mások félelmeivel szemben. A helyes kommunikációt elsősorban pár-, család- vagy csoportterápiák keretében gyakorolhatjuk be.

Célkitűzések
"Mit tenne, ha többé nem lennének szorongásai? " Ez a kérdés olyan új területeket nyit meg a páciens előtt, amelyekkel addig nem foglalkozott, amelyeket nem használt. Ha valakinek energiára van szüksége ahhoz, hogy legyőzze félelmét, olyan célt kell kitűznie, amely megéri a fáradságot. Ahol hiányzik ez a vonzó jövőbeli perspektíva, ott a korábbi, meg nem valósított célok, titkos fantáziák és álmok jelenthetnek segítséget.

Összefoglalás:

A félelemnek mindig jó oka van, amely azonban gyakran rejtve marad vagy tudattalan. Általában nem beszélhetünk egyetlen, mindent meghatározó okról. A szorongás sokkal inkább több tényező összegződésének eredménye, és ezek között a hajlam is szerepet játszik: sok embernek vékonyabb a bőre a többiekénél. Azt azonban kijelenthetjük, hogy a szorongó ember semmiképpen sem bolond. A szorongás kezelésének megkezdésekor mindenképpen ki kell zárni a testi betegséget mint okot. Ám ha semmiféle organikus elváltozás nem állapítható meg, a szorongásokban akkor is nagy szerepet játszik maga a test. Mert a szorongás mindenekelőtt testi tünetekben nyilvánul meg: szívdobogás, izzadás, szédülés, gyomorfájás, remegés stb. És megfordítva: a szorongást jól tudjuk befolyásolni a testen át. Elegendő csak azokat a természetgyógyászati terápiákat megemlíteni, amelyek főként a vegetatív idegrendszerre gyakorolt ingerekkel hatnak. És mit tehetünk mi magunk, hogy testünket, és ezzel együtt a lelkünket is stabilizáljuk?

- Kerüljünk el mindent, amely hosszú távon gyengít: az alkoholt, a nikotint, a drogokat és a gyógyszereket (kivéve azokat, amelyeket feltétlenül szükséges esetben az orvos írt elő)
- Káros hatású a túlerőltetés, akár a sportban, akár a munkában, az evésben vagy a napozásban
- A mértéktartás egyike lelki és testi egyensúlyunk legfontosabb, ugyanakkor legnehezebb alapelveinek
- Táplálkozzunk teljes értékűen: együnk túlnyomórészt növényi, természetes anyagokat, zöldséget, gyümölcsöt, krumplit, salátát, teljes őrlésű lisztből készült termékeket, tejtermékeket. Mondjunk le a cukorról és az édességekről
- Gondoskodjunk róla, hogy a szervezetünk megfelelő mennyiségű B-vitaminhoz, magnéziumhoz és cinkhez jusson. Ezek az anyagok javítják és stabilizálják az idegi funkciókat
- Szabályozzuk napirendünket. Jusson elegendő időnk az alvásra, az étkezésre, a számunkra fontos emberekre, a szabadidőre és a pihenésre
- Sportoljunk rendszeresen, de mértékkel. A legjobbak az olyan sportágak, mint a futás, a biciklizés vagy az úszás.

Hogyan győzhető le a szorongás?

Bízzunk meg valakiben. Forduljunk pszichoterapeutához, megfelelően képzett orvoshoz, természetgyógyászhoz, pszichológushoz. Használjunk ki minden alkalmat a beszélgetésre a családunkban, a baráti körünkben. Próbáljunk megismerkedni olyan emberekkel, akik ugyancsak szorongásban szenvednek vagy szenvedtek. Egyedül nem nagyon van lehetőségünk arra, hogy kitörjünk az ördögi körből. Ne veszítsünk több drága időt és energiát! Lássuk be, hogy a dráma saját magunkban játszódik le. A legjobb, ha leírjuk, mit is érzünk pontosan, amikor szorongunk, hol érezzük, milyen gondolatok forognak a fejünkben, mint teszünk és mondunk. Így lassanként jobban megismerjük saját szorongásunkat. És minél jobban ismerjük, annál nagyobb esélyünk van rá, hogy le tudjuk győzni.

Ne várjunk csodát

Az önbizalmat és az életörömet nem adják ingyen. A félelemből kivezető út fáradságos, és teljes odaadást követel. Végül nem marad más hátra, mint pontosan azt tenni - a legjobb, ha szakember segítségével -, amit a félelem követel. Gyakran úgy fogjuk érezni, fel kell adnunk, vagy éppenséggel véget kell vetnünk az életünknek. Ám éppen ezekben a pillanatokban döntő áttörés előtt állunk. Ha szorongásunk poklából kijutunk az élet fényére, új és váratlan világokat ismerhetünk meg.



A szorongás okai

Testi okok:

- örökletes hajlam (megnövekedett ingerlékenység)
- szervi megbetegedések, amelyek gyakran járnak együtt depresszióval (cukorbetegség, pajzsmirigybetegségek, szív- és tüdőbajok, vashiány, vérszegénység, szervi agymegbetegedések, pszichózisok, epilepszia, Pfeiffer-féle mirigyláz, májbajok különösen alkoholizálás miatt, mellékvesetumor)
- mérgek: alkohol, nikotin, drogok, koffein
- hiánybetegségek (elsősorban magnézium-, cink-, B-vitamin-hiány)
- funkcionális-vegetatív zavarok (premenstruációs szindróma, vérkeringési zavarok, emésztési problémák, bélflórazavarok)
- testi kimerültség hosszabb betegség vagy operáció után
- hormonális átállási fázisok (például serdülőkor, klimax)

Terhelések és veszélyek a tanulás és a munka során

- munkanélküliség, túlzott követelmények, műszaki újítások, vizsgák, problémák a kollégákkal

Szociális terhelések és veszélyek

- a párkapcsolattal kapcsolatos szorongások (közelség, függőség, a függetlenség elvesztése, szexualitás, terhesség, betegségek, félreértések, hűtlenség, válás)
- szorongások a családi, a baráti körben, a nyilvánosság előtt (el nem ismertség, visszavetettség, büntetés, egyedül hagyás, elárultatás, félelem az agressziótól)
- bűntudat
- félelem a bizonytalan jövőtől (egzisztenciális szorongás)
- hiányzó életcél, az élet értelmének hiánya, az élet végessége, élet a halál után, Isten keresése, félelem a változástól

Testi és ideig tünetek, amelyek mögött szorongás rejtőzhet

Izzadás, izomrángás, szédülés, hangremegés, szapora szívverés, fulladás, kapkodó lélegzet, étvágytalanság, hasmenés, potenciazavarok, kimerültség, fázékonyság, koordinálatlan kézmozgások, fejfájás, mellkasi nyomás, mellfájdalmak, rosszullét, hányinger, szomjazás, kiszáradt torok, remegő térd, görcsök, zavarok, gombóc a torokban, szívdobogás, köhögési inger, gyors légzés, kellemetlen érzés a hasban, váratlan vizelési inger, nem epileptikus koncentrációs zavarok, gondolkodási blokádok.

Természetgyógyász magazin


 
 
[13521]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


titkosrandi fej

éves
 
fotó




Tagok: Túl az 1 millión, Fotóval: 331.689


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 
/img/hirdetes/krisna_v_2017_07_21.gif
 
/img/hirdetes/egeszsegvar.gif
 
/img/hirdetes/banner_300x250.gif
 


 

ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot


x