Zsírégető fogyókúra magas vérnyomásban szenvedőknek - Exkluzív tippek természetgyógyászunktól!

Fogyókúra - magas vérnyomással? Nagyon gyakori, és ugyanennyire zavaró dolog. Az otthoni fogyókúrás módszerek sokat árthatnak, ha valaki nem helyesen áll neki lefaragni testsúlyából. A komplex kezelés nem csak a testi, hanem a lelki tüneteket is feltárja, különben nem lehet teljes a siker!

Az egyik leggyakoribb betegség, ami miatt orvoshoz mennek az emberek, a magas vérnyomás. Az Egyesült Államokban is ez a leggyakoribb ok, ezt jelentette ki két tennessee-i kutató a The Journal of Clinical Hypertension e havi számában. Kezelése – orvosilag – nem egyszerű, főleg mivel több súlyosbító tünettel szokott párosulni. Ilyenek a túlsúly – néha cukorbetegség – a stresszel teli élet, és az izületek megbetegedései.

A magas vérnyomás betegség kialakulásának pszichoszomatikája:

Ahhoz, hogy értsük, mitől alakul ki ez a betegség, fontos érteni a mögöttes tünetek kialakulásának módját, hiszen csak testi szinten sem problémát kezelni, sem lefogyni nem lehet. A test harmonikus (egészséges) állapotban kiegyenlített vérnyomással, arányos testsúllyal szeret működni. Ha az egyensúly felborul, akkor alakul ki a betegség. Most kicsit sarkítom, leegyszerűsítem a betegség pszichés hátterének kialakulását, hogy érthető legyen. A vérnyomás akkor megy fel, ha idegesek vagyunk – tehát stressz hatására. A stressz, az idegesség sok emberből nem csupán magas vérnyomást vált ki, hanem az izmok túlműködését is magával hozza. Magyarul mindig „startra kész” állapotban tartja a szervezetét. Az izmok, izületek így nagyobb energia mennyiséget igényelnek, tehát több táplálékot eszik az egyén, amitől kialakulhat a feszült izületeket és a túlpörgetett érrendszert is befolyása alá vonó túlsúly. (Ha a magas vérnyomás családi, ősi szülői érzelmekkel van összefüggésben, halmozódhat a probléma cukorbetegséggel, míg ha inkább iskolás évek alatti, vagy felnőtt kori traumák vannak a háttérben, akkor jobbára az érrendszer károsodik tovább.) A tünetcsoport csak együtt érthető meg, együtt kezelhető. 

HarmoNet tipp: Legfőbb igényünk: az egészség >>

Magas a vérnyomásom és túlsúlyos vagyok!
A fogyókúrázók gyakran kezdik így. Többen vérnyomáscsökkentőket is szednek. (Ezek egy része elhagyható lehet, ha életmódot vált a beteg) Többen próbálnak fogyni, de a szervezetük gyakran ellenáll ennek a kísérletnek. Hiszen azt az impulzust kapja, hogy szüksége van raktárra, a nehezebb időkre gondolva. Amikor a tünetcsoport már kialakult, fokozatosan életmódot kell váltani, és nem lehet csak a fogyókúrát, vagy csak a vérnyomás-betegséget kezelni. Kizárólag együtt az embert. 


Megfelelő táplálkozás
A legújabb kutatások kimutatták, hogy a sok káliumot tartalmazó gyümölcsök, mint a banán gyakori fogyasztása csökkentheti a magas vérnyomás kialakulásának kockázatát, sőt, a már kialakult magas vérnyomásra is jótékony hatást fejt ki. Azokban a társadalmakban, ahol nátriumban szegény, viszont káliumban gazdag, elsősorban gyümölcs- és zöldségtartalmú étrenden élnek, csak az emberek 1 százalékában alakul ki magas vérnyomás betegség. Ezzel szemben a fejlett országokban, ahol sok nátriumot (sót) és előre gyártott ételeket esznek, ott 3-ból 1 ember vérnyomása lesz magas. A Vanderbilt Orvosi Egyetemről és kutatója kimutatta, hogy a kálium optimális mennyiségének bevitele lehet az egyik oka annak, hogy a vegetáriánusok és bizonyos populációk körében ritkább a szív- és érrendszeri megbetegedések aránya. 

A tipikus amerikai – és sajnos a tipikus hazai - étrend a szükségletekhez képest kétszer annyi nátriumot és feleannyi káliumot tartalmaz. A kevés kálium fogyasztása magas vérnyomást okoz. Houston és Harper közölt cikkében, az általuk áttanulmányozott tudományos cikkek alapján kijelentették, hogy ha az amerikai társadalom növelné a kálium bevitelét, akkor a magas vérnyomású felnőttek száma 10 százalékkal csökkenhetne. „A nátrium bevitel csökkentése és a kálium fogyasztás növelése valószínűleg a legjelentősebb étrendbeli változtatás (a fogyás után), mely a magas vérnyomás csökkentésére szolgál” – mondták el a szerzők. Az American Heart Association ajánlásai közt szerepel 2006 óta, hogy az optimális kálium-fogyasztás napi 4,7 gramm.

További kutatásoknak megfelelően az étrendünknek legalább 500-1000 mg magnéziumot és több mint 800 mg kalciumot kell naponta tartalmaznia, ahhoz hogy normális értéken tarthassuk a vérnyomásunkat. Ezt sok zöldség és gyümölcs fogyasztásával érhetjük el.


Stressz mentes élet – a megoldás kulcsa
A megoldás azonban nem csak néhány ásványi anyag megfelelő koncentrációjú bevitelében rejlik, hanem a teljes életmódváltásban. A stressz megszüntetése talán a legfontosabb kezdő lépés. Sokan azt mondják, hogy nem is voltak stresszesek, de a beszélgetések végére mindig kiderül, hogy a gyomortáji kissé szorító, folyamatosan szorongó érzés ott lapul mindegyikükben, gyakran már olyan régóta, hogy észre sem veszik jelenlétét. 

A stressz oldása történhet:

A magas vérnyomás betegséget és a vele kapcsolatban lévő elhízást nem célszerű csak testi szinten kezelni, mert nem lesz teljes a gyógyulás. Egyszer egy kineziológus ismerősünk így fogalmazta meg a lényeget: „A nagy test tulajdonképpen távol tartja a stresszt az embertől. Minél nagyobbra hizlalja magát, annál kevésbé tud közel jönni a bántó erő.” 

A cikk a 2. oldalon folytatódik.
Először a kliens teljes életmódját fel kell térképezni. Meg kell érteni, hogy pontosan mi váltotta ki a tünetcsoportot. A magas vérnyomásban szenvedő ember fogyókúrája mindig lassabb ütemű, mint azoké, akik csak esztétikai okból akarnak fogyni. Számukra a mozgás – mozgatás sem olyan egyszerű. A kezdetekben szinte kizárólag a táv számlálása nélküli – tehát teljesítmény kényszertől mentes – úszást, vízben tornázást szoktunk javasolni, mert ez terheli legkevésbé az izmokat és a szívet. Később az ugrándozástól, futó gyakorlatoktól megszabadított tornát, edzőtermi edzést kifejezetten szakedzővel, valamint a lovaglást, és a séta erősebb típusait (Nordic Walking) szoktuk javasolni, de egy kellemes, jól betanított jóga gyakorlatsorral is bemelegíthetők, méregteleníthetők az izmok. 

Szauna – csak ésszel!
A magas vérnyomásban szenvedők elvileg nem mehetnek a szaunába, de sokan arról számolnak be, hogy a mozgás után üdítően hat rájuk az infra kabin, vagy a szauna melege. Ám sokkal körültekintőbben kell eljárniuk, ha csak egy picikét is érezni kezdik a mellkasukban, hogy valami nincs rendben, azonnal ki kell jönniük! 


Vegetáriánus vagy húsevő maradjon?
A mozgásra alapozott fogyókúra következő eleme a helyes táplálkozási szokások kialakítása. A teljes vegetáriánusságra való áttérést sokan javasolják, mi azonban ennél óvatosabbak vagyunk. Annak, aki imádja a húsételeket, csak a felvett mennyiség – és minőség! – szabályozását javasoljuk. A felnőtt ember táplálkozásában heti 2-3 alkalommal elegendő sovány húsokat, sok halat fogyasztani, a többi étek inkább lédús gyümölcs, zöldségféle, főzeléknövény, tejtermék legyen. Jó, ha közösen – a beteg által ismert és szeretett ételekből választjuk ki azt az étrendet, amit szívesen, és könnyen fogyaszt, amit el tud készíteni és amiből felállhat a diétája. Ha drasztikusan csökkenti a megevett étek mennyiségét, könnyebben mehet át a túlsúly cukorbetegségbe, így fokozatosan, napról napra építsük le a felvett táplálék mennyiségét, és egyúttal javítsuk minőségét. 

HarmoNet tipp: 2 hét alatt tartósan 6 kilót fogyni! >>

Jókat enni – mértékkel!
Mire a magas vérnyomásban szenvedő túlsúlyos ember eljut a tényleges fogyókúráig, akár 1-2 hónap is eltelhet. A fogyókúra időtartama legkevesebb 6 hónap – amikor az életmód váltás során a stressz csökken, a beteg folyamatosan mozogni, edzeni tud, és olyan ételeket fogyaszt, amik nem csak ízletesek, hanem segítenek a fogyásban. A kúra célja itt nem az X kilótól való szabadulás, hanem az egészséges alkat, érrendszer, izületek visszanyerése. Annak, aki vérnyomás – csökkentőt szed, folyamatos konzultációra lesz szüksége orvosával, hiszen a kúra végére általában a gyógyszeres kezelés részben vagy egészben elhagyható. 

A HarmoNet természetgyógyászati rendelőjében nem csak a fent leírt módszereket, hanem a teljes kórisme alapján személyre szabott kínai és egyéb terápiás eljárásokat is alkalmazunk a folyamat sikeres befejezése, a gyógyulás elősegítése érdekében. 

Ebből látszik, hogy ez a kúra nem néhány napig tart, kitartást és a családtagok együttműködését igényli a beteg gyógyulása érdekében.

Hartmann Ferenc természetgyógyász