Baj van-e a rossz tanulókkal?
hirdetés
Címlap / Otthon / Baj van-e a rossz tanulókkal?

Baj van-e a rossz tanulókkal?

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-06-19

Az évzáró után még együtt örültünk gyerekeinkkel a vakációnak, ám talán most, pár nappal később elkezdünk gondolkodni azon, miért is ekkora öröm a szünet. Miért is "hősök" a gyerekek, akik túlélték ezt az tanévet is, ahogy az egyik sláger mondja? Miért fárasztó, vagy éppen frusztráló, szorongást keltő az a folyamat - a tanulás -, ami kisgyermekként még olyan könnyedén megy? Van-e olyan iskola, ahol könnyebben mehetne? 


Rendezvénynaptár
Különösen azoknál a szülőknél merül fel ez a kérdés, akiknek a gyerekének valamiért nem megy. Nem megy a matek, a nyelv, vagy a beilleszkedés, a szabálytartás. Akinek hasfájással indul a reggel, aki késik, mert addig pepecsel indulás előtt. Aki nem szeret beszélni az iskoláról, mert szerinte nem történik ott semmi fontos. Védekezik, ha iskolai ügyek kerülnek szóba, mert úgy érzi, hogy elvárások tengerének kell megfelelnie. Vagy éppen menekül a beszélgetések elől, mert nem tudja, mit mondjon. Olyan is van, aki tudja, mit szeretne – de ezt nem kapja meg az iskolában, és ezért az iskola nyűggé válik. A végeredmény pedig számokban jelenik meg a bizonyítványban: rontott tantárgyi, magatartás- vagy szorgalomjegyekben, igazolatlan (vagy túl sok igazolt) órában.

A szülő ilyenkor töprengeni kezd: mi a baj ezzel a gyerekkel?
- Tapasztalatból tudjuk, hogy azokban, akik nem teljesítenek jól, akik folyamatosan rossz eredményekkel küzdenek, előbb utóbb felmerül, hogy ők rosszak, velük valami baj van – nyilatkozta Suhajda Virág, a Rogers Akadémia  (középiskola) helyettes vezetője -  Hiszen ha nem lennének azok, akkor menne nekik az iskola, mint a többieknek. Ezek a fiatalok sokszor egy kicsit öntörvényűbbek, jobban tudják, mi a jó nekik, vagy lázadóbbak, meg akarják változtatni, ha nem is az egész világot, de a saját kis világukat mindenképpen. Elképzeléseik vannak a világukról, arról, hogy nekik mi a jó, és nem akarják ezt elengedni csak azért, mert azt mondják nekik, hogy nincs igazuk.  A tanulási nehézségek egy része a motiváció körül jelenik meg. A “minek ezt megtanulni” – kérdése sok mindenkiben felmerül, de vannak, akiknek az a válaszuk, hogy ha nem látom értelmét, nem csinálom. Ki sem derül, hogy mire lenne képes, ha dolgozna.

Suhajda Virág

Az iskolaváltás egy kétségbeesett válasz az eddigi nehezített működésre. Egy másik keretrendszerbe, más diákok közé beszokni nem könnyű. A nemszeretem, de ismert iskola még mindig vonzóbb lehet az ismeretlennél. Mégis, pont az iskolaváltás lehet a kulcs, a kiszakadás az esetleg rossz felé húzó baráti körből, a „rossz tanuló” skatulyából.  Az iskolaváltás esetén nem mindegy, milyen iskolát választunk.  Ha az egyik hajtós középiskolából egy másikba visszük a gyereket, a helyzet sokszor nem változik, hiszen a közeg sem változik radikálisan. Ezért merülhet fel célként a személyközpontú, alternatív oktatás. Ott vajon mi történik a gyerekkel?

