A meggyőzési technikák 6 hatékony oszlopa

Tárgyalj bármiről - ha ez a 6 dolog teljesül, akkor az esélyeid 6ványozottak. Ahhoz, hogy a tárgyaláson kellemes légkör legyen, s hogy a felek kölcsönösen jó egyességeket köthessenek, neked, magadnak is érvényesítened kell érdekeidet.

Ahhoz, hogy a tárgyalásunk sikeres legyen – még ha nem üzletről van is szó – képviselnünk kell saját érdekünket, s meg kell győznünk a másikat vagy arról, hogy azt fogadja el,vagy arról, hogy tartsa tiszteletben. Napoleon Hill definíciója a meggyőzésről jól fogalmazza meg azt, hogy a meggyőzés nem olyasmi, amikor letolod a másik torkán a nyers halat, akár akarja, akár nem. „A meggyőzés az a varázslatos eszköz, amely által az ember előrehalad a szakmájában, vagy az üzletben és boldog/tartós személyes kapcsolatokra tesz szert.”


Robert Cialdini – a meggyőzés szakértője, nemzetközi hírű szakíró - hatos listája szerintem is érdemes arra, hogy megfogadd! A meggyőzés folyománya ugyanis a meggyőződés – vagyis olyan élményt kapunk, melyben érzelmileg, emberileg is érintetté, elkötelezetté válunk. Az alábbi lista nem folyamatossági sorrend – egy kapcsolat során úgy alakíthatjuk, ahogy sikerül, ahogy az élet hozza, vagy ahogy szeretnénk.
  1. Rokonszenv Én is kedves vagyok veled = te is kedves vagy velem! A rokonszenv azok közt az emberek közt alakul ki, akik kedvelik egymást. Keressük meg a másikban a rokonszenves dolgokat. Keressük meg a módját, hogy rokonszenvünkről biztosítsuk a másikat, sokkal nagyobb esélyünk van arra, hogy ő is rokonszenvesnek tartson bennünket.
    Vigyázat, ha azért keressük a másik embert, mert valamit akarunk tőle, ne ezzel indítsunk, ugyanis szimpla nyalizásnak fog tűnni még ha őszinte, akkor is!
     
  2. Következetesség A legtöbben szeretik, ha kiszámítható vagy. Ha úgy viselkedsz, hogy látják; megbízhatnak benned. Ezt a bizalmat megszolgálva ügyes stratégia lehet, ha a tárgyaló partneredet úgy állítod magad mellé, hogy egy közös, mindkettőtök számára fontos ügyet támogattok. Vigyázat, mindaz, amihez a nevedet adod, legyen mindig komoly.
     
  3. Tekintély A legtöbb ember hallgat a szakértőkre. Ha abban a témában, amiről meg akarsz győzni valakit, már letettél valamit az asztalra, sokkal könnyebb dolgod lesz. Ha az ügyedben sok embert akarsz meggyőzni és magad mellé állítani, akkor szakértővé kell válnod!

    Vigyázat, ha az autoritás alázattal társul, az hiteles, az arrogancia azonban mindig visszatetszést kelt.
     
  4. Viszonosság Sose maradj adós! Ezt az elvet az emberek többsége követi. A meggyőzés iskolájában az egyik alapelv, hogy adj valamit, mielőtt bármit kérnél. Az ajándék nem szokott viszonzatlanul maradni. Vigyázat! Az ajándék tényleg ajándék legyen, ne pedig ajándéknak látszó marketingeszköz. Ha akit meggyőznénk átlát a szitán, bizony fordítva sülhet el a dolog!
     
  5. Együtt többre megyünk Az elv, hogy az én ügyemet mások már magukénak vallják, sokat lendít az egészen. Ha van egy listánk, vagy ajánlólevelünk, előnyre tehetünk szert a meggyőzés során. A listán jó, ha neves személyek, befolyásos emberek vannak, az ajánlólevél pedig vagy szakértőtől vagy közéleti személytől, közszereplőtől érkezzen. Vigyázat! A verseny törvény tiltja, hogy ilyen ajánlóleveleket üzleti céllal használjunk!
     
  6. Hiány kimerül a készlet. Ez sok esetben félelmetesen hangzik. Az üzletkötésben az árakkal, az általános beszélgetésekben a „megfelelő pillanattal” érvelhetünk. Az idő ugyanolyan értékes lehet. Vigyázat! Soha ne mondjuk, hogy kimerült a készlet, ha utólag lebukhatunk azzal, hogy ez nincs így – akkor használjuk inkább az idő-tényezőt adu-ásznak!

    Ezeket a technikákat mind használjuk – élő beszédben, a fórumokon, hozzászólásokban, vagy egy egyszerű bolti alkunál, vagy adásvételben. Akkor működnek igazán, hogyha nem külön-külön, hanem egyszerre alkalmazzuk őket. Ha a másik embernél tetten érjük ezeket a technikákat, mindig tartsuk észben, hogy a másik nem tudatosan alkalmazza ezeket, hanem egész ösztönösen.