Genetikai anyagunk 8 százaléka egy vírusból származik
Címlap / Szépség-Egészség / Genetikai anyagunk 8 százaléka egy vírusból származik

Genetikai anyagunk 8 százaléka egy vírusból származik

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-09-18

Meghökkentő felfedezést tett egy japán és amerikai kutatókból álló tudóscsoport: az ember genetikai anyagának nyolc százaléka nem őseinktől, hanem egy vírustól származik.

Cédric Feschotte, a Texasi Egyetem biológus professzora és munkatársai kimutatták, hogy az emberek és az emlősállatok genomja bornavírusokból származó elemeket is tartalmaz. A bornavírusok úgynevezett RNS-vírusok, amelyek a gazdasejt sejtmagjában szaporodnak. A kutatók azt állítják, ez a vírus-DNS felelős a mutációkért számos pszichiátriai betegség, többek között a skizofrénia és a hangulati zavarok esetében.

A vírusok örökítőanyaga beépülhet a gazdasejtekbe és azok szaporodásakor ez is továbbadódik az utódoknak. Eddig úgy gondolták, hogy emlősökben erre kizárólag a retrovírusok képesek (közéjük tartozik a HIV vírus is), ám most a bornavírusokról is sikerült kimutatni ezt.

A bornavírusok a német Borna városáról kapták nevüket, a különböző madarak és emlősök mellett az embert is megfertőzhetik.  Különleges tulajdonságuk, hogy kizárólag az idegsejteket támadják meg, ezáltal krónikus fertőzés alakul ki az agyban, a vírus teljes életciklusa a fertőzött sejtek magjában zajlik le.

Feschotte és munkatársai a már feltérképezett genomok vizsgálatakor „rengeteg olyan részletet találtak, amelyek nagyon hasonlítanak a bornavírus részeire” – nyilatkozta Feschotte.

„Az eredmények jó alapot adnak annak vizsgálatára, valóban összefügg-e a bornavírus-fertőzés a skizofréniával és a hangulati zavarokkal.”

A tanulmány a Nature folyóiratban jelent meg.

Medipress