Megmenthet-e egy szlogen egy tízgyerekes családanyát a hajléktalanságtól?

Persze, meg is történt 1965-ben, Ohio-ban, amikor Evelyn Ryan megnyerte a Dr. Pepper nevű üdítő szlogeníró versenyét, 52 évesen. Korábban is indult reklámos szövegírós versenyeken és időnként nyert is, egyebek között sportautót, utazást, szánkót, kerékpárt, madáreleséget, kávéfőzőt, fagyasztóládát, egyszer pedig egy pónit, akit eladtak és az árából ki tudták fizetni a villanyszámlájukat.

Amikor bevásárlást nyert, vett egzotikus gyümölcsöket, kaviárt, drága csokoládékat is, hogy a gyerekei egyszer kipróbálhassanak egy másféle életet.

Akár újságíróként is karriert csinálhatott volna Evelyn Ryan, mivel 20 évesen írt a helyi, néhány oldalas kis hetilapba történeteket, anekdotákat, filozofálgatást az élet dolgairól.

Aztán ahogy sokszor megtörtént a nőkkel abban a korszakban, férjhez ment, gyerekei születtek és a karrier helyett feleség, háztartásbeli családanya lett. Tíz gyerekkel és egy alkoholista, gyakran munkakerülő férjjel. Család és karrier. Ha például New York-ban él egy-két gyerekkel és szerető, támogató férjjel vagy közel lakó szülőkkel, akik segítenek, talán híres reklámos szövegíró lett volna belőle.

Az írásról azonban így sem mondott le. Versei is megjelentek és rendíthetetlenül indult szlogeníró pályázatokon. Írt rímes szlogeneket szendvicsről és zseléről. Verselt az összetört tejesüvegekről is, amikor a feldühödött férje úgy lökte el, hogy elesett. Az utolsó pénzéből vett, nála lévő tejesüvegek összetörve feküdtek a konyhakövön, ő meg rajtuk, szilánkoktól vérző kezekkel.

Evely Ryannek volt egy füzete, ha valami az eszébe jutott, abba írta le. Ezekből az ötletekből születtek a szlogenek a pályázatokra. Megjelentek tőle versek és humoros írások egy Ohio-beli napilapban és a Readers Digestben is. Amikor a legnagyobb bajban voltak, nem tudták fizetni a házuk részleteit és a felvett kölcsönt, s közeledett a kilakoltatás időpontja, elküldte a verses szlogenét a Dr. Pepper üdítőital által kiírt pályázatra. 250.000 pályázat közül választották ki az övét nyertesnek. Megható volt, ahogy az eredményhirdetés előtti napokban a gyerekei imádkoztak, hogy az édesanyjuk nyerjen. Talán a legrászorulóbb kapta meg a tehetségével kiérdemelt díjat.


Evelyn átveszi a Ford Mustángot (1965) - forrás

A döntőbe jutottakhoz elküldtek valakit, hogy beszélgessen velük, kérdezze ki őket az életükről. Evelyn jó marketinges érzékkel az utolsó dollárjaikon vett néhány üveggel a Dr. Pepper üdítőből és azt iszogatva várták a kérdezőt. Ő nyert. Ez volt élete legnagyobb nyereménye. Nyert 3.440,64 dollárt, egy Ford Mustángot, egy svájci utazást, amit pénzzé tettek és két arany karórát.

A győztes „Time of your life” szlogenhez tartozó vers:

The ”time of your life” you can win
With Dr. Pepper, the flavor that’s in.
It’s distinctive and bright,
It’s lively and light.

There’s no time like NOW to begin!

Nagyon szabad fordításban:

Legyen időd élvezni az életet!
Dr. Pepperrel megteheted!
Üdítően különleges és ízes,
Felpezsdítő diétásként is lehet.
Ne várj tovább! Próbáld ki!


Ez volt az utolsó nagy nyereménye. Változott a világ is, a ’60-as évek második felétől már kevés szlogeníró pályázat volt.

A gyerekei felnőttek. Tanár, vállalkozó, sportoló, jogász, ápolónő, író lett belőlük. Ő meg elhelyezkedett eladónak egy ruhákat, függönyöket, háztartási eszközöket forgalmazó üzletben, nyugdíjazásáig. Imádott beszélgetni a vevőkkel, ajánlani a termékeket. Hiszen született reklámos-marketinges volt. Amikor meghalt a férje, kiderült, hogy titokban egy számlán jelentős összeget gyűjtött össze, hogy halála után könnyebbé tegye felesége életét.

[kapcsolodo_cikkek] 
„A szlogengyáros családanya”. Ez a címe a róla szóló filmnek. Regényes életéről az a lánya írt könyvet „Evelyn Ryan ‒ The Prize Winner of Defiance, Ohio” címmel, aki tovább használta a régi írógépét. Azt, amelyiknek a kopott billentyűi egy tehetséges családanya álmát örökítették meg évtizedeken át, azt üzenve az utána jövő szövegíró nőknek, hogy sose add fel! Kutasd fel a lehetőségeket, pályázz, adj esélyt a tehetségedet megmutatni! Akkor is, ha már elmúltál 50, kétségbeejtő anyagi helyzetben vagy és távol élsz a nagyvárosoktól. Esély mindig van. Csak legyen, aki felismeri a tehetséged.

Egy Dr. Pepper reklám az 1965 körüli időkből: