Tartozik - követel! A pénzbehajtás 10 legfontosabb szabálya, hogy adósunk fizessen!

Sokan vagyunk most adósok ebben a nehéz gazdasági helyzetben. Lehet, hogy még többen olyanok, akinek tartoznak valakik, valamennyivel. Van egy régi arab mondás, mely szerint: "ha kölcsönkérsz tőlem, akkor csókold meg tízszer a kezemet, mert ha majd visszakérem tőled, akkor százszor kell megcsókolnom a fenekedet." Az arab bölcsesség Magyarországon is igaz lehet. De csak akkor, ha rosszul csináljuk a "behajtást".

Abból a klasszikus helyzetből indulunk ki, hogy a kölcsönről volt papírunk, valamint hogy a követelésünk jogos. Ha helyzetünk ilyen, akkor is többségünknek túl kell jutni a „behajtás” szó pejoratív, verőlegények és maffia-gépjárművek fantáziájával kísért képén.

Nem vagy rossz, ha a saját pénzedet akarod!

A behajtás önmagában nem rossz dolog, a jogos követelésünket kérjük csupán vissza, azt ami a mienk, de valaki jogtalanul használja. Sokan félnek saját pénzüket visszakérni, vagy rossz stratégiával kérik azt. A pénzünk épp annyira tisztel minket, mint mi őt. Ha nem tiszteljük meg azzal, hogy megvédjük, elpártol tőlünk olyan helyre, ahol nagyobb a biztonsága és jobban óvják. Ezét soha ne féljünk a „behajtástól”. Pénzünk egy energia, melyre szükségünk van az életünkhöz.



Kövessük pénzügyi szakértőnk 10 tanácsát lépésről lépésre, a helyes sorrendben:


  1. Azonnal telefonálj! – Amikor úgy látod, hogy nem érkezett meg a pénz a számládra, azonnal telefonálj! Ne e-mailt küldj, vagy üzenj, és az indián füstjeleket és a programozást is hagyd a végére. Most emeld fel a telefont.
     
  2. Az illetékessel beszélj! – Ne hagyd magad lerázni, míg el nem éred a döntéshozót. Ne hagyj üzenetet a titkárnőnél, a feleségnél/férjnél, vagy a szomszédasszonynál. Ragaszkodj a döntéshozóhoz, ha kell telefonálj többször egy nap.
     
  3. Légy tárgyilagos! – A saját pénzedről van szó, nincs szükséged sem kérésre, sem fenyegetésre. Egyszerű érzelemmentes tényeket közölj. A pénznek nincs szüksége érzelmes nótákra. Mondj például ilyet: - Nem érkezett meg a számlámra a X ezer Ft. Az XY számlaszámú számla, mely Z esedékességgel bírt és lejárt. (A számla helyett lehet, a fizetésem, vagy bármi más kintlévőség.) ma lett volna esedékes. - Itt tarts egy hatásszünetet, és engedd a másik oldalt magyarázkodni, vagy információt adni.
     
  4. Mérlegeld a magyarázatot! – Lehet, hogy tényleg egyszerű félreértés volt, elkavarták a számlát, vagy beteg az aláíró személy, ilyenkor kérj egy reális időpontot, amikor újra ellenőrzöd a bevételi számládat és ezt közlöd velük.
     
  5. Tartsd szem előtt: Ő dönti el, hogy milyen sorrendben és kinek fizet! – Légy végig tárgyilagos, higgadt és mindig engedd az adósodat magyarázkodni, soha ne te kezdj magyarázatba, hogy miért van szükséged a saját pénzedre. Ha érzelemmentesen, nyugodtan telefonálsz, általában az első helyre teszik a számládat, míg ha hőzöngsz, vagy ha könyörögsz, a „nem szeretem, mert nyafog” dobozba kerülsz az adósod fejében és később fog fizetni!
     
