Milyen jógát válasszak? A senior jóga

Az 50 év felettiek jógája - a Senior jóga talán nem a legmegfelelőbb név, hiszen mint a régi mondás tartja "mindenki annyi idős, amennyinek érzi magát". Egyszerűen csak túl hosszú lenne kiírni, hogy "Jóga 50 felettieknek", s amúgy sem volt még senki, aki megsértődött volna a "Senior" meghatározás miatt. Nem mellesleg sokszor fiatalosabb, vidámabb hangulat van egy ilyen órán, mint sok másikon. Vajon miben más ez a jógaösvény, és kinek lehet ideális? Erre keressük a választ...

Az előző cikkben elhangzott, hogy már az ősi időkben többféle jógaösvény létezett, melyek azon az elven különültek el, hogy milyen módon vezették a jógázót közelebb a harmóniához, s általában szellemi és lelki alkatának megfelelően választott a jógázó. Az életkor szerinti elkülönítés, mondhatjuk, hogy nyugati találmány. Akik a tradicionális jógához ragaszkodnak, talán fanyalognak egy kicsit, de ha kellő rugalmassággal nézik ezt a jógairányt, megváltozhat az álláspontjuk. Nagyon sok olyan embernek ad lehetőséget a testi – lelki harmónia kialakításában, akik egyébként talán nem mernék „bevállalni” az egészséges életmóddal kapcsolatos kezdeti nehézségeket. Ráadásul az aktív mozgással járó sportokat nehezebb újrakezdeni és a sérülés veszélye sem elhanyagolható. A Senior jóga mindezeket megoldja, vagyis egy nagyon hatékonyan működő jógatípus, melynek elsődleges célja az egészségmegőrzés. 

Abban a legnagyszerűbb a Senior jóga, hogy az életkori sajátosságokat is figyelembe veszi az óra felépítésben, ritmusában, és szerkezetének kialakításában. Olyan jógapózok vannak finoman összeillesztve, melyek fokozatosan, gyengéden teszik újra rugalmassá az esetlegesen elhanyagolt izmokat és ízületeket.  Ráadásul a légzőgyakorlatokkal kombinálva a test belső szerveit is energiával telítik, ami jótékony hatással van a teljes egészségi állapotra.


A Senior jógában hatalmas lehetőségek rejlenek azok számára, akik nyitottak és kellő bátorságot éreznek az újdonság iránt és valóban tenni szeretnének az egészségükért.

Csak hogy néhány példát említsek a saját praxisomból a Senior jóga eredményeire: egy gyakorló lábában egy - két hónap rendszeres jógázás után minimálisra húzódtak vissza az visszerek. Egy másik jógázó, akinek a cipő felhúzása sem volt egyszerű feladat a derekának a merevsége miatt, egy-két hét után lelkesen mesélte, mennyivel könnyedebb a mozgása és természetesebb a tartása. Jellemző a hátban és vállban állandósult fájdalmak  csökkenése vagy akár elmúlása. Néhányan meglepődve tapasztalták, hogy a vérnyomás helyreállításában is milyen hatékonyan segít a jóga. S ami a legjobb az egészben, és talán a legfontosabb is : természetes módon, mindenféle méregdrága, mesterségesen előállított és gyógyszernek nevezett vegyszer nélkül segít. A jógaóra így anyagilag is hatékony és egészséges megoldássá válik.

Az sem elhanyagolható tényező, hogy egy kellemes társaságba, hasonló érdeklődésű és mentalitású emberek közé kerülve a lelki harmónia és az életöröm is növekszik. Egy kellemes társaságban eltöltött óra, testmozgással, beszélgetésekkel és nevetéssel bármilyen „pirulánál” hatékonyabb lehet.  Állandósulhat az örömteli életminőség, mely természetes módon fog kihatni az élet más területeire is.


Az általam vezetett Senior jóga órákon a legfontosabb szabály, hogy önmagad vagy a viszonyítási pont. Ahonnét indulsz, ahhoz kell mérned a fejlődésedet, nem pedig a többi jógázóéhoz. Ha valaki ezt betartja, nagyon sok felesleges érzéstől megkíméli magát.  Van olyan csoport, ahol egymás mellett gyakorol a még aktív ötven körüli jógázó, és a hetvenen túli örökifjú nagymama. Mi értelme lenne összehasonlítani a teljesítményüket? S ha csak a viszonyítási pont megfelelő kiválasztását megtanulják a jógázók, akkor már óriási segítséget-életbölcsességet adott számukra a Senior jóga.

Speciális módon állítottam össze a Senior órákat. Azok érdekében, akik még nem rendelkeznek nagy tapasztalattal a jógában, ráadásul már számolni kell az életkori sajátosságokkal is, nagyon könnyen és egyszerűen kivitelezhető és elsajátítható gyakorlatokból állítottam össze egy „csokorral”. Az órán végzett jógagyakorlatok (ászanák) közül az egyszerűbbeket javasolni szoktam az otthoni gyakorláshoz is, hiszen a rendszeresség az egyik legfontosabb tényező. Azok a jógagyakorlatok, melyek segítenek  megőrizni a fizikai test rugalmasságát, nagyban segítik a prána (az életenergia) áramlását.  S ez nem csak a test izomrendszerére, hanem belső szerveire is jótékony hatással lesz. Jelentősen javítja a test öngyógyító képességeit, hiszen a betegségek jelentős része az energetikai szintű blokkokból alakul ki. Ha a jóga speciálisan kidolgozott gyakorlataival megmozgatjuk testünket, akkor újra megindulhat az elzárt területen az energiaáramlás, amelynek bizonyítottan egészségmegőrző, sőt gyógyító hatása is van.




Tehát a Senior jóga egyszerre a test több szintjén fejti ki jótékony hatását. S ez miért lenne életkorhoz kötve?
Természetesen ehhez rendszeresség, sok gyakorlás, kitartás szükséges, viszont a jó hír, hogy a jóga ezeket mind együtt fejleszti, Tehát, ha úgy érzed, egyszerre szeretnél tenni a tested egészségéért, szellemed frissességéért, s kellemes, optimista emberekkel találkozni, akkor a Senior jóga- az 50 év felettiek jógája - tökéletes választás  számodra.

Om, shanti!


Gyuró Éva

A Baraka Jóga Iskola vezetője,  Jógaoktató
www.barakajoga.hu
Facebook-oldal >>