Fogyaszthatod? Mindent a margarinról!

Egyre több élelmiszerről halljuk, hogy káros és egészségtelen számunkra. A margarin kérdése, mint sokszorosan feldolgozott zsiradéké egészen vitatott. Egyesek szívbarátnak és diétásnak, mások szennyezettnek és táplálékként értéktelennek tartják. Mi az igazság?

Margarinos jó reggelt
Egyik nap kora reggel lementem vásárolni. A margarinos polcnál két idősebb hölgy álldogált, eltakarva előlem a kínálatot. Elmélyülten nézegették a különböző margarinos dobozokat. Rohanó típusú ember lévén először idegesen toporogtam mögöttük, aztán jobb dolgom nem lévén hallgatózni kezdtem. A polcok előtt az egyik néni azt magyarázta a másiknak, hogy otthon elfogyott a margarin és a papával pirítóst akarnak enni, de tegnap az xy tévéadón xy műsorában azt mondták, hogy a margarin veszélyes és akkor inkább már a vaj, de hát ők a papával már úgy megszokták a margarint, és most nem tudja, mit tegyen.

Nagy volt a kísértés, hogy kiselőadásba kezdjek, de egy okoskodó_toporgó_kosaras_akárkitől talán nem vették volna jónéven. Csendben tovább álltam és eldöntöttem, hogy legközelebb a margarinról írok.

Hogyan készül?
1870-ben sikerült előállítani első ízben margarint (marhafaggyúból és fölözött tejből) és gyöngyházfénye miatt margarinnak nevezték el, ami görögül gyöngyöt jelent. Azóta a margarin már sokkal gazdagabb ízvilágú és az állaga is sokat fejlődött.

A margarin gyártás alapanyaga, fehér színű, nehezen kenhető és jellegtelen ízű és illatú anyag, amit a növényi olajok keményítésével kapnak.

A margarin zsír- és vizes fázisból áll. A zsírfázis részben a keményített zsiradék, részben természetes növényi zsírok (leggyakrabban kókuszzsír és pálmaolaj), részben lágy olajok keveréke. A lágyolajként a legkellemesebb ízű olajféléket választják, például napraforgóolaj, szezámolaj stb. A zsiradékhoz zsírban oldódó vitaminokat adnak, színezés céljából pedig béta karotint. A margarin aromakomponenseit vajkultúrával állítják elő vagy mesterségesen adagolják.

A margarin vizes fázisa lefölözött aludttejből vagy tejsavó és víz keverékéből vagy csak vízből áll. A vizes fázishoz sót kevernek és citrom- vagy tejsavval, beállítják a pH értékét, ami nem csak az eltarthatóságban játszik nagy szerepet, hanem a terméknek kellemes, friss ízt is ad.

A keveréket pasztőrözik, lehűtik, miközben egyenletesen keverik, gyúrják, aminek köszönhetően a margarin hidegen is könnyen kenhető.



Az olaj keményítése során keletkeznek a transz- zsírsavak. A megengedett transz-zsírsav tartalmat szigorúan szabályozzák, 1% alatt kell tartani (régebben akár a 10%-ot is elérte), amit speciális eljárásokkal biztosítani tudnak.

Margarin fogyasztás
A margarin egyre jobban hódít még akkor is ha „karrierjét” időnként megzavarják a médiában felröppent rémhírek, miszerint veszélyes.

A margarin fogyasztás egyre nő és a növekvő igénynek köszönhetően a margarinok széles választéka jelent meg a piacon. A legszembetűnőbb különbség a termékek zsírtartalma között tapasztalható. A gyártók egyre kisebb zsírtartalomra törekednek mind az étkezési mind a sütőmargarinok esetében. A zsírtartalom csökkentését úgy oldják meg, hogy nagyobb a víz- és kisebb a zsírhányada a terméknek.

HarmoNet tipp:
Hizlal, fogyaszt, egészséges? - Jól tudod? >>

A gyártók különleges igényeket is próbálnak kielégíteni, így van például növényi szterinnel dúsított margarin vagy az átlagoshoz képest magasabb E- vitamin tartalmú termék.

Nem kell margarinon „élni". Egészségünket azonban jobban szolgálja, ha hosszútávon inkább margarint fogyasztunk és ritkábban, kis mennyiségben állati eredetű zsírokat pl. vaj, kacsazsír stb. Tehát a kiegyensúlyozott táplálkozás része lehet a vaj vagy más állati zsiradék, ha a fogyasztás gyakoriságára és mennyiségére odafigyelünk.

Amit tudni érdemes


Margarinos ötletek - receptek

A „sima” margarint feldobhatjuk, ha például reszelt zöldséget keverünk hozzá. A válogatós gyerekeknél is jól beválik, ha „eldugjuk” a zöldségeket.

Sárgarépás margarinkrém (4 adag)
Sárgarépa 40 g, margarin light 60 g, kevés só.
A margarint habosra kikeverjük, majd belekeverjük a sót és a finomra reszelt nyers sárgarépát. (Citromreszelőn tudjuk a legfinomabbra reszelni a zöldségeket.)

Zelleres margarinkrém (4 adag)
Zeller 40 g, margarin light 60 g, búzacsíra 20 g, kevés só.
A margarint habosra kikeverjük, majd hozzákeverjük a finomra lereszelt nyers zellert és a sót. A búzacsírát enyhén megpirítjuk, és ha kihűlt a zelleres margarinhoz keverjük.

Céklás margarinkrém (4 adag)
Cékla 40 g, margarin light 60 g, kevés só, őrölt kömény.
A margarint kikeverjük, hozzá adjuk a finomra lereszelt nyers céklát, a sót és az őrölt köményt, majd alaposan összekeverjük.

Természetesen nem csak zöldségeket keverhetünk a margarinhoz, hanem fűszereket, reszelt sajtot, darál sovány felvágottakat stb.

HarmoNet tipp: Az ezerarcú zöldségfasírt - Friss ebéd 10 perc alatt! >>

A kész margarin krémet lehetőleg teljes kiőrlésű lisztből készült kenyérre vagy pékárura kenjük.


Jó étvágyat!

Kreisz Andrea