Hurrá, kirúgtak!

A gazdasági válság miatt emberek ezreit tették utcára. Mit hoz ez nekünk? Milyen személyes haszna van annak, hogy elvesztettük a munka adta valódi, vagy látszólagos biztonságot? Hogyan igazodjunk a megváltozott helyzethez? Krízis-kezelés kifejezetten 40 felettieknek is!

Van olyan helyzet is, amikor nem tudjuk, mit is tegyünk, ha végre kézbe kapjuk az elbocsátó szép üzenetet. Szívünk szerint megcsókolnánk a HR-es kislányt és lila tütüben pörögnénk végig a gyűlölt folyosókon, örömünkben, hogy soha a büdös életben nem kell be tennünk a lábunkat erre a rémes munkahelyre. Aztán a bohó szív vad rohamát lecsillapítja az ész. Akkor miből fogsz megélni? Gazdasági válság van! Most épp nem keresnek (éppen ilyen) végzettségű embert. Még jó, ha túlképzettként felvesznek majd árut rakodni! Aztán a vad örömmámor helyét átveszi a kétségbeesés.


HarmoNet tipp:
A sírásó, a kurva, a kocsmáros, a jósnő, az orvos meg a végrehajtó >>

A természetes lelki folyamat

Amikor valakit elküldenek a munkahelyéről, legtöbbször ezen a folyamaton megy végig. Ez egy természetes átélés, az egyes fázisai gyorsabban-lassabban érnek véget az embereknél, a saját belső önértékelésük alapján. A krízis akkor van, ha valaki egy fázisban megragad, nem tud kilábalni belőle.
  1. Ijedtség – a gyermeki én megijed, hogy valamit rosszul csinált. – Önhibáztatás, igazságtalanság érzet, bizonytalanság átélése, félelem. („Ki a hibás?) (Feloldása: Tovább kell lépni, kitalálni a ma délutánt, a holnapot, azt, hogy mihez kezdünk, ha nem ezt csináljuk, mint eddig)
  2. Düh, harag, esetleg agresszió – „Hogy merészelik ezt tenni velem?” a felháborodás néha tettlegességig is fajulhat, hiszen a kirúgatás gyakran méltatlan. (Természetes érzés – bátran megélhetjük, de ne agresszív formában, hanem inkább kibeszélve magunkból. A nők ilyenkor cukrászdába, a férfiak kocsmába mennek –ez így van rendjén! A hibázatás helyét a továbblépés tervei váltják fel.)
  3. Levertség, talajvesztettség, bánat. Sokszor ez a leghosszabb szakasz. A reménytelenség, a sorsvesztettség érzése gyakran betegségig sodorja azt, aki ebben a fázisban van. Ha ez az állapot néhány napnál –egy hétnél – tovább tart, akkor érdemes felkeresni egy szakembert, elsősorban pszichológust, vagy egy ügyes, a témához értő grafológust, vagy kineziológust. Ugyan ezeket a szolgáltatásokat sokszor úgy érezheti, hogy „nem engedheti meg magának”, viszont a teljes levertségben, betegségben eltöltött időszak megnyúlása valószínűleg rosszabb élmény is, sőt drágább is egy célirányos terápiánál.
  4. A célok megtalálása, terv a túlélésre, reménykedés. A reménykedés – ahogy a nevében is benne van – nem mindig elsőre hoz eredményt. Ám aki már képes reménykedni, és ügyesen kitűzni a célokat maga elé, az elindult a felfelé vezető úton.
  5. Aktív cselekvés a cél érdekében – itt már a sikert tartja szem előtt az ember. Megbocsátott az „ellene vétkezőknek”, felismerte saját képességeit, erényeit és ezeket képes újra mozgósítani a siker érekében. Képes másokkal együttműködni, képes álmodozni is, ami ebben a fázisban nagyon fontos dolog.
  6. Az új pozíció – vagy új élethelyzet – elfogadása. Sikerélmény.



Ha velünk is megtörténik:

HarmoNet tipp: Így őrizzük meg munkánkat válságban is! >>

Fontos tudnunk, hogy mostanában ezzel az állapottal mások is keresgélnek. Lehet, hogy egyik embernek könnyebb, a másiknak nehezebb időszak jött el az életében, van aki hamarabb, van aki később talál megfelelőt. Ám az biztos, hogy mindenki számára van egy hely, ahol hasznossá teheti magát!

Tollonics Éva