7 lépés az egészséges szívért

A szívhalál a leggyorsabb és talán legalattomosabb halálok. Nem tudunk elbúcsúzni szeretteinktől. Egyik napról a másikra érnek véget terveink. Az egészséges szív hét lépcsőjét azonban ismerjük. Érdemes tenni érte!

Az Amerikai Szívgyógyászok Szövetsége (AHA) új, hét lépésből álló programot adott ki, mellyel 2020-ra 20 százalékkal szeretnék javítani a szív-érrendszeri egészséget és 20 százalékkal csökkenteni a szívbetegségek és a stroke miatti halálozást.

A programban az étrendre, mozgásra, dohányzásra és más kockázati tényezőkre tesznek javaslatot. „Ha az egészséges élet jellemzői egy emberben jelen vannak, szemmel látható ezek egészségre gyakorolt hatása” – mondta el Dr. Clyde W. Yancy, a Baylor Kardiovaszkuláris Intézet orvosigazgatója, a Szövetség elnöke. „Ekkor megnő a hosszú élet és a magas életminőség  esélye.”

A megelőzés segítségével a szívroham, a stroke (szélütés) és más szív-érrendszeri betegségek okozta halálozás kockázata akár 35 százalékkal is csökkenthető. Egy amerikai vizsgálat szerint az emberek nincsenek tisztában azzal, hogy például az inaktivitás és a helytelen táplálkozás is összefügg a szív-érrendszeri betegségekkel.



Az AHA szerint szív-érrendszeri egészsége annak ideális, aki:
  1. Soha nem dohányzott vagy több, mint egy éve leszokott.
  2. Testsúlyából és testmagasságából kiszámított testtömegindexe (BMI) nem haladja meg a 25-öt.
  3. Hetente legalább 150 perc mérsékelt intenzitású vagy 75 perc intenzív testmozgást végez.
  4. Étrendje egészséges: kevesebb kalóriát, több gyümölcsöt és zöldséget fogyaszt, továbbá hetente négyszer eszik zsírosabb halat, péládul lazacot.
  5. Össz-koleszterinszintje 5,18 mmol/l alatt van.
  6. Vérnyomása nem magasabb, mint 120/80 Hgmm.
  7. Éhgyomri vércukorszintje 5,56 mmol/l alá esik.

A cikk a Circulation folyóirat január 20-i online kiadásában jelent meg.

Medipress

Kép:
piqs.de: irene_zs - plastikherz