Karácsonyi kalóriastop - így ne hízz az ünnepek alatt!
hirdetés
Címlap / Szépség-Egészség / Karácsonyi kalóriastop - így ne hízz az ünnepek alatt!

Karácsonyi kalóriastop - így ne hízz az ünnepek alatt!

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-03-07

A Karácsony a szeretet és az ajándékozás mellett a plusz kilókról is szól, ezeket legyintve az ünnep számlájára írjuk, és már fogalmazzuk is az új évi fogadalmakat - mit és hogyan eszünk majd az újévben. Eljött az idő, hogy úgy tekintsünk a karácsonyi ünnepekre, mint a kalóriastop első napjaira! A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének tanácsaival már az ünnepek alatt csökkenthetjük a kalóriabevitelt! 


Rendezvénynaptár
Adag-kontroll:
  1. Fő a változatosság! Kóstolhatunk többféle ételt akár vendégségben is, ám törekedjünk a kis adagokra! Tartsuk be a kisétkezéseket, a tízórait és az uzsonnát, ilyenkor ehetünk narancsot, grépfrútot, diót, vagy éppen 1-1 kisebb mézeskalácsot.
  2. Főételeknél csökkentsük az adagokat, készítsünk kisebb, például féltenyérnyi és egy ujjnyi vastagságú húsokat, mellé tegyünk egy teniszlabdányi rizsköretet vagy burgonyapürét; a hiányt a tányéron pedig pótoljuk (minimum a köret felét alkotó) salátákkal, zöldségmártásokkal.
  3. Desszertek készítésénél használjunk kis formákat, például muffinformát, gyümölcsös krémhez kisebb poharat! Vágjunk kisebb szeleteket a süteményekből és a tortákból, ezzel nem csak magunkat, de a vendégeket is csökkentett adagok fogyasztására ösztönözzük.
  4. A kóstolgatás a legnagyobb kísértés sütés-főzés közben. A kóstolással bevitt nagy kalóriamennyiségeket elkerülhetjük, ha kikészítünk egy bögrét, amelybe mokkáskanalakat teszünk és a félkész ételt ezzel kóstoljuk meg!



Főzési praktikák:
  1. A hagyományos karácsonyi étkeket zsírszegény húsokból is elkészíthetjük. A töltött paprikát, a székelykáposztát főzhetjük csirkemellel is. Kipróbálhatunk új halételeket is, mint például a kedvező zsírsav-összetételű, energiaszegény lazacsültet.
  2. Több étel díszítésénél használunk tejfölt vagy a tejszínt. 60 kcal-t spórolhatunk meg azzal, ha díszítésként ezek helyett petrezselyemmel, bazsalikommal, kaporral, vagy egyéb, az étel jellegéhez illő fűszerrel szórjuk vagy tűzdeljük meg ételünket.
  3. A mártásokat sűrítsük saját anyagukkal. A főtt zöldségeket (például brokkolit, zellert, karalábét, paradicsomot) turmixszoljuk össze, fűszerezzük és tálalhatjuk is. Ha nem használunk a sűrítéshez tejet, tejszínt, lisztet, adagonként körülbelül 90-100 kcal-t is spórolhatunk.
  4. Desszertek készítésénél használjunk alacsonyabb kalóriatartalmú hozzávalókat. Krémekhez 1,5 %-os tejet, rétesbe, süteménybe tölteléknek sütőtököt, gyümölcsöket, 0,1-1,8 %-os joghurtot joghurttortákba, és próbáljuk a fehérliszt felét teljes kiőrlésű liszttel helyettesíteni, ez jobban eltelít, így kevesebbet fogunk belőle fogyasztani. .

Kulcs az energiaegyensúly!
Fontos, hogy az ünnepek alatt is egyensúlyba hozzuk energia-leadásunkat (amely alapanyagcserénken túl a fizikai aktivitásból származik) energia-felvételünkkel (vagyis az evéssel bevitt kalóriamennyiséggel). A fizikai aktivitás nem csak versenyszerű sportolást jelent, kisebb szabadidős-, háztartási-, illetve otthoni tevékenységekkel is ledolgozhatjuk a kalóriákat!

Vegyünk néhány példát (az átlagolt adatok középkorú, normál testtömegű, könnyű fizikai aktivitású hölgyekre vonatkoztatva).
  1. 45 perc hólapátolással 260 kcal-t égetünk el, ami 1 adag diós bejglinek felel meg
  2. 1 óra korcsolyázással 390 kcal-t égetünk el, ami 1 adag pontyhalászlének felel meg
  3. 45 perc tempós családi túra alkalmával 275 kcal-t égetünk el, ami 1 pár főtt virslinek felel meg
  4. 55 perc közepes tempójú szobabiciklizéssel 305 kcal-t égetünk el, ami 1 adag lencselevesnek felel meg

Forrás: Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége

Kép: Grant Cochrane / FreeDigitalPhotos.net



 
 
[ 3090 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
x