Megfelelő folyadékpótlással könnyebben megy a tanulás is

A megfelelő folyadékpótlás bizonyítottan szerepet játszik az egészségmegőrzésben, segíti a jó közérzet és teljesítőképesség fenntartását. A folyadékhiány nemcsak fizikailag, hanem mentálisan is problémákat okozhat, érzékelhetően rontja a koncentrációs képességet és a rövid távú memóriát. Különösen igaz ez a gyermekekre, hisz testük víztartalma valamivel magasabb, mint a felnőtteké. Esetükben még fontosabb a megfelelő hidratáltság a tanulási teljesítményük és az egészséges testi fejlődésük szempontjából is. Ráadásul - ha más okból is, de az idősebbekhez hasonlóan - gyakran feledkeznek meg az ivásról, és többször kapnak el olyan lázzal, hányással, hasmenéssel járó betegségeket, amelyek növelik a kiszáradás veszélyét. A szülőknek, tanároknak tehát a gyermekek megfelelő folyadékbevitelére otthon és az iskolában eltöltött órák alatt is külön oda kell figyelniük, kánikulában vagy betegség esetén még fokozottabban!

Esetükben még fontosabb a megfelelő hidratáltság a tanulási teljesítményük és az egészséges testi fejlődésük szempontjából is. Ráadásul – ha más okból is, de az idősebbekhez hasonlóan – gyakran feledkeznek meg az ivásról, és többször kapnak el olyan lázzal, hányással, hasmenéssel járó betegségeket, amelyek növelik a kiszáradás veszélyét. A szülőknek, tanároknak tehát a gyermekek megfelelő folyadékbevitelére otthon és az iskolában eltöltött órák alatt is külön oda kell figyelniük, kánikulában vagy betegség esetén még fokozottabban!

Egy átlagos felnőtt testtömegének víztartalma kb. 60%, amit a testzsír mértéke befolyásolhat. Az újszülötteké elérheti akár a 75%-ot, gyermekeknél pedig a két érték között van, ezért a folyadékbevitel esetükben még több odafigyelést igényel. Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) ajánlása szerint az 1-2 éveseknek 1,1-1,2 liter, a 2-3 éves kicsiknek már napi 1,3 liter folyadékra van szükségük, a 4-8 éves gyerekeknek pedig– közepes fizikai aktivitás mellett, mérsékelt hőmérsékleti viszonyok között – több mint másfél literre.


Iskoláskorban a megfelelő hidratáció a fizikai és tanulmányi teljesítményhez is elengedhetetlenül szükséges. Agyunk, bár testtömegünknek mindössze 2 %-át teszi ki, a keringő vérmennyiség 20 %-át használja fel működése során. Ha a vér mennyisége a kiszáradás miatt csökken, az agy oxigén és tápanyag ellátottsága is csorbát szenvedhet. Már az 1-2 %-os folyadékhiány is gyengítheti az összpontosítást, a koncentrációképességet és fáradékonyabbá tehet.

A kellő folyadékpótlás hozzájárul ahhoz, hogy szervezetünk önszabályozó funkciói jól működjenek és bizonyítottan csökkenti a súlyos migrének, a fáradékonyság és koncentrációvesztés veszélyét. Ha tehát a gyermek fáradtságra, fejfájásra panaszkodik, vagy nehezére esik figyelni, jusson eszünkbe elsőként, vajon eleget ivott-e.

Ráadásul a gyermekeknél a kiszáradás kockázatát növeli, hogy a játék hevében, vagy a számítógép előtt ülve elfelejtenek inni.

Ugyancsak veszélyeztetettebbek abból a szempontból, hogy a felnőttekhez képest gyakrabban kapnak el lázzal, hasmenéssel vagy hányással járó betegségeket, amelyek szintén nagy folyadékveszteséget okoznak. Ilyenkor még fokozottabban oda kell figyelnünk a folyadékbevitelükre!

Hogyan biztosítsuk az iskolás gyermekek megfelelő folyadékpótlását?

A megfelelő folyadékbevitel a gyermekeknél nemcsak a vízháztartásuk egyensúlyban tartásához szükséges, hanem a növekedésükhöz, egészséges testi és szellemi fejlődésükhöz is. Ezt pedig nem lehet kizárólag rájuk bízni. Elsősorban a velük lévő felnőtteknek kell odafigyelniük arra, hogy eleget igyanak, és később tudatosan figyeljenek majd a hidratációra.Ivási szokásaik kialakulásában kulcsfontosságú lehet a rendszeresség, ennek sikere pedig nagyban függ attól is, milyen példát látnak maguk előtt.

Az Európai Hidratációs intézet angol nyelvű honlapja: www.europeanhydrationinstitute.org.

Az Európai Hidratációs Intézet hazai szakmai partnere a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége.