Az ünnepek alatt is egészségesen! - 9 vitáltipp a jó közérzethez

Sokan már előre rettegnek az ünnepi időszaktól, amikor szinte borítékolni lehet, hogy a többség emésztési zavarokkal küzd, melynek csak egyik "mellékhatása" a néhány plusz kiló. Az egyensúlyából kibillent emésztőrendszerünk kiváló táptalajjá válik a hűvös időben támadó baktériumok és vírusok számára is. Mit tehetünk, hogy a nagy ünnepi eszemiszomban is harmóniában tartsuk szervezetünket megelőzve így a betegségeket?

Azt gondolod az egészség a téli nassolással elszáll, hogy nem megőrizhető? Azt hiszed megéri néhány hét habzsolás? Az egészség megőrzése falánk étrend helyett!

1. Áldásos böjt
Célszerű az ünnepi lakomákra böjttel felkészíteni a testünket. Hagyományosan az adventi időszak egyébként is a böjt ideje volt, a testi-lelki megtisztulásé, a megbocsátásé, számvetésé, az év lezárásáé. A karácsonyt megelőző egy-két hétben még nem késő néhány napos vagy akár egy hetes böjtöt, diétát beiktatni – szervezetünk meg fogja hálálni.

2. Délelőtt együnk gyümölcsöt

A kalóriabevitelt úgy is csökkenthetjük, hogy délelőtt csak gyümölcsöt eszünk: elsősorban almát, körtét, citrusféléket, esetleg válogathatunk az egyre szélesebb import kínálatból is. Így hatékonyan támogatjuk szervezetünk ebéd előtti méregtelenítő folyamatait, és megfelelően feltölthetjük ásványi anyag- és vitaminkészletünket is.



3. Nyers zöldségek télen is

Ha már most megszokjuk, hogy minden fogáshoz vagy előtte nyers salátát (káposzta, répa, paprika, cékla, retekfélék, jégsaláta, zeller), csírákat is fogyasztunk, könnyebb lesz ezt az új évben is folytatni. A nyers zöldség jobban telít, így eleve kevesebbet eszünk a főételből, és jóval több ásványi anyaghoz és rosthoz juthatunk, mint ha kizárólag főtt ételt ennénk.

4. Egészséges nassolnivalók
A várható vendégeskedés káros mellékhatásait megelőzhetjük, ha desszertként, nasiként egészséges alternatívákat választunk a hizlaló sütemények helyett. Az aszalt, szárított gyümölcsök, csonthéjasok, magvak, sült gesztenye a téli időszak tápanyagban és értékes vitaminokban gazdag ajándékai.

HarmoNet tipp: Vendégváró: Egészséges ropogtatnivalók - fitt és finom desszerttippek Adventre >>

5. Pihenjünk aktívan!

Az ünnepi lazítás nem kell, hogy csak passzív pihenésből álljon. Minden második nap iktassunk be legalább egy kis mozgást. Ha esik a hó, menjünk szánkózni, síelni, hógolyózni, kirándulni, futni.  Rossz idő esetén tornázzunk otthon, ez ugyanúgy lehet a családdal közös időtöltés, mint a hóember építés.

6. Ússzunk a boldogságban!
Ha tehetjük, iktassunk be egy-két fürdőprogramot úszással, szaunával, masszázzsal. Ezek a téli időszakban elengedhetetlenek az immunrendszer erősítése, hangulatunk fokozása és a hatékony méregtelenítés szempontjából egyaránt.

7. Tartsunk mértéket!
Bármilyen nehezünkre esik is, próbáljuk meg tartani magunkat az alapelvhez: a kevesebb több. Ne együk magunkat degeszre – a 2/3-ig telt gyomor tudja a bevitt táplálékot megfelelően megemészteni.



8. Igyunk eleget!

Ügyeljünk arra, hogy tartsuk a 2-2,5 l napi folyadék mennyiségét (elsősorban tiszta víz, gyümölcslé, gyógytea) Ha megfelelő és kiegyensúlyozott a folyadékbevitelünk, kevésbé gyötör az éhségérzet, és a szomjúságérzetet nem fogjuk tévesen evéssel ellensúlyozni.

HarmoNet tipp: Valódi felkészülés karácsonyra: az igazi Advent - A böjt és ima hatása az aurára >>

9. Alkoholt csak módjával

Próbáljunk az alkoholfogyasztásban is mértéket tartani, hiszen az alkohol is meglehetősen hizlal, különösen az édes borok és a sör, a röviditalok pedig nagymértékben dehidratálják a szervezetet. A másnaposság tüneteit enyhíthetjük, ha italozás közben és után sok vizet iszunk és nem keverjük az egyes alkoholfajtákat.

Kolontár Elvira