Új elemek a gyermek rajzaiban - mit hoz az iskola?

Mindenki nagy várakozással tekint az iskolakezdésre. Pláne azoknak a gyerekeknek nagy változás ez, akik most kezdik az első osztályt. Nagyon sok dolog változik a gyermek körül ilyenkor. Megváltozik elsősorban napirendje, de nagyon fontos az is, hogy egyik napról a másikra olyan dolgokat kérnek tőle, amire eddig csak picikét kellett figyelnie.

Ez a lépcső azonban másban is változásokat hoz...

  1. A gyermek már igényli, hogy betűket mutassanak neki. Sokat kérdez ebben a témában.
     
  2. Erősebb és ügyesebb lesz, mint óvodás korában. Kell ez ahhoz, hogy elbírja a táskát, de azért is, hogy lelkileg is megerősödve bírja az iskolai megpróbáltatásokat.
     
  3. Mozgása koordináltabb lesz, izomzata is megerősödik.
     
  4. Nem csak a nagymozgásokban, de a mikro-mozgások terén is ügyesebbé válik. A pici karikákat csak fejlett finommozgással képes megrajzolni a vonalak közé. Ezért nem véletlen, hogy 6 éves koruk előtt nem járnak iskolába nálunk a gyerekek.
     
  5. Természetesen rajzaik is ennek megfelelően fejlődnek.
    Amíg a bölcsis, majd ovis kisgyerek a nyomhagyás öröméért és élményei kifejezéséért rajzol, addig az iskolás már több racionális elemet rak bele rajzaiba. Mit is jelent ez pontosan?
     
  6. Míg az ovis nem arányosan rajzol, addig az iskolás gyermek már igyekszik az alapszimbólumok egymáshoz viszonyított rendszerében is az arányokat megtalálni. Teszi ezt az emberábrázolás és a színhasználat terén is. Tehát a közérthetőség, hitelesség fontos szerephez jut.
     
  7. A technikákat is igyekszenek ötvözni. Könnyen előfordul a filctollas-ceruza rajz, a festékes-toll rajz és sorolhatnám. A festékeket már árnyalva alkalmazzák. Hígabban vagy sűrűbben, világossal vagy sötéttel egyaránt. Bátran használják a fehéret is.
    Ahogy fontos kezd lenni a forma, annál kevésbé a színek. Egy-egy elemet is képesek kiragadni és nagyon aprólékos kidolgozással csak azt megrajzolni.
     
  8. A történet is kiemelt szerephez juthat. Örömmel dolgoznak egy sorozaton is.
     
  9. A mozgásábrázolásban is sokat fejlődnek. Megjelenik az egyszerű mozgás. Bár grafomotoros éretlenségük miatt még nem tudnak mindent érzékeltetni, de az alapelemek már megjelennek (pl.kéz vagy fej a közlés irányába mozdul).
     
  10. Sokszor adnak címet is a gyerekek a munkájuknak.
     
  11. Az érzelmi telítettség is kezd rákerülni a lapra. Gondolatbuborékok jelzik a közlést, vagy színnel, mozdulattal, arckifejezés váltakozásával jelzik az érzéseket. Elsősorban a közeledést vagy távolodást, az örömet vagy szomorúságot, a haragot és a szeretetet.
     
  12. A térkihasználás is finomodik. Képes egy szimbólum egymáshoz viszonyított helyét némiképp érzékeltetni.
     
  13. Mivel a fiúk és lányok érdeklődése egyre jobban különbözik, ezért nyilván rajzaikban is jelentős lesz ez a másság. A fiúk inkább technikai járművet vagy állatot, a lányok embereket, és virágokat rajzolnak szívesebben, megtartva az alapszimbólumokat (ház, fa, nap, stb.).

Persze, ez a változás nem egyik napról a másikra következik be, hanem lassú, de stabil fejlődés következménye. Legyünk hát velük türelmesek, hisz ebben az életszakaszban annyi minden történik velük, amiben még fejlődniük kell. Valószínűsíthetően lesz, amikor meglódul a fejlődésben és lesz, amikor szinte teljesen stagnál. Ilyenkor másik területen kezd el kimagaslóan sokat fejlődni. Így van ez mindig, hogy a gyerek fejlődése egészséges maradjon.

(Fotó: piqs.de - Heinz Hasselberg: Bleistifte)