Így telefonálj álláshirdetésre, hogy nyerő legyél! 10 profi tipp!

A főiskolák, egyetemek, középiskolai évek véget érnek. Egyre több fiatal kap telefont a markába és fut neki, hogy munkát, állást találjon. A HR-es titkárságok sikítva emlegetik ezt az időszakot, akárcsak a munkaközvetítő irodák munkatársai. Makogó, értelmetlenül beszélő srácok hívásai futnak be...

Makogó, értelmetlenül beszélő srácok hívásai futnak be, akiknek ráadásul a leghalványabb elképzelésük sincsen arról, hogy mi a csudát is akarnak tulajdonképpen.

Hogyan legyünk ifjú titánként nyerők, anélkül, hogy hazugságra kényszerülnénk? Néhány biztos tanács, melyet a Manpower munkatársával közösen állítottunk össze az első telefonáláshoz. A tanácsok persze olyanok, amiket öreg rókák is megfogadhatnak!

Az állást kereső telefonálók tíz pontja
1. Készítsünk rövid bemutatkozó szöveg vázlatot, amit minden helyzetben elmondhatunk magunkról. Koncentráljunk a karriert, munkát érintő kérdésekre. (például: XY vagyok. Itt és itt végeztem, a fakultációm ez és ez volt, a legjobban ezzel és ezzel szeretek foglalkozni, mert ilyen és ilyen dolgok érdekelnek, és Q nyelven is tudok olvasni róla. R szakfolyóiratokat olvasok rendszeresen. stb) Ezt természetesen tilos felolvasni, de részleteit miden telefonhívásnál használnunk kell majd!

2. Ha álláshirdetésre jelentkezünk, a legelső hívásnál mondjuk meg, mely hirdetés volt az. Elképzelhető ugyanis, hogy a cég – főleg, ha fejvadász cégről van szó! – számos hirdetést adott fel egyszerre. (Soha ne telefonáljunk így: Az álláshirdetésre jelentkezem! Helyette inkább így: – Én halbiológus vagyok, és önök feladtak egy nekem való hirdetést, melyben bio-tenyésztésben témában jártas halbiológust keresnek! Erre szeretnék jelentkezni!)

3. Pontosan fogalmazzuk meg, mi is a hívásunk célja. (Például: Azért hívom önöket, mert a hazai piacon Önök az egyetlenek, akik bio-halbiológiával foglalkoznak, én pedig ebből a témából írtam a szakdolgozatomat és egy német cégnél voltam gyakorlaton. Arra gondoltam, hogy mindkettőnknek hasznára válna, ha találkoznánk, én szívesen dolgoznék Önöknél!)

4. Legyünk felkészülve arra is, ha mi vagyunk az ezredik telefonálók és a vonal túlsó végén ülő embernek már a fülén jön ki, hogy ezredszer ad felvilágosítást aznap! Ilyenkor nem napsugaras kedvesek hozzánk, de ez érthető is. Elegendő, ha kifejezzük együttérzésünket a túlfélen dolgozónak, és máris nyert ügyünk lehet. (Például: Bizonyára nagyon nehéz lehet ilyen sokszor elmondani ugyanezt! Ön nagyon kedves, hogy felvilágosít! Köszönöm!)

5. Mutatkozzunk be, még akkor is, ha nem jegyzik meg a nevünket az első telefonnál.

6. A telefonálás közben hátra dőlve, egyenes háttal beszéljünk, mosolyogva, hiszen így kedves a hangunk, és megtelik levegővel a tüdőnk, amitől önbizalommal teltnek tűnik a beszédünk! Apró trükk, a telefonmarketingesek nagyon okosan tudják használni. A legtöbben izgulnak, ha ismeretlen embert kell felhívniuk. Ezt felkészüléssel, és jó testtartással szinte teljesen leplezni lehet! Talán az sem rossz ötlet, ha rendesen felöltözünk, amikor telefonálni kezdünk, hiszen az öltözködésünk is meghatározza önbizalmunkat, közérzetünket és ezzel a fellépésünket is. (Inkább öltönyben, vagykosztümben telefonálgassunk, mint klottgatyiban, vagy tangabugyiban és mezítláb!)

7. Nyissuk ki a szánkat, beszéljünk tagoltan, értelmesen, és minél rövidebben, ám kedvesen. A mély hang profizmusról árulkodik. Vigye le hangszínét tudatosan.

8. Szedjük össze előre azokat a kérdéseket, melyek nem derültek ki a hirdetésből, a pályázati kiírásból, de érdekelnek bennünket, mielőtt pályáznánk, vagy személyesen bemennénk. (Munkaidő, munkavégzés helye, van-e blokkolás, túlórák rendje, stb ..) ezeket - illetve a számunkra legérdekesebbet - bátran feltehetjük a telefonban. A kapott válaszokat köszönjük meg. A telefonbeszélgetés ezzel együtt se tartson tovább 3-5 percnél!

9. Ha személyes találkozóra hívnak bennünket, vagy pályázati anyagot kell küldenünk, teljesen bizonyos, hogy önéletrajzra, (idegen nyelvű önéletrajzra), a bizonyítványaink másolatára szükségünk lesz. Ilyenkor fontos, hogy a következő kérdést tegyük fel: - Az önéletrajzon és a bizonyítványmásolatokon kívül mire lesz még szükségem? Vigyek fényképet, vagy a szakdolgozatom vázlatát? Ilyenkor felkészültnek tűnünk.

10. Amikor a telefon elé ülünk, legalább háromszor ismételjük el: Fontos ember vagyok, a cégnek fontos, hogy engem válasszon, hiszen ebben és ebben a dologban profi vagyok! Ha ezt a hozzáállást – anélkül, hogy okoskodnánk – át tudjuk vinni a hangsúlyunkkal, hangszínünkkel, és el tudjuk érni, hogy úgy gondoljanak ránk a telefonbeszélgetés után, mint egy potenciális jelöltre, egy esélyesre, ne pedig csak egy „névre a sok közül” nyert ügyünk van!

És a plusz egy tanács: Készüljünk fel, ha tudjuk, melyik céghez megyünk! Itt van előttünk az Internet, ne legyünk restek beírni a keresőbe a hirdető cég nevét! Ha pedig tanácsadó irodát, fejvadász céget, vagy munkaközvetítő irodát hívunk, érdeklődjünk tőlük a cég tevékenysége, létszáma, főbb adatai felől.

Bucher Katalin

Köszönetet mondunk Kiss Gertrúdnak
a Manpower munkatársának