A mandala világa

A XIV. Dalai Láma kiterjesztette a buddhizmust az egész világra, hiszen rendszeresen több ezer embernek tart beavatást a Kálacsakra tantra jógába a Föld különböző részein. Szerzetesei a beavatás idején színes homokból elkészítik a mandalát, s a láma adja meg az engedélyt a belépéshez a mandalába.

A XIV. Dalai Láma kiterjesztette a buddhizmust az egész világra, hiszen rendszeresen több ezer embernek tart beavatást a Kálacsakra tantra jógába a Föld különböző részein. Szerzetesei a beavatás idején színes homokból elkészítik a mandalát, s a láma adja meg az engedélyt a belépéshez a mandalába.

Kálacsakra beavatás
A torontói National Trade Centre hatalmas termében gyülekeztek a különböző népek ezrei, hogy részt vegyenek a szertartáson. A szertartás maga általában három nap, de előkészületekkel együtt tíz napot vesz igénybe. A világba szétszórt tibetiek évekig dolgoznak azért, hogy jelenlegi lakóhelyük közelében megtarthassák a beavatást.

Egy évvel korábban már lehet jelentkezni, befizetik az adományokat, és ezzel kijelölik az előadóteremben és az étkezőteremben (sátorban) azt az ülőhelyet, hol a szertartás idején tartózkodni fognak. Szállásról mindenki magának gondoskodhat, de a környék szállodái és lakossága is felkészül a fogadásra. Néhányan azonban az étkezősátorban vernek tanyát hálózsákjukkal. Víz általában van a közelben – folyó, patak, ivóvíz, kutak -, ahol tisztálkodni lehet. A szülők gyerekeikkel együtt indulnak útnak, az előadóterembe is bemehetnek a gyerekek, az asszonyok szoptatnak előadás közben, hiszen a hangosítót a gyerekek zümmögése se tudja közömbösíteni. Általában angol nyelven történik az előadás, a láma tibeti nyelven beszél, angolra fordítják, de lehet német, francia, spanyol, olasz nyelvű fordító fülhallgatókat is bérelni. Az utolsó napon feláll a láma, és angolul felel az előzetesen feltett kérdésekre. Fiatal tibeti férfiak népviseleti ruhában ügyelnek a rendre, vezetik ki a gyerekeket, ha szükséges, és mindazt, amit kézrátéttel kell elvégezni, ők adják át a hallgatóságnak.

A tan átadása
Egy évvel azután, hogy Buddha megvilágosodott, megtért Shambalába Davazangpo királyhoz, aki Sivána Land Helden élt. Buddha itt tanította a Kálacsakra tantrát. Készítettek egy háromdimenziós mandalát (épület) a Kálacsakrához, és tanították a királyságban élő minden embert.

Shambala hét királyán keresztül 25 tanítóig vezetett a tantra útja. Az első tanító, Rigdal Jampal drakpa tiszta kinyilatkoztatást kapott. A huszadik tanító elhozta a tanítást Shambalából Indiába. Az indiai Pandit kommentálta ezt saját hazája számára. Huszonöt fordító kidolgozta a meditációs gyakorlatot és átvitte Tibetbe a 13. században, Buton idejében. Ezt gyakorolták a dalai lámák, s ezen keresztül jutott el a XIV. Dalai Lámához. Így egyenes úton jutott el a transzmisszió jelen korunkig.

A mandala
A Kálacsakra mandalája tehát eredetileg egy épület. A térben egymás fölött helyezkedik el a három szint. Ez megfelel a Test, a Beszéd és az elme hármasságának. Legbelül egy nyolcszirmú lótusz közepén áll a négyarcú, huszonnégy karú Kálacsakra, testét pradnyája (hitvese) Visvamátá öleli át. Szeretkező pózban vannak. A lótusz körüli szinten az ötös buddhacsalád és hitveseik foglalnak helyet.

A Beszéd-mandalában látható nyolc lótusz közepén álló négykarú istennőket összesen hatvannégy istennő veszi körül.

A Test-mandala palotájában tizenkét lótuszkör központi istenségei az év tizenkét hónapját fejezi ki. A teljes mandala-palotát a négy elemet jelképező koncentrikus körök határolják.

A kép sarkainak külső köreiben Kálacsakra három különböző megjelenési formája és Vadzsrabhairava láthatók. A felső sorban a Kálacsakra tanítás hagyományát képviselő indiai és tibeti mesterek sora, és a tanításba beavatott Szakja lámák helyezkednek el.

Beavatás
Kezdetben a tanítványt felveszik a mandalába, ott vizualizálja házastársát. Mint gyermek születik meg, a láma az édesanyja, aki gondoskodik róla, előkészíti öntudatának érettségét.
A Víz-beavatásban megmossák a gyermeket. A magültetés elmefolyamatában kifejlődik a fejtetőn a Buddha-nyílás. A Korona-Zászló beavatásban kikel a mag. (Ez hasonló a füllyukasztáshoz, az ékszerviseléshez. A negyedik a Vadzsra-Harang-beavatás, ez a gyermek első szavaihoz hasonlít. Az ötödikben választhatsz meditációs gyakorlatot. A hatodikban titkos nevet kap a tanítvány. A hetedik az Engedély-beavatás, mellyel beléphet a rítusba, ez hasonló a gyermek első olvasásleckéjéhez.

A mandala tehát egy térbeli rendszer, amelynek középpontja a mítikus Világuralkodó a Csakravartin palotája.

Dobosy Ildikó

Vallás fórumajánló