Drámaháromszög
Címlap / Te+Én+Szex / Drámaháromszög

Gelsei Bernadett

Drámaháromszög

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2024-03-28

A drámaháromszögekben a három csúcs három különböző szerepet jelöl: az üldöző, az áldozat és a megmentő, melyek folyamatosan jelen vannak, és cserélődnek attól függően, hogy éppen melyik szerepben van valaki. A legismertebb dráma játszmák a szerfogyasztó/alkoholista családokra jellemzők. 

Áldozat:
Amikor az egyik fél felveszi az áldozat szerepét folyamatosan egy erős lelki fájdalmat él át. A konkrét érzelmek, amiket átél függenek a szenvedélybetegsége aktuális fázisától. Érezhet unalmat, magányt, elszigeteltséget, meg nem értettséget, erős szorongást, depressziót, lemondást, örömtelenséget. Ezek az érzelmek hullámozhatnak benne, vagy akár fizikai tünetekben is testet ölthetnek. Szakasztól függetlenül a lényegük, hogy úgy éli meg, annyira elviselhetetlen az élete és a helyzete, annyira ellene van mindenki, hogy emiatt, enyhítendő ezen érzelmi állapotán elkerülhetetlen, hogy a szerhasználatot válassza, mint egyetlen lehetséges megoldást. Jellemző, hogy “az én szavam otthon senkinek sem fontos”; “a feleségem őrületbe kerget a rendmániájával”; “a saját gyerekem szétszedi az idegeimet” mondatokkal igazolja a szerhasználatát.

Üldöző:

Az üldöző szerepét általában a feleség tölti be. Folyamatos megfigyelés, veszekedés és számonkérés jellemzi. Igazi “kontroll freak”-nek is szokták nevezni. Természetesen mindezt a másikért való aggódása miatt teszi. Jellemző rá, hogy rendszeresen telefonál, ha a férje nem ér egyből haza munka után, naponta többször is felhívja valami fontos megbeszélnivaló miatt. Az igazi ok nem más, mint a kontroll, mert annyira erős a szorongása, hogy csak ezzel a folyamatos ellenőrzéssel, folyamatos kézbentartással tudja azt csökkenteni. Valójában soha nem éli a saját életét, mindig a másik életét éli, rendezi és irányítja. Ebből a szerepből könnyen át lehet csúszni az áldozat szerepébe, aminek a lényege, hogy sajnálni kell, mert ő mindent megtesz és a párja mégis milyen hálátlan, nem képes abbahagyni az ívást. Azonban az üldözői szerepe az, ami folyamatosan ivásra kényszeríti a másikat, de ezzel nem tud szembesülni.


Megmentő:
Ő az, aki jó színben szeret feltűnni, vagyis mindig ott van a függő mellett. Ha a kocsmából kell hazahozni, ha pénzt kell kölcsönadni, ha ki kell magyarázni, ha meg kell védeni, ha falazni kell a szenvedélybetegnek a szerhasználata miatt. Képes a másikkal együtt inni, babusgatja, anyáskodik felette, kiszolgálja, vagy éppen - és ez a legjellemzőbb - átvállalja a felelősséget. Jellemzően rokoné vagy baráté ez a szerep, de a feleség is gyakran kerül ebbe a szerepbe attól függően, éppen milyen szakaszban van, mennyire viseli meg a másik szerhasználata. E mögött valójában az áll, hogy szeretve legyek a függő által, elkerüljem a konfliktust, ne ellenségnek tekintsen.



A három fő szerepet folyamatosan lehet cserélgetni, a határokon ki-be járkálni. A lényeg, hogy nem felnőtt-felnőtt énállapotban vannak a résztvevők, hanem vagy szülő-gyermek énállapotban (mint például a kontroll-freak feleség = kontrolláló szülő-gyermek) vagy gyermek-gyermek énállapotban. Ez adja a kilépés, a játszma megszakításának nehézségét is, mert belülről nehéz felismerni, hogy éppen melyik szerepben is van a családtag, illetve a háromszögekben jellemzően ketten vannak egy ellen. Az, hogy éppen ki ki mellé áll, az aktuális játszma nyeresége dönti el. Például: alkoholista férj, feleség, anyós szerep. Ha anyós érdeke az, hogy a menyével szemben álljon, akkor mindenféleképpen a fia mellé fog állni egy adott helyzetben, mert akkor célja nem a fia alkoholizmusának kezelése, hanem az, hogy borsot törjön menye orra alá. Ez még a fiával kapcsolatos aggodalmát is felülírja.
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.



 
 
[ 7707 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x