A fogmosás fontossága

Nap mint nap fogyasztunk olyan élelmiszert, amelyről nem is gondolnánk, hogy veszélyeztetheti fogaink épségét, mivel tápanyagot nyújt a szánkban élősködő, a cukrot felhasználó baktériumoknak.

De nem csak a köztudottan édes ételek rontják el fogaink épségét. A „cukor hozzáadása nélkül” készült ételek is éppúgy tartalmazhatnak rágócsontjainkat károsító szénhidrátokat. Sokszor nem is gondolunk bele, hogy egy cső főtt kukorica, egy-két narancs vagy banán mennyi ’édes veszélyt’ is tartalmazhat. Ezért is elengedhetetlen a napi szintű fogápolás, különösen esténként, elalvás előtt.

Az élenjáró ’bűnös élvezeti’ cikkek egyike például a pattogatott kukorica: a ropogós ínyencség - bár önmagában is tartalmaz cukrot -, magába szívja a kísérőnek fogyasztott cukros-szénsavas üdítőital szénhidráttartalmát, amely a fogak között élősködő, erodációt okozó baktériumok táptalaja.
A cukormentes üdítők hatása is hasonló cukros társaikéhoz.

Nyálunk elsődleges feladata, hogy lemossa fogainkról a cukrot és az élelmiszermaradékokat. A baktériumok, amelyek kivétel nélkül minden ember szájában megtalálhatóak, a cukorral gyenge savtermelést indítanak el, ami hozzájárul a fogfelszín szerkezetének fokozatos felbontásához.

Noha megosztottak a nézetek arról, hogy naponta hányszor kellene fogat mosni, a jelen tanulmány arra hívja fel a figyelmünket, hogy minden étkezés után 20 perccel ne sajnáljuk megragadni a fogkefét fogaink épségének megőrzése érdekében. Különösen fontos ez lefekvés előtt, és akkor is, amikor úgy gondoljuk, semmilyen cukros élelmiszert nem fogyasztottunk. Éjszaka ugyanis a csökkent nyáltermelés miatt a legkisebb cukormennyiség is erodálja fogainkat.

Medipress