  6. A magyarázat: Amikor valós és amikor fals! – nem könnyű észrevenni. Ha adósunk máskor mindig pontosan fizet, de most valamilyen okra hivatkozik és késlekedik, lehetünk kicsit türelmesebbek, hiszen nem rendszerről van szó. Vannak egyszerűen rendetlen, vagy kis létszámú cégek, ahol néha elkeveredik a számla, vagy csúszik a kifizetés, ha az egyetlen pénzügyes éppen túlságosan be van havazva. Időszakos fizetési nehézsége is lehet egy cégnek, amikor például neki is kintlévősége van, ami miatt nekünk is tartozik. (Ezt hívják körbetartozásnak.)
     
  7. Hazudik az adósod! – Néha van ilyen is. Tudd, mert fontos: Hiába ő a hazug, aki nem adja meg a pénzedet, ő nem úgy gondol magára, mint egy gonoszdira! Ő ilyenkor TÉGED utál és okot keres arra, hogyan is ne adja meg a pénzedet! Ha már erre a pontra jutottatok, akkor nincs más megoldás, csak a jogi út – indokolt esetben, nagy összegnél esetleg egy mediáció.
     
  8. A legmocskosabb játszma: számlakifogásolás! Amikor valaki a számla-kiállítása után kezdi el kifogásolni a számlán álló tételeket, akkor bizony gond van. Ilyenkor a szerződés értelmezése, és a jól védhető, minden pontra kitérő szerződés megléte igazán fontos, mert ezek a típusú viták vagy megalkuváshoz vezetnek (legalább valamennyit fizessen) vagy bíróságra kerül az ügy. Néha azonban a számla rossz kitöltése, vagy a visszatérítési igény nem megfelelő kitöltése esetén ez jogos is lehet – olyankor korrigálnunk kell.
     
  9. Telefon újra és újra! – Ha az adós nem fizet, akkor folyamatosan telefonálnunk kell. A folyamat nem húzódhat hónapokig, ha elfogadtuk az új időpontot az adósunktól, akkor az új időpont napján kell telefonálnunk, ha a pénz nincs itt, majd azt követően 3 banki nap múlva, ha nem azonos banknál vagyunk, vagy másnap, ha bankunk azonos. Ha az összeg nem érkezett meg, és a szerződés tartalmazta a késedelmi kamatot, úgy levélben értesítsük ügyfelünket az első határidőtől számított kamat havi összegéről, egyúttal fizetési felszólítást is küldjünk. Ebben az esetben már nem fontos telefonálni.
     
  10. Mi van a régi ügyféllel? – Ezek az esetek egyedi elbírálás alá esnek. Vannak, akik folyton pénzügyi játszmáznak, vannak klasszikusan rendetlen, vagy túl kis cégek, ahol egyetlen pénzügyes ül a rendszer élén. Őket egy idő után kiismerhetjük. Néha jobb elküldeni egy problémás ügyfelet, és vállalni helyette egy kevésbé problémás másikat. 



Azért vannak jó példák is:
Egy régi ügyfelem, akivel nagyon sok éve dolgozunk együtt, egyszer azzal hívott – ez lényeges, hogy Ő hívott fel engem! – hatalmas összeget invesztált egy kihagyhatatlan ajánlat miatt, ami őt piaci első helyzetbe hozta. Mindenkit akinek adós volt, értesített, hogy emiatt nem tud fizetni X ideig, viszont biztosított bennünket, hogy mint piaci első, továbbra is vezető alvállalkozók leszünk nála. Korrektsége miatt sokan kiálltak mellette. A pénz végül az ígéret szerint megérkezett, és azóta is sok munka és pénz folyik be tőle. A korrekt adós legjobb példája ez az ügyfelünk.

HarmoNet tipp: 5 dolog, amit ne tegyél, ha azt akarod, hogy az adósod fizessen neked! >>


Nem könnyű helyzet adósnak vagy éppen behajtónak lenni. Érdemes őszintének lenni, és a jogi lehetőségeinkről egyértelműen tájékozódni. Nem szabad megijedni a követelés hivatalos útjától sem, hiszen az ügyfeleinknek látnia kell, hogy nem viccelődünk velük.