Webshop? Jogi buktatók, logisztikai aknamező, SEO háború

Napjainkra az online térben való jelenlét kiemelten fontossá vált - itt kommunikálunk, itt szerzünk tudomást a hírekről, online vásárolunk vagy épp keressük a szerelmet. Üzleti szempontból az online tér egy aranybányává vált, ha valaki jól használja. Az elmúlt években a webshopok virágzásnak indultak, aminek a pandémia szabta korlátozások adtak még egy komoly lökést: szinte nincs olyan termék, amit ne tudnánk online beszerezni.

 Éppen ezért egyre többen vágnak bele az e-kereskedelembe, amely valóban jó ötlet lehet, ha valós piaci rést találunk, vagy olyan termékről szerzünk tudomást, ami még ritkaságszámba megy hazánkban. Nem elég azonban betárazni ebből, és kipostázni a megrendelőknek. A webshop indítást komoly tervezésnek kell megelőznie, ráadásul bizonyos jogi kritériumoknak is meg kell felelnünk, amelyek összegyűjtésében a BP Legal szakértői csapata volt a segítségünkre.

Először teremtsd meg az alapokat!

Ahhoz, hogy e-kereskedővé válj, a legfontosabb, hogy legyen egy olyan termék, amire van igény a piacon. Lehet a saját terméked, de olyan is, amelyben simán csak nagy üzletileg lehetőséget látsz.

Meg kell határoznod a célközönséget, hogy tudd kinek akarsz eladni! Érdemes körbenézned a piacon és versenytárselemzést végezned! Hogyan, mivel tudnál jobb, szimpatikusabb lenni náluk?

Válassz magadnak egy jól csengő márkanevet, ami kifejezi tevékenységedet! Fontos, hogy ellenőrizd azt is, hogy az ehhez tartozó domain név szabad-e!

Tervezd meg a marketinget: szükséged lehet Google vagy Facebook kampányokra, hirdetésekre, hírlevelekre, vagy az organikus forgalmad növeléséhez jól felépített SEO-ra!

Kiemelten fontos a webáruház felépítése, dizájnja, releváns szöveges tartalmai, technikai adottságai (gyorsaság, mobilbarát verzió stb.).

Ne feledkezz meg a logisztikáról! Lehet saját árukészleted, megbízhatsz fulfilment szolgáltatót és gondolkodhatsz dropshippingben is.

Találj ki egy frappáns logót, esetleg mottót, ami megkülönböztet a versenytársaidtól! Célszerű mindehhez olyan jogi szakembert választanod, aki a szellemi alkotások területén is jártas, hiszen így a logód védjegyként történő levédetésében is tud neked segíteni, valamint abban is, hogy az általad nyújtott szolgáltatásoknak milyen áruosztályokban történjen a védjegy levédetése. És ezzel már át is eveztünk a következő részre...

Ha jogilag nem felelsz meg a kritériumoknak, komoly büntetéseket is kaphatsz

Egy webshop üzemeltetéséhez mindenképpen vállalkozónak kell lenned, amit megtehetsz cég formájában, de akár egyéni vállalkozóként is. A lényeg, hogy számlaképes legyél (az adószámos magánszemély önmagában nem elegendő).

Induláskor célszerű könyvelő és ügyvéd segítségét igénybe venned! A könyvelő kezeli a számláidat, elkészíti adóbevallásodat, és az egyéni vállalkozás elindításában is segítségedre lesz, míg a cégalapításhoz, az esetleges védjegyeztetéshez és a vállalkozásod jogi kereteinek elmagyarázásához ügyvédi közreműködésre is szükséged lesz.

A webshop indításhoz szükséges jogi feltételek

Webáruház tulajdonosként nincs szükséged speciális iskolai végzettségre, sem működési engedélyre, de pár követelményre azért így is oda kell figyelned!

        Amilyen tevékenységet végzel, annak a TEÁOR számát fel kell venni céged vagy egyéni vállalkozásod tevékenységei közé.

        Ha csak webshopot üzemeltetsz, nem kell üzlethelyiséget, vevőszolgálati helyiséget és irodát sem fenntartanod, valamint alkalmazottak sem kell foglalkoztatnod – feltéve, hogy nincs lehetőség a csomagok személyes átvételére, ekkor eltérőek a szabályok.

        Szinte bármilyen terméket árulhatsz, a vonatkozó jogszabály (210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet) szűk körben határozza meg a kizárólag üzletben forgalmazható termékeket (pl. pirotechnikai termékek, növényvédő szerek, állatgyógyászati termékek üzemanyag).

        Vannak termékek, melyek csak szakhatósági engedéllyel forgalmazhatóak. Például az építőanyagok, járművek, vagy az élelmiszerek, kozmetikai és vegyipari cikkek, mezőgazdasági termékek.

        Ha te csomagolod a termékeket, azt be kell jelentened az adóhatóságnál és környezetvédelmi termékdíjat kell fizetned.

        A tevékenységedet annak megkezdésekor be kell jelentened a székhelyed szerint illetékes jegyzőnél, emellet rendelkezned kell székhellyel.

        Van két nagyon fontos dolog, amelyeket majd leendő weboldaladon közzé kell tenned: az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) és az Adatvédelmi Tájékoztató. Lehetővé kell tenned, hogy látogatóid pdf formátumban le tudják tölteni ezeket, valamint mind a két dokumentumot kifejezetten el kell fogadniuk, mielőtt az első rendelésüket leadnák.

        Valószínűleg te is hallottál már a GDPR rendeletről, melynek lényege, hogy ha európai uniós állampolgárok adatait kezeled, akkor szigorú szabályoknak kell megfelelned.

Bármilyen ellenőrzés során feltárt hiba esetén súlyos büntetésre számíthatsz! A GDPR pl. európai uniós jogszabály, a büntetéseket pedig egységes európai tarifa alapján határozták meg. Már csak ezért is érdemes jogi szakembert felkérned!

Ha a legapróbb részletekbe menően szeretnéd tudni, mi vonatkozik még a GDPR-ra, az ÁSZF-re, a garanciára, a termék elállás jogára, a szavatosságra vagy a webshop bejelentésére, akkor érdemes elolvasnod a teljes bejegyzést! Minden titkot elárulunk a webáruház indítás jogi kritériumairól, és további érdekességeket, tanácsokat olvashatsz az e-kereskedelem ide vonatkozó részeiről a teljes cikkben!

Jogi kérdésekben keresd bizalommal a BP Legal csapatát!