Elnyomás, vagy szabadság? Válassz!
Címlap / Psziché / Elnyomás, vagy szabadság? Válassz!

Elnyomás, vagy szabadság? Válassz!

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2024-03-29

Modern mahári - indiai nagyasszony válaht belõled is. Az elmúlt évtizedekben számos olyan írás látott napvilágot, amely - gyakran nem kis túlzással - az indiai nõk már-már rabszolga szintû elnyomását taglalta a legváltozatosabb horrorisztikus eszközökkel tûzdelve: áruba bocsátásról, máglyahalálról és kényszerházasságokról szóló történetek.  

Ezekkel próbálták bebizonyítani, hogy mi nõk, mennyivel szabadabb és boldogabb életet élhetünk itt, Európa közepén. De vajon egy indiai nõ önátélése mindössze a megaláztatás és a kiszolgáltatottság reményvesztett érzésében merülne ki?

Agytréningezõim
között számosan akadnak olyan hivatást gyakorlók, akik lelki tisztaságukból fakadóan alkalmasak másokat is átvezetni a tudati szabadság hídján. Az önmaguk kiteljesedésére törekvõk egyike – Yashodara – vall a nõi önmegvalósítás indiai útjáról: az észak-indiai templomi táncosnõk hagyományáról.

Valóban csak annyi esélyük lenne az önmegvalósításra, hogy szorgalmasan azért imádkozzanak, hogy elkövetkezendõ életeik során férfiként járhassák a megszabadulás üdvözítõ útját?
– A templomok oltárán megjelenõ istennõk és mennyei táncosnõk transzcendens boldogságot és szépséget sugárzó arcai nem errõl árulkodnak. A különféle mûvészi utakon történõ önrealizációnak igen széleskörû hagyománya van Indiában. Az ikonfestészet, a szobrászat, a zene, a tánc, mind - mind egy magasabb tudatállapot megvalósítását célozza, mintegy másodlagossá téve az alkotás anyagi szférában való megnyilvánulását.
Tartsanak hát velünk egy olyan világba, ahol a mûvészetek a mai napig az istenek patrónusa alatt állnak; ahol Guru és a tradíció iránti tisztelet és alázat a képzés esszenciális feltétele; ahol a mûvészi kiteljesedés nem pár év gyakorlás, hanem életeken át tartó önmegismerõ folyamat eredménye, és ahol a "beérkezettet" nem a világhír, hanem a moksa, a megszabadulás várja.

A "mahári" kifejezést két szanszkrit szóra vezethetjük vissza: mahát, "nagy" és nári, "nõ". E szóösszetételt értelmezve tehát egy olyan nõt illettek így a szövegek, aki lelki nagyságán (mahát) keresztül önmagát mint nõ (nári) a legteljesebb módon megélte, ill. kiteljesítette. A Mahárikat Krisna menyasszonyainak tartották, így nagyon nagy becsben álltak, és a beavató szertartásuk után a férfiakkal való érintkezés szigorúan tilos volt. Hogy a táncosnõk ebben az "elzárt" életformában hogyan élhették meg a teljességet nõi mivoltukban, azt most az orissai templomi táncok tradicionális repertoárjának rövid elemzésével mutatjuk be.
Az elõadási darabok sorrendje rendkívül kötött szakrális elveken alapuló mandalaként épül fel, amely az ömegvalósító út legfõbb állomásait képezi le a táncmûvészet nyelvére.

Bhúmi Pranam - a Földanyához szóló ima
Csak részben tartozik az elõadáshoz, viszont a tánchoz kapcsolódó rítusok fontos részét képezi. Mielõtt a táncosnõ színpadra lépne, engesztelõ imát intéz a Földanyához, amiért lábával a földet tapossa, megzavarva annak nyugalmát.

Mangalacsaran - virágáldozat
Az elsõ darabban a táncosnõ virágszirmokat ajánl fel Dzsaganát (az "Univerzum Ura") szobra elõtt, amellyel mintegy megidézi, és segítségét kéri a táncos imák bemutatásához. A színpadra szórt szirmok egyben a helyiség megszentelését is szolgálják, hogy a külsõ körülmények is alkalmasak legyenek e szakrális esemény befogadására. Az oltár elõtti leborulást az istenséghez intézett slóka követi, amelyben az istenség külsõ és belsõ tulajdonságainak bemutatásával a Mahári azt az emelkedett tudatállapotot dicsõíti, amelyhez önmaga is eljutni kíván az elõadás végéig. A táncot az istenekhez, a guruhoz és végül az összes érzõ lényhez szóló tiszteletadás zárja.

Batu Nritja
Már maga a tánc elõkészülete is a rítus részét jelenti a táncosnõ számára: Krisna menyasszonyaként ölti magára esküvõi ruháját, ékszereit, festi ki kezét, lábát, hogy a legméltóbb külsõvel jelenjen meg "võlegénye" elõtt. Ezt az örömteli készülõdést mutatja be a második darab, amely egyben az orissai templomi táncok legfontosabb testtartásainak és lépéskombinációinak is az összessége. Míg egy világi nõ számára az esküvõ elõtti izgalom érzése egy életben csak egyszer adatik meg, addig egy Mahári nap mint nap újjászületve, mindig új élménnyel gazdagodva éli meg e szakrális nász elõtti készülõdés testi-lelki gyönyörét. A táncos a darab elsõ részében India pengetõs hangszerét a vínát, majd fuvolát, dobot és cintányért ajánl fel az istenségnek. Ezt követi az elõkészületek bemutatása, amit tisztatánc elemek megkoreografált virtuóz kombinációja zár egyre fokozódó tempóban.

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


Cikkünk folytatódik, lapozz!


 
 
[ 4117 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x