Vegetáriánus fogyókúra

Vegetáriánusnak lenni nem annyit jelent, hogy csokoládét eszel, mert abban nincs hús, jóllaksz körettel, mert abban sincs hús és ha megéhezel, kifőzöl egy kis tésztát, mert abban sincs hús. A vegetáriánus táplálkozás elsősorban akkor működik igazán jól, ha a család minden tagja ezt az irányt követi. De mi van, ha mégsem? Garantált a hízás?

Ha egy 4-8 tagú család egyik tagjának kinő a lelkiismerete és kitalálja, hogy holnaptól vegetáriánus lesz, bizony megnehezíti a család addigi életét. Pláne akkor, ha a családtagoknak alkotó fogalmuk nincsen arról, miket is eszik egy vegetáriánus személy. A kisebb családokban, vagy egyedülállók esetében sokkal könnyebb megoldani ezt a dolgot. Ám a baráti kör és a tág család akár furcsának nézi majd: a közös szalonnasütések kínossá válhatnak. A nagyi karácsonyi töltött káposztája bizony kimarad, s a nagyi akár meg is sértődhet.

Nem lakunk jól a körettel!
A vegetáriánusok első és legnagyobb hibája, hogy – nem akarván terhelni a többieket – úgy dönt, hogy majd jóllakik a körettel. Utcán, étteremben étkezni nem könnyű. Ha nem kedveli a zöldsalátákat, alig tud utcai gyorsétkezdében mást enni, mint pékárut. A köret, a pékáru, a készen és gyorsan elérhető ételek többsége szénhidrátot tartalmaz – kifejezetten vitaminokban szegény és hizlaló, üres kalóriákat visz a szervezetbe. Az olajos magvak szintén hízáshoz vezetnek, bár mindenképpen szükség van rájuk. A csoki, az édességek szintén húsmentesek (kivétel ami disznózsírral készült!) ám ugyancsak üres kalóriák és cukorhegyek vannak benne.

Komplett táplálkozás egyszerűen, vegetáriánusoknak
A szélsőséges vegetáriánus irányzatokat (a tej teljes kizárása, a tojás teljes kizárása, vagy a csak nyers ételek fogyasztása) most nem említjük. Abból indulunk ki, hogy minden olyan ételt, amit állatok legyilkolása nélkül megtalálhatunk a természetben, elfogyaszthatunk. Ez utóbbi a legnézettebb, legegyszerűbb módon tartható irányzat. Ahhoz, hogy ne betegedjünk meg hiánybetegségekben, hogy megfelelő mennyiségű nyomelemet, vitamint és ásványi anyagot figyelünk a szervezetünkbe, hogy fehérjét is fogyasszunk, bizony oda kell figyelni a táplálkozásunkra. Ezt a tudatos figyelmet KOMPLETTÁLÁSNAK – az étkezés teljessé tételének nevezzük.

10 tipp kezdő vegetáriánusoknak:
  1. Hagyd ki a nagyáruházakat! A vásárlásaidat a közeli bio-boltban, illetve a piacon tudod a legjobban megoldani. Válassz okosan és tudatosan táplálék kiegészítőket, különös tekintettel a vas pótlására.
     
  2. Vásárolj kis, fedeles dobozokat, melyekbe olyan élteket készíthetsz előre, amik megfelelnek táplálkozási elveidnek.Vidd a saját kajádat munkahelyre, buliba, vagy kirándulásra - kínálj meg másokat is! (Úgy kevésbé tűnsz különcnek!)
     
  3. Készíts vegetáriánus szendvics krémeket, amiket könnyen rákenhetsz egy szelet kenyérre, s friss, vagy párolt zöldséggel fogyaszthatod őket. Ezek jól eltarthatók. Ha ebből van a hűtőben, soha nem maradsz éhes! (méz, lekvár, szendvics krémek - ennyi épp elég, felvágott nem is kell!)
     
    HarmoNet tipp: Mit kenj a kenyérre? Vegetáriánus szendvicskérmek >>

  4. A csicseriborsó, a bab, a lencse sok fehérjét tartalmaznak. Legalább kétnaponta egyél ilyesmit főétkezésként. A török gyorséttermekben csicseriborsó, lóbab, vagy padlizsán krémet készen is vásárolhatsz, hozzá salátát, esetleg pár falat kenyeret ehetsz. Finom, változatos, könnyen elérhető utcáról is! A török éttermekben egyébként is sokféle finom vegás fogást találhatsz! Tapasztald ki!
     
  5. Főétkezésként fizess elő egy vegetáriánus ételeket kiszállító cégnél a menüre. (Ha ide kattintasz, megtudod, mi mit eszünk minden nap!) Így a hétköznapi főétel szükségletedet biztosítod magadnak.  Ezáltal megismerhetsz olyan ételeket, melyeket korábban nem fogyasztottál.
     
  6. Ne kezdj magyarázkodni társaságban, hogy miért nem eszel húst. Tekintsd természetesnek. Vedd elő a dobozkádat a saját kajáddal, ha nem készültek számodra vegás fogással! Figyelj! Ne téríts másokat, pláne ne undorkodj az ő kajájuktól! Inkább kínáld meg őket - vigyél többet, hogy másoknak is jusson!
     
  7. A nagy családi összejöveteleknél a családtagoknak szólj előre, hogy húsmentes diétát folytatsz. Néha kedvesen megkérdezik, mit készítsenek neked, mások elfogadják, ha hozod a saját kajádat a dobozodban! Ha rákérdeznek, mit ennél, mondj egyszerű, nehezen elrontható, ismert ételeket, amit szeretsz! (Tökfőzelék, krumplifőzelék, spenót, stb..) Ha nem így teszel, akkor ráfaraghatsz a hús olajában sült undorító rántott sajtokkal, vagy vastagon majonézes rémsalátákkal.
     
  8. Különc vagy! A többiek szemében mindenképp. Vedd ezt tudomásul. Ne kérd ki magadnak, ne téríts, ne füstölögj!
     
  9. Fedezd fel a környéketeken a jó éttermeket, ahol a vegetáriánus fogás nem kizárólag rántott sajtból és karfiolból áll. Ha családi ünnep, baráti összejövetel van, akkor javasold, hogy ilyen helyre menjetek.
     
  10. A legkönnyebben elkészíthető és egészséges étel a párolt zöldség. Néhány maggal (lenmag, szezámmag, stb..) megszórva, hidegen, melegen, köretnek, vagy feltétnek is változatosan készíthető - alkalmas zöldféléket tarts odahaza, akár a mélyhűtőben!
Minden évben a nyári szünet utolsó hétvégéjén rendezik meg a Vegetáriánus Fesztivált. (2009. szeptember 29-30) Látogass el oda, hallgass előadásokat és beszélgess azokkal a régi vegetáriánusokkal, akik egészségesnek is tűnnek már az első ránézésre!

Figyelj oda, mert sok a tévhitű igehirdető, aki sápkóros vérszegényen, vasággyal együtt 30 kilósan, szeme alatt bazinagy, kék karikákkal, vértelen szájjal nagy okosságokat hirdet fennhangon! Azokra hallgass, akik 10-15 éve komplett táplálkozást folytatnak, egészségesebbek, fittebbek mint valaha – ez ugyanis ránézésre kiderül.

Tudd:
A seprűnyél-vékony, sápkóros és a kövér, emésztési zavaros vegetáriánus valamit végképp elront a táplákozásában! Ránézésre is beteges. Ha Te nekiállsz, akkor csináld jól!

Gáspár Katalin