A nők másfajta gondolkodására különösen szükség van egy válságban

Szükség van a nők másfajta gondolkodására, másfajta konfliktuskezelésére, különösen igaz ez egy válsággal teli világban - hangsúlyozta Csépe Valéria akadémikus, a Magyar Tudományos Akadémia főtitkárhelyettese, aki a Tudomány Világfórumának nyitónapján a Nők a tudományban című tematikus szekció jelentéstevőjeként tartott előadást.

Csépe Valériát, akinek a kísérleti pszichológia, a kognitív idegtudomány a szakterülete, egy évtizede érdekli a nemek különbözőségét is figyelembe vevő oktatás.

"A kínai kislányok, ha Kínában képzik őket, sokkal jobbak matematikából, mint az amerikai fiuk és sokkal jobbak az Egyesült Államokban felnövő kínai kislányoknál is, mert hazájukban más az oktatási rendszer. Márpedig matematika nélkül ma nincs természettudomány, de más sem - se pszichológia, se nyelvészet, semmi. Ha időben figyelembe vesszük, hogy a két nemnek mások a gyengéi, s mások az erősségei, akkor a matematikában, fizikában, de minden más területen is ugyannyi lány tud majd boldogulni, mint fiú. A lányokat szemléletesebben, gyakorlatiasabban kell oktatni, rá kell vezetni a dolgokra. Ennek részben hormonális okai vannak, a téri funkcióik másként alakulnak, ugyanakkor a nyelvi funkcióik sokkal fejlettebbek. Abból kell kiindulni, hogy mindenki mindent meg tud tanulni, csak többfélék a tudáshoz vezető utak" - magyarázta a pszichológus, hozzátéve, hogy "minden az agyról szól". Ezt a felismerést kellene érvényesíteni a tanárok felkészítésében, az oktatásban.

Az akadémikus a nők szakmai érvényesülésére kitérve, "szivárgó vezetéknek" nevezte a karrierépítést. Meg kell vizsgálni, hogy a diplomaszerzéstől kezdve hol kezdenek "elfolyni" e vezetékből a nők.

Példaként elmondta: ma Magyarországon az egyetemen mesterfokozatot szerzők 53 százaléka nő, tehát enyhe egyensúly-eltolódás van. A PhD-fokozatot szerzők között már csupán 37 százalék az arányuk, az MTA doktora címmel rendelkezők között pedig 13 százalék. A Magyar Tudományos Akadémia tagjai között összesen 19 hölgy van. A számokat azonban óvatosan kell kezelni, hiszen régebben az évfolyamok lényegesen kisebb létszámúak voltak, mint manapság, vagyis a 13 százalék kissé csalóka.

Az okokat taglalva, Csépe Valéria rámutatott: amennyiben egy nőnek gyermeke születik, 30 százalékkal csökken az esélye a szakmai előrejutásra. Akinek nincs ugyan gyermeke, de házasságban él, 20 százalékkal kisebb az eséllyel számíthat az érvényesülésre, mint a szinglik. Ám a gyermektelen, egyedülálló nők is 23 százalékkal kevesebb eséllyel építenek karriert, mint a nem családos férfiak.

"Ahhoz, hogy egy nő érvényesüljön a tudományos pályán, a gyermekvállalás időszakában a családon kívül a munkahelynek is támogatnia kell. Arányos pályamutatókat kell kidolgozni attól függően, hogy egy nő karrierjének mely szakaszában van, azt kell vizsgálni, hogy hogyan lehet bizonyos terheket levenni a válláról, hogy itt is, és ott is helyt tudjon állni" - emelte ki Csépe Valéria.