Hiperaktivitásra utaló jelek a gyereknél

Amikor egy gyermek esetében felmerül a hiperaktivitás gyanúja, a szülők, visszaemlékezve a gyermek magzati életére, felfedezhetik a hiperaktivitás vélt jeleit, előrejelzőit, például: "már a hasamban nagyon mozgékony volt a kicsi". Diagnosztizálni azonban csak iskolás korban lehet legkorábban. Melyek a hiperaktivitás, az ADHD jelei?

Csecsemőknél jelzésértékű: Kisgyermekek esetében jellemző: Iskolás korú gyermekek:

Sajnálatos módon a gyermekek önértékelése, önbizalma igen törékeny, az iskolai kudarcok következtében gyorsan sérül, kudarcosnak, ügyetlennek érzik magukat. Mindez jelentősen csökkenti hajlandóságukat, motivációjukat a tanulásra, az együttműködésre. Fizikai tünetként hasfájás, fejfájás, depresszió jelentkezhet, vagyis kialakulnak a járulékos sérülések.

Serdülők:

A korábban nem diagnosztizált és nem kezelt ADHD-s serdülők körében gyakoribb a deviáns
megnyilvánulás. Megfelelő, eredményes kezelésben részesülő, korábban (időben) diagnosztizált serdülők esetében számtalan maradványtünet fellelhető, mint a szórakozottság, az időpontok nehéz betartása, a szervezetlenség érzése, megmagyarázhatatlan belső feszültség, mozgáskésztetés, extrém sportágak előnyben részesítése, továbbtanulási, pályaorientációs nehézségek.

Többnyire lázadóbb, dacos serdülők, akik számára nehézséget jelent megtalálni az utat az önállóság felé, s a szülők számára nagy kihívást jelent megtalálni a középutat az elvárások, szabályok és az adott életkornak megfelelő majdnem felnőtt szabadság között.

Melyek a kezelési lehetőségek?

Egy ADHD-s  gyermek kezelésének gerincét a fejlesztő terápiák és a pszichoterápia adja, ugyanakkor vannak esetek, amikor gyógyszeres kezelésre is szükség van.
Jó mankót ad, ha jól követhető, elsősorban a jutalmazáson alapuló szabályrendszert állítunk fel, melyben a megfelelő viselkedést értékeljük. Ennek a pszichológiai hátterében az áll, hogy a jutalmazott viselkedést egyre többször és egyre könnyebben teszi meg a gyermek.

A legfontosabb a szülők számára: A pontos napirend segíthet abban is, hogy a gyerek nehogy elfelejtsen dolgokat és megtanulja jobban beosztani az idejét. Siker esetén ne csak szóban dicsérjük meg a gyereket, a helyes viselkedésnek legyen valamilyen jól látható nyoma is! A legpraktikusabb, ha egy nagy táblára felírjuk az elvégzendő feladatokat és matricákkal, színes pipákkal vagy hasonló látványos módon jelöljük, ha ez sikerült. Az ADHD-s gyerekeket különösen motiválja a jól mérhető eredmény és a látható fejlődés, például az, hogy hány csillagot gyűjt össze egy héten; másoknál inkább az válik be, ha a pontjait apróbb ajándékokra vagy élvezetes tevékenységekre válthatja be.

A szülők gyakran érzik úgy, hogy a szülői alkalmasságból megbuktak. Sokszor kapnak kritikát, hogy rosszul nevelik gyermeküket. A többség csak a gyermek viselkedésének felszínét látja: a gondot, a provokatív megnyilvánulásokat, a türelmetlenséget. De a szülők ismerik gyermekük érzékenységét, szépséges lelkét, aki ha támogató szeretetet és odafigyelést kap, kinyílik és képes lesz erősségeit megmutatni.

Figyeljünk oda gyermekünkre és adjuk meg számára a szükséges segítséget, juttassuk el a szükséges szakemberekhez is!

Ha megfelelő törődésben, feltétel nélküli szeretetben nőhetnek fel, miközben a felnőttek kitartóan segítik őket a mindennapi szabályok megtanulásában, az önfegyelem, az önkontroll fejlesztésében, akkor felnőtt korukra e tulajdonságaik révén kimagasló szakmai és magánéleti teljesítményre lesznek képesek.