- A személyközpontú keretek között a gyereket nem fenyegeti senki, csak kérik. Nem kiabálnak vele, csak szomorúak körülötte. Nincsenek azonnal erős következmények, nem kap intőt, nem küldik az igazgatóhoz, csak a bizalmat emlegetik folyton. – válaszolta nekünk Suhajda Virág. - Idő kell, amíg érzékennyé válik valaki ezekre a puhább ingerekre. Kinek mennyi idő? Mindenkinek más – van, akinek egy fél év, a másiknak csak egy hét. Eközben lassan történik meg a változás, amiért iskolát váltottunk. Sok függ a családtól. Ha csak lepasszolja a problémát: Oldja meg az iskola!, akkor lassú a folyamat. A diáknak éreznie kell, hogy a szülők bíznak az ő erejében, és bíznia kell a gyermeke körül élő pedagógusok erejében is. Ha fontos számára a gyors siker, neki magának is meg kell értenie az iskola válaszait. Ez nagy kérés, tudjuk. Egy ilyen váltás elforgathatja a család mindennapjait is. Ha megtörténik az attitűdbeli váltás, az viszont egy egész életre szól. A tanuláshoz való viszony egy életre megváltozhat. Megváltozhatnak az emberi viszonyok is. Eszközöket kaphat a konfliktusainak kezeléséhez, beláthatja, mikor és mi ellen érdemes és mikor nem lázadni, ellenállni. Egy év alatt is érzékenyebbé válhat a körülötte lévő világra. Ami a legfontosabb, más, érvényes felnőtt mintákkal is megismerkedik – választási, döntési lehetőségek merülnek fel benne.



- Vajon önmagában az emberközpontú közeg elegendő a jobb tanulmányi eredményekhez is? Hiszen a cél nem csupán az, hogy a gyerek jól érezze magát – el is jusson az érettségiig, sőt, felvételizzen. Miért tanulna jobban egy megengedő közegben?

- A hagyományos iskola, különösen a középiskola frontális, azaz a tanár a diákkal szemben áll, és elmondja a tananyagot. A Rogers Akadémia programja radikálisan eltér a hagyományos középiskolákétól, sokkal inkább épít a fiatalok bevonására, és aktivitására. A program kidolgozásában a tapasztalatainkon kívül pedagógiai és megismerés-tudományi (kognitív) kutatások eredményére támaszkodtunk – tájékoztatott minket Suhajda Virág -, hiszen annyi mindent tud már a tudomány a tanulás folyamatáról, ami még nem szivárgott be az oktatásba. Például már bizonyították, hogy a tinik többségénél általában későbbi, délelőtti órákra éri csak el az agy a tanuláshoz szükséges kapacitást. Az érzelmek szerepe a gondolkodásra és tanulásra szintén ismert, egy önértékelési gonddal küzdő ember nehezen ér el magas teljesítményt. Ezért alakítottuk ki például a rugalmas időbeosztást, és az önismereti és szociális kompetenciafejlesztési modulokat. A legfontosabb viszont az a felismerés, hogy az ember azt tanulja meg, amit akar. Kívülről senkinek sem lehet semmit beletölteni a fejébe - ezért indulunk ki azokból a dolgokból, ami a diákot érdekli, érdekelheti, és olyan módon, ahol ő aktív résztvevője a tanulási folyamatnak. A saját hobbijából kiindulva segítünk neki a motivációjának újraélesztésében, és játékos, izgalmas helyzeteket teremtve mutatjuk meg, miért érdekes maga a tananyag is. A tanulási folyamatban tapasztalt mentorok és szaktanárok segítik a diákokat, és külön vigyázzunk arra, hogy egymást se hátráltassák.

- Mit tegyünk a nyáron? Különórák, napi kötelező tanulás, vagy éppen pihenje ki végre magát ez a gyerek?
- Ha a gyerek a tantárgyi tanulásnak nem látja értelmét és nem érdekli a dolog, a magántanár sokszor csak pénzkidobás – válaszolta nekünk Suhajda Virág -. Persze más a helyzet, ha pótvizsgára, előrehozott érettségire készül, hiszen akkor valamilyen motiváció adott. Egyébként viszont aktivitásra vegyük inkább rá a gyerekünket, találja meg, mi az, amit szeret csinálni, ami érdekli! A biciklizéstől kitartóbb lesz, a táborokban a szociális készségei fejlődnek, és – bár ez sok embernek nem fog tetszeni – a számítógépes játékok is számtalan készséget fejlesztenek a döntéshozatali készségektől a tervezésig. Mind olyan készség, ami a többire is hat, amitől a tanulás is sokkal könnyebben megy majd.


Kép: FreeDigitalPhotos.net



 
 
[ 2969 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot

 
x