Távmunka otthonról: 7+1 szabály, amire figyelned kell!

Sokan azt gondolják, az otthoni munka az az álom, ami csak kevés szerencsésnek hullik az ölébe: nem kell időre menni dolgozni, korán felkelni, órákat utazni a munkahelyre, a nemszeretem kollégákkal és főnökkel jópofizni és még felöltözni sem. Ugyanakkor a távmunkának az előnyök mellett számos hátránya is van, amelyeket kis odafigyeléssel megfelelően ki lehet egyensúlyozni.

1. Otthon végezhető tevékenységek
Az internet és a kommunikációs eszközök térhódításával egyre több olyan munka van, amit otthon is el lehet végezni, például a számítógéphez kötött munkák (grafika, programozás, webhelykészítés, adatrögzítés, könyvelés stb.), kreatív tevékenységek (fordítás, újságírás, szerkesztés, kézműves tevékenységek stb.), elektronikus vagy telefonos kapcsolattartásra épülő munkák (online marketing, hirdetésszervezés, online értékesítés, telefonos operátori munkák stb.). Az internet viszonylagos anonimitása miatt fontos, hogy mindig valós munkalehetőségeket vállalj el, és a kétes üzleti lehetőségeknek, gyanús cégeknek mindig nézz utána.

2. A távmunka: speciális munkaviszony

Ma már egyre többen vállalnak távmunkát, nemcsak a gyesen lévő anyukák, az egyetem mellett dolgozó diákok vagy a jövedelmüket másodállásban kiegészítők, hiszen egyre több az olyan munkakör, amelyet a vállalat eleve távmunkásokkal kíván betölteni. Alkalmazotti munkaviszony esetén  a munkáltatóval kötött megállapodásban ki kell térni e speciális munkaviszony főbb pontjaira: az elvégzendő munka kritériumaira, a kapcsolattartás szabályaira és gyakoriságára, a munkaeszközökre (a munkavállaló kinek az eszközeit használja, kap-e bármilyen költségtérítést, kit terhelnek az esetleges javítási költségek stb.).



3. Rugalmas munkaidő: mennyiség helyett minőség

A legtöbb távmunka esetében értelemszerűen nem az számít, hogy ledolgoztad-e a nyolc (négy, hat) órát, hanem hogy megfelelően elvégezted-e a feladatot. Ezért viszonylag értelmetlen a napi nyolc órához ragaszkodni, ez lehet több és kevesebb is az aktuális teherbírásodtól, hangulatodtól függően.

Ha otthonról dolgozol, valóban tisztába jöhetsz azzal, hogy milyen minőségű és mennyiségű munkát vagy képes elvégezni napi szinten, ráadásul abban a szerencsés helyzetben vagy, hogy  figyelembe veheted a fizikai és szellemi teljesítőképességedet is. Használd ezt ki pozitívan: nyugodtan aludj egy órát délután vagy tornázz egyet, ha tudod, hogy este sokkal kipihentebben tudod behozni a kiesést. 

HarmoNet tipp: Távmunkában dolgoznál? Készülj fel, nehogy átvágjanak! >>

4. Légy önmagad főnöke

Az otthonról dolgozók egyik legnagyobb kihívása az, hogy hajlamosabbak elúszni a munkával, mivel nincs ott minden pillanatban a főnök, akinek már puszta jelenléte is képes munkára (vagy legalábbis a munka mímelésére) sarkallni.

Érdemes ennek tudatában fokozottan figyelni önmagunkat, hogy milyen tevékenységekkel vonjuk el figyelmünket a munkáról, például: még megnézem ezt a hírt/cikket/blogbejegyzést/videót, iszom még egy kávét, inkább kiteregetek most, mint később, sürgősen ki kell takarítanom, de utána tényleg nekiállok stb. Persze fontosak ezek a dolgok is, de ha rendszeresen hagyjuk, hogy a napi elvégzendő feladatok rovására menjenek, akkor később sokkal nehezebben fogjuk tudni behozni a halmozódó lemaradást.

Légy önmagad főnöke és hozd ki magadból a lehető legjobbat. És ne feledd: a jó főnök jutalmaz is!

5. Időbeosztás, heti és napi tervek

Célszerű például minden hét elején kitűzni egy célt, hogy mivel akarunk végezni hét végére, és ezt lebontani napi feladatokra, akár csinos táblázatos formában. Ez segít abban, hogy könnyebben átlássuk a tennivalókat és előbb észrevegyük, ha nagyon elcsúsztunk. Nem utolsósorban pedig erősíthetjük általa a munkahelyről ismerős felelősségérzést, még ha naponta átírjuk is a táblázatunkat. Időről-időre pedig végiggondolhatjuk, mi minden fért bele egy napba, egy hétbe, és korrigálhatjuk az önmagunkkal szembeni elvárásokat.



6. Emberi kapcsolatok, kikapcsolódás

Aki otthon dolgozik, sajnos nélkülözi a napi személyes kapcsolatot a kollégákkal, aminek ugyan talán sokan, sok munkatárs esetében örülnének, a valóságban azonban rengeteget számítanak a társas kapcsolatok a személyes jóllétünk, hangulatunk szempontjából. Ezért tudatosan figyeljünk oda arra, hogy ne szeparálódjunk el: ápoljuk a barátságainkat, a kollégákkal (ha vannak) telefonon, e-mailen, chat-en tartsunk fenn jó kapcsolatot, vagy szervezzünk időnként lazább találkozókat. 

7. Válaszd szét a munkát és a magánéletet
Mivel a munka és a magánélet színtere nem különül el, célszerű külön dolgozószobát vagy legalább egy sarkot kialakítani erre a célra. Amikor pedig befejezzük a munkát, tudatosan tegyük félre az azzal kapcsolatos gondolatainkat is és teljes figyelmünket szenteljük a magánéletünknek.

Nagyon fontos, hogy azokkal a családtagjainkkal, akikkel együtt élünk, tisztázzuk, hogy attól függetlenül, hogy otthon dolgozunk, ugyanolyan kötelességeink vannak, mint azoknak, akik bejárnak egy munkahelyre, ezért nem mindig érünk rá napközben bevásárolni vagy ügyet intézni helyettük.

HarmoNet tipp: Veszélyes lehet a távmunka! >>

+1 Csinálj magadnak hétvégét

Az otthoni munkások közül is leginkább a saját vállalkozásban utazók és a határidőre dolgozók szembesülnek a soha nincs hétvége című problémával, amely mind közül a legfájdalmasabb. Hiába engedhetjük meg magunknak, hogy akkor dolgozzunk, amikor csak akarunk, ezt többnyire mégsem hétvégén szeretnénk megtenni, amikor az összes barátunk, családtagunk pihen és szórakozik. Ezen a ponton nyer igazán értelmet a heti időbeosztás betartása. Tehát vedd komolyan a heti időbeosztást, hogy lazán vehesd a hétvégét!

Kolontár Elvira