Életmentő ötletek: Gyermekjátékok, hogy lekösd! - Könnyen, bárhol, bármikor

Szinte naponta fordulnak elő olyan élethelyzetek, amikor a szülőnek sokszor a gyerek érdekében halaszthatatlan elintéznivalója van - na, itt nem a műkörmösre gondoltunk - és a kicsi, vagy éppen már nagy lakli, de még a mama szeme fénye, nem bírja kivárni ezeket a tennivalókat.

Természetesen, a gyermek lekötését nem szó szerint értettük, és nem arra gondoltunk, hogy spárgával, esetleg hegymászókötéllel a székhez, íróasztalhoz, vagy az ugrálóba, nem is arra, hogy a gyerek által az idegeidet kelljen kikötni, ha még nem szakadtak volna el, hanem egy kreatívabb megoldásra.

A legegyszerűbb és legcsodásabb játékok fejben történnek, vagy éppen csak minimális segítség szükséges hozzájuk. Mégis a kisebbekkel, ovisokkal, vagy bölcsis gyermekekkel igen nehéz csak fejben játszani, nekik kell ehhez valami megfogható.

Az alábbi ötletek lényege, hogy játszhatók orvosi rendelőben, halkan egy hivatalban, vagy egy hosszúra nyúlt esős, vagy éppen égetően forró nyaraláson, amikor az ember elbújni kénytelen.

A könnyebbség kedvéért konkretizáltuk, mikor, melyik korosztályra számíthatsz egy ötlettel.

Alapfelszerelésed legyen papír és toll, vagy ceruza! Ha ez rendben van, nem hozol szégyent a fejedre.

1. Amőba – az ősi, és legegyszerűbb


5 kicsi kört (o) vagy 5 x-et kell összegyűjtened. Ehhez kockás lap kell, de ha csak üres van a négyzethálót meg is rajzolhatod. Legjobb, ha függőleges csempén próbálod. Függőlegesen és vízszintesen, valamint átlósan is gyűjthetők a saját jeleid, lényeg, hogy 5 kerüljön egymás mellé. Nehéz játék, mert két végéről építkezhet, így ha 3 jel után nem zárod le az ellenség egyik felét egy saját jellel – legjobb, ha egy lezárás egyben önmagad építése is – akkor sajnos biztos, hogy vesztettél, ha elég figyelmes az ellenfeled.

Korosztály: 6 éves kortól, de inkább 10-12 év felett élvezik
Játszani lehet: Bárhol
 

2. Papírvár


Sokan, és kicsik is használhatják. A lapokból várfalat kell kialakítani, fogasra megrajzolni a várfokot, és akár bástyát is rajzolhatsz. A legjobb, ha egy A/4-es lapot hosszában kettéhajtasz és a vár alja a szétváló része a teteje, fogai az egybefüggő része lesz. Ollóval vágd ki a várfok közötti réseket, ha a vár teteje a hajtáshoz esik, akkor az majd összetartja a vastag várfalat. A papír alját, vagyis a vár alját megállíthatod, ha kifelé vagy befelé hajtva a lapot, talpakat készítsz a falnak. A várfal így megáll az asztalon, erősebb lesz, a lap, egy kaput képez – amely egyértelműen a titkos folyosó a katonáknak.

Embereket is készíthetsz a várba. Rajzold ki, és vágd ki a figurákat, az is elég, ha körbevágod az embereket. Ruhájuk legyen változatos. Ha csak tollad vagy grafitod van, akkor is légy kreatív: lehet láncing a katonán, lehet egyszínű, lehet ruhája sötét, fehér, vagy szürke, pöttyös, kockás, csíkos két irányba, vagy mintás, a szívektől a csillagokig minden lehet rajta.

