Pár nap, és megelevenedik a Kincses Sziget

Kalózokról, titkos térképekről, elásott kincsekről filmek és könyvek sokasága szól, de aki nem ismeri Robert Louis Stevenson Kincses Szigetét az nem is tud semmit az igazi kalózkalandokról.

A XVIII. században járunk. Az egyre növekvő izgalomban és feszültségben egymást követik a váratlan és romantikus fordulatok. Kalózok, banditák, tengerészek, és a mindenki által áhított kincs.

Az író, Stevenson a fia kedvéért kezdett bele Jim Hawkins és John Silver kalandos történetébe, ez is az oka annak, hogy ennél ifjúságibb a sztori már nem is lehetne. A betegeskedő kisfiút kalózmesékkel szórakoztatja a papája. Elsőként a Benbow Admirális fogadó elevenedik meg, ahol a kalózok az elhunyt Flint kapitány erőszakkal megszerzett és titokban elrejtett kincse után vadásznak.  A fiú is elhatározza, hogy megkeresi. Már csak az a kérdés, kié lesz a hőn áhított kincs… 



Matróznak jobb lenni, vagy kalóznak? Betartani a törvényt vagy áthágni azt? Az egyik oldalon mesés kincsek várnak, kalanddal teli élet kötelezettségek nélkül, míg a másikon a töredéke sem garantált…
Egyáltalán, van lehetőség választani? - ezekre a kérdésekre is választ keres a látványos és izgalmas zenei világú előadás.



Korosztálytól függetlenül 1884 óta nemzedékek lelkesednek a történetért izgalommal és örömmel. Az előadás Stevenson életére is reflektál. A két idősíkon játszódó cselekmény nemcsak a klasszikus történetet meséli el, hanem betekintést enged a mű keletkezésének részben tényeken alapuló, részben elképzelt részleteibe. Az előadás zenés és látványos. A legmodernebb és elérhető színházi technika segíti, hogy minél erősebb hatások érjék a nézőket a maradandó élmény érdekében.

Dennis Martin: Kincses sziget - musical


olvasópróba

projektor - lézer - szárazjég
bemutató november 29-én!
Az előadás honlapja

Robert Louis Stevenson azonos című regénye és élete nyomán fordította: Krégl János. dalszövegek: Cseh Dávid Péter
Díszlet-jelmez: Kovács Yvette Alida
Rendező: Halasi Dániel
Főszerepekben: Veréb Tamás/Pásztor Ádám, Mahó Andrea/Benkő Nóra, Bősz Mirkó/Calderale Federico Joshua,




Robert Louis Stevenson a steampunkban
A Kincses Sziget készülő musicel-ről beszél Halasi Dániel a rendező


Halasi Dániel

Mi a Kincses Szigetben a legnagyobb buli a számodra?
    Grandiózus.
 
Ilyennel még nem volt dolgod?
    Nem. Sokszereplőssel már igen, de ekkor gépezettel még soha.

Akkor komoly kihívás, hogy ne takarja el a látvány a színházat?
    Engem nagyon érdekel a darab mélysége akkor is, ha erre azt fogod mondani most, hogy de hát ez egy musical. Igen tudom, de mégis több van benne és az engem érdekel. Izgat ez a színészi csiki-csuki játék is, mert mindenki két szerepet játszik. Egyet a regény keletkezésének pillanatában, egyet meg a regény történetének idején. Tetszik, ahogy a játszók az egyik szerepből kiugranak, és már zuhannak is a másikba jóformán átmenet nélkül. Fontos, hogy ez a színészeknek biztonságos legyen és kreatív, a történetvezetésben pedig követhető.

Nyilván a tervezőn is múlik.
    Yvette (Kovács Yvette Alida – jelmeztervező) az első pillanattól partner volt ebben, hogy pontosan látható legyen a színészek játszotta két figura megjelenésében a 100 év korkülönbség. Nem aprózzuk. Korabeli ruhák lesznek, és nem túlzok azzal, hogy nagyjából 200 jelmez készül. A vizuális világot a „steampunk” felé visszük el, ami ugye a neoviktoriánus kor keresztezése az iparosodás kellékeivel. 

Ugye. Szóval grandiózus lesz. A díszlet is?
    Igen. Eleve nálunk adott a forgószínpad, ráadásul kétoldalt beépítjük a nézőtér egy részét, és a színházterem minden zugát használni fogjuk. A légteret is, bizony.
A műszaktól, a színészektől különös felkészülést igényel már a próbafolyamat is, de mit igényel tőled?
Keménységet, határozottságot. Munkaszervezésben, logisztikában jó voltam eddig is. Amúgy a szívem szerint a színészekkel, a karakterekkel, a helyzetekkel foglakoznék inkább, de az eddigi próbák nyolcvan százalékát a technikai részletek merítették ki, amibe már a koreográfia és a „mindenmozog” lebonyolítása is benne van. Nincs sok időnk.

Ősbemutató lesz itthon, de vajon utánanéztél milyen volt a Kincses Sziget másutt?
    Kaptam a szerzőktől egy DVD-t. Kisebb szereplő gárdával állították ki egy jóval kisebb színpadra. Jó előadás, de nekünk most módunk van lényegesen nagyobb léptékben gondolkodni.

Tudom, grandiózus?
    Az, és ha már lehetőségünk van rá látványosra csináljuk a legjobb tudásunk szerint.  Mindeközben nekem nagyon fontos, hogy a színész legyen mégis a középpontban és a nagy gépezet ne vonja el a figyelmet a lelki folyamatokról. Fontos a látvány, az illúzió, a zene, a koreográfia, a sok szereplő, de a színésznél és az ő mikro-történeténél alig van fontosabb.  Ez és a hatalmas szerkezet együtt adja majd meg az élményt. Remélem – ha kevés is - jut időm mindenre.

Projektor? Lézer? Szárazjég?
    Minden.

Kaland? Kockázat? Izgalom?
    Garantált.  A kincs és a sziget miatt amúgy is mindenki a Karib tenger kalózaira gondol, és ehhez jön a mi történetünk, ahol az igazi ármány és cselszövés miatt a néző egy ideig nem is tudja pontosan, hogy a jó vagy a rossz oldalon áll. Szóval az a nagy hajó, amelyik a nézőket a Kincses Szigetre viszi rendesen meg fogja őket hintáztatni. Lehet kapaszkodni és élvezni a hullámokat.
 (sándorerzsi-magyarszínház)