Figyelemfejlesztés mozgással

Az elmúlt néhány évben figyeltem meg, hogy a hozzám járó gyermekek szinte mind küzdenek figyelem problémával függetlenül attól, hogy mi a vezető tünetük amiért tervezett szenzomotoros tornára járnak. Van közöttük volt koraszülött, megkésett beszédfejlődésű, eltérő mozgásfejlődésű, autisztikus tüneteket mutató kisgyerek egyaránt. Mindannyiuk állapotmérésében közös vonás volt, hogy az idegrendszerük érettsége nem érte el az életkoruknak megfelelő szintet, és voltak fennmaradó csecsemőkori reflexeik. Egyre nagyobb irodalma van annak, hogy a fennmaradó csecsemőkori reflexek milyen tüneteket okoznak iskolás gyermekeknél, ami kihat a teljesítőképességükre. Miért izeg-mozog a padban, miért ugrál fel állandóan, miért csúsztatja oldalra a füzetét írás közben, miért rendetlen a füzete?

Amint megtudjuk ennek az idegrendszeri hátterét, máris nem haragszunk a gyerekre, mert egyértelmű, hogy nem idegesíteni akar bennünket, de a pillanatnyi idegrendszer érettségének állapotában erre képes, csak így tud viselkedni.

Muszáj segíteni nekik, hiszen az iskolai beválás az egész későbbi életükre kihat.

A megoldás pedig nem bonyolult. Mozgással újra kell huzalozni az idegpályarendszerüket, hogy azok jól működjenek.

A tervezett szenzomotoros torna úgy van összeállítva, hogy a figyelem nagyon szépen javul tőle, hiszen:
kép forrása

Egyik évben párhuzamosan három iskolába készülő gyerekcsoporttal foglalkoztam. Természetesen már évkezdésnél is eltérő ügyességgel rendelkeztek a gyerekek, hiszen volt aki akkor kezdte a tornát, volt aki már előző évben is velem tornázott.
Mire iskolába kerültek, elég nagy különbség alakult ki a gyerekek között.

Amíg az egyik csoporttal megtanultunk labdát pattintani, és nagyon ügyesen folyamatosan tudtak egy helyben állva pattogtatni, a másik csoport szlalomozva előre, valamint hátrafelé haladt folyamatos labdavezetéssel.
A harmadik csoport pedig odáig jutott, hogy emelt padon járva, keskeny pallón vezette a labdáját haladás közben előre, valamint hátrafelé.

Mindhárom csoportba járó gyerekek nagyon sokat ügyesedtek magukhoz képest, de látszott, hogy a harmadik csoportba járó gyerekeknek lesz legkevesebb gondja az iskolában az odafigyeléssel.

Az iskolába kerülés előtt ezért nem csak annak érdemes Tervezett Szenzomotoros Tornára járni aki valamilyen problémával küzd, hanem minden óvodás kisgyereknek, hiszen a mozgásos feladatok repertoárja már magában is nagyon széles, és ezt a plusz eszközhasználattal fokozni lehet, így a kimondottan ügyes gyerekeknek tehetséggondozásra is alkalmas.