Hogy a bábuk megálljanak, vágj egy 1 cm széles, 10 cm hosszú csíkot papírból. Harmadold el hajtogatással. A hajtás által hajtsd háromszöggé, és a háromszöget a csúcsánál ragaszd meg. Ha nincs ragasztód, vízből, cukorból és lisztből jót készíthetsz. Ha megszáradt, egy nyomott háromszöget kapsz, egy térbeli elemet. A ragasztott részt - de a ragasztás fölöttig csak!!! - vágd be függőlegesen. Ezáltal a csúcsa kettéosztott lesz, fél-fél centiméteres szélességű fésűfogakat kapsz, a két fog közé, papírba könnyedén beleállíthatod a figurát. Ha előre elkészítesz vagy tizet, gyorsan megy. Mire minden emberke kész, a gyermek már fáradt, és örömökkel teli. A várjáték csak másnap kezdődik. A palotába rajzolj szőnyeget, vághatsz csipketerítőt.
A jól összehajtott papírt tirádás formákkal vágd ki a szélein, majd bontsd szét. Satírozz át pénzérméket, és vágd ki őket, ez lesz a kincs, a medence egy lap, amelynek behajtogatod a falát, és hullámokat rajzolsz bele, a folyó még ennyi sem, pusztán vágd kanyargósra, ahogy a várárkot is. A híd, kapu alakúvá hajtott papírcsík, a köveket azért rajzold rá. Remek szórakozás, légy kreatív.

Időigényes, ezért esténkét, vagy nyaraláson, vagy ajánlott.
Korosztály: 2-10 év


3. Lakberendezés, vagy farm játék offline 


A fentihez hasonlóan síkban is elkészítheted a házat, felülnézetből készíts el egy villát, vagy egy vidéki farmerházat. Rajzold meg külön a szobákat, s egy nagy lapra a ház alapterületét is. A gyermek rendezze be praktikusan, ha van mivel, színezze ki, vagy díszítse mintákkal. A ház köré vásárolhat felülnézetileg megrajzolt fákat, bokrokat. (Nem baj, ha az egyiptomi ábrázolásokhoz hasonlóan, egy-egy oldalnézeti síkábra figuráknál és csak a lakótereknél valódi alaprajz). Rajzolj gabonakévéket, és ha nagy telke van, nyájat, felszínesen, amelyek legelhetnek, és inni mehetnek a tóhoz. Ha nagyméretű lapon dolgoztok, akár a tárgyakat is kirajzolhatod, könyvek, tv, magnó, stb.

Időigényes, ezért esténkét, vagy nyaraláson, vagy ajánlott.
Ha gyermeked már nagyobb, adhatsz neki forintosokat, régi pénzeket is, vagy gombokat, amivel fizethet, és kereskedhet, hogy fenntartsa a gazdaságot.
Korosztály: 5-14 év




4. Képkeret

Ha a gyermekednek jó a kézügyessége, és szerettek hajtogatni, készítsetek papírból hajót, vagy sárkányt, galambot, esetleg pálmafát. Csiriz ragasztóval vagy hagyományos gyermekbarát ragasztóval nekiállhattok a papírkeretnek is. Több réteg keretet kell rajzolnotok, vágnotok, és ragasztanotok, vagy érdemes térbeli kiterjedésű keretet hajtani, ehhez az kell, hogy a hátlapra egy keretnél nagyobb szélességű papírkeretet vágsz, a sarkokat bevágod, és a keret méretének megfelelően pedig behajtod a felesleges papírrészt. A maradék lehajló papírt még egyszer megfelezed, ez lesz a ragasztó fül, amivel a másik papírhoz, a hátlaphoz kapcsolódik majd a keret, ezáltal 3 dimenziós, térbeli lesz a keret. Bármilyen figura minta kerülhet a keretbe!

Időigényes, ezért esténkét, vagy nyaraláson, vagy ajánlott.
Korosztály: 8-14


  5. Ország-város – szintén egy ősi játék

Inkább nagyobbaknak való játék, ahol az ország-város kifejezés mellett érdemes a gyermek által ismert oszlopokat is létrehozni. Értelemszerűen olyan gyermekkel kell játszani, aki már ismeri az abc-t. Kiváló csoportok: fiú és leány név, állatnév, virágnév, stb.

Korosztály: 6- éves kortól

6. Rajzos ABC


Ha kisebbek még nem tudják az Abc-t, kiváló lehet az ABC tanulás rajzolással.
Ehhez a legjobb, ha az elejétől fogva elkezded rajzolni az ABC betűit nagy nyomtatott jelekkel, és a betűre vagy mellé egy jellegzetességet rajzolsz, felismerhetően, kimondva a nevét.

Pl. A – alma betű, és az A betű ablakba egy almát készítesz.  C – ez a cica betű és egy cicát rajzolsz amint a C betűn alszik, vagy kíváncsiskodik.
Nem jó viszont, ha a betűt magát rajzolod át, pl. a B betű ne legyen tapsoló bohóc, inkább a B tetején üljön a bohóc, a betűalakot a gyereknél sohase torzítsuk el. Legyen a betű és a díszítés, a forma, amivel játékosan tanultok, világosan elkülöníthető! A rajzolással, olvasással hadilábon álló csemetének a képeket mellé rajzoljuk! Amikor rajzolsz, a legjobb, ha mellette ülsz, neked is, és neki is megfelelő irányba alkotsz.

Korosztály: 4-8 év
Bárhol játszható.
 

7. Panni és Pisti öltöztetése


A régi öltőztető baba mintájára. Készíts egy kisfiút és egy kisleányt papírból. Legyenek szépek, ügyesen készítettek, vágd ki őket, ne csak körbe, most minden részletre ügyelj. Ha már játszottál ilyet, el is teheted táskádba a két kis figurát. Később készíts neki ruhákat a gyermekkel. Panni és Pisti alsóneműben legyen megrajzolva, és ruhákat készítsetek. A nagyok már gyárthatnak is, a kicsik általában csak öltöztetnek. Fontos, hogy Panni és Pisti mérete előtted legyen. Rajzolj nekik blúzt, nadrágot, szoknyát, kalapot, vagy akár ékszert. Vágd ki, és engedd, hogy a gyerek ráhelyezze, ha ügyes vagy kis behajtható füleket is ráhagysz a ruha körül, így rá is hajtható a ruha a gyermekre, ez azonban nem szükséges.  Ha van nálad olló, készíts mindig nagyobbat, így ha le kell belőle csípni, akkor azt megteheted, ilyenkor mondhatod, hogy nagy és vissza kell vinni a szabó-varrónőhöz. A baba testébe helyezhetsz apró mágneseket, a ruhákra pedig celluxal erősíthetsz apró csavar alátéteket, így a babaruha könnyedén megragad. 

Bárhol lehet játszani.
Korosztály: 2-7 év

[kapcsolodo_cikkek] 

8. Parkoló


Szintén jó mechanikus játék, inkább már fiúknak, ha egyetlen autó sincs nálad vagy csak egyetlen egy, hogy kocsikat rajzolsz felülnézetből. Ehhez nem árt, ha egyszer valóban látsz egy felülnézeti képet. Hogy papíron grafittal szép legyen, variáld ötleteid. Legyen sok lámpája, legyen kamion, vagy éppen mentőautó, egy rendőrségi, két szirénával.

Rajzolj egy lapra, e mellé parkolóházat, kacskaringós kijáratokkal, esetleg hajtogassatok közösen papírból falusi házakat, és készülhet belőle utca. Ez jó mechanikus gyakorlójáték a gyermeknek végig kell csúsztatni a kocsikat az úton, sokszor mondhatod, hogy ez vagy az siet és sorrendet kell tenni a itömött parkolóban, továbbá  van hogy egy kamion nem fér el egy szűk helyen, stb. Ha van nálatok kisautó, elég csak a parkolót meg a kijáratokat megrajzolni.

Korosztály: 2-6 év
Szintén bárhol végezhető.