Cukorbetegségre: bab és hüvelyesek
hirdetés
Címlap / Szépség-Egészség / Cukorbetegségre: bab és hüvelyesek

Cukorbetegségre: bab és hüvelyesek

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-04-21

Érdemes babot és hüvelyes zöldséget fogyasztaniuk a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedőknek, melyeknek hatására vércukorszintjükben és vérnyomásukban is javulás mutatkozik - állapították meg kanadai kutatók. 


Rendezvénynaptár
A csicseriborsó, a lencse, a bab fehérjében és rostban gazdag, a szív egészségét is javítja. Glikémiás indexük alacsony – ez az élelmiszerekben levő cukor mennyiségét mutatja -, vagyis a diabétesz kontrollálható a segítségükkel. „A hüvelyesekről, amelyekről eddig is tudtuk, hogy előnyösek a szívre nézve, most kiderült,hogy nem várt módon is hatásosak” – mondta el Dr. David Jenkins vezető kutató, a Torontói egyetem táplálkozással és anyagcserével foglalkozó Canada Research Chair munkatársa.

„A diabétesszel küzdőknek nemcsak glükóz kontrollja lesz megfelelőbb – és ez meglepett minket -, a hüvelyeseknek jelentős hatása van a vérnyomásra is. Hogy pontosan miért, az nem ismert – a hatás valószínűleg a fehérjének, a rostnak és az ásványi anyagoknak köszönhető, melyet a hüvelyesek tartalmaznak” – tette hozzá Jenkins.

A szakember csak javasolni tudja, hogy legyen étrendünkben minél több hüvelyes zöldség. „Megteszik a hatásukat. Segítenek kordában tartani a vérnyomást és kontrollálni a vércukorszintet, de a koleszterinszintet is megfelelő szinten tartják.”


A tanulmányt az Archives of Internal Medicine szakfolyóirat közölte. Jenkins csapata 121, 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő pácienst választott ki a tanulmányba -  véletlenszerűen - napi egy csészényi hüvelyes zöldség-, vagy pedig hasonló mennyiségű teljes kiőrlésű termék elfogyasztására.

Három hónap alatt a hüvelyeseket fogyasztók vércukorszintje 0,5-ös javulást mutatott, összehasonlítva a 0,3-assal, mely a teljes kiőrlésű termékeket evőknél volt tapasztalható.  Azoknak a vérnyomása, akik hüvelyeseket ettek, 4,5 mmHg-vel csökkent, miközben a teljes kiőrlésű falatokat fogyasztóké csak 2,1 mmHg csökkenést mutatott.

A javulás a kutatók szerint jobb diabétesz-kontrollt tesz lehetővé, és csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

A tanulmányt részben a Saskatchewan Pulse Growers nonprofit szervezet finanszírozta, amely szintén termeszt csicseriborsót, lencsét, fava babot és szójababot. Marion Franz, a Minneapolis-i Nutrition Concepts by Franz munkatársa, egyben cikkíró, elmondta: a tanulmány világosan mutatja, hogy a hüvelyes zöldségek az egészséges táplálkozás részei. Hozzátette azonban, hogy a teljes kiőrlésű termékeket fogyasztók közel olyan jól kontrollálták vércukorszintjüket, mint akik hüvelyeseket ettek, és arra a következtetésre jutott, hogy az emberek könnyebben esznek meg napi három adag teljes kiőrlésű terméket, mint egy csészényi hüvelyes zöldséget (például főzelék formájában).

„A 2-es típusú diabéteszben szenvedőknél azonban nem is az a nagyon lényeges, hogy mit esznek, hanem hogy mennyit – mondta Marion Franz. – Egészséges ételekből is lehet túl sokat enni…”

Samantha Heller
, a Derby-ben levő Griffin kórház gyakorló fiziológusa és táplálkozás-koordinátora  úgy véli: a bab is lehet az egészséges táplálkozás része. Hiszen nemcsak a hüvelyeseknek alacsony a glikémiás indexe – a babban is jelentős mennyiségű rost, antioxidáns, fehérje, vitamin és ásványi anyag van. Egészséges a szívnek, tápláló és megfizethető alternatíva a feldolgozott és vörös húsok helyett.


Számos tanulmány hozza összefüggésbe a hüvelyesek fogyasztását és a 2-es típusú cukorbetegség, a szív- és érrendszeri megbetegedések valamint a rák ritkább előfordulását, azzal együtt, hogy ezeknek az embereknek a testsúlyukat is könnyebb ellenőrzés alatt tartaniuk.

„Bár az emberek talán nem esznek meg egy teljes csészényi babot naponta, mint ahogyan a tanulmány keretein belül tették, ám ha nem is fogyasztják minden nap, a hüvelyesek fogyasztása akkor is számos egészségügyi előnnyel jár. A bab kitűnően használható mártásokhoz, tésztaszószhoz, salátához, burritóhoz, leveshez, pörkölthöz, sőt még sütihez is” – véli Samantha Heller.

Egy másik szakember, aki az alacsony glikémiás étrend híve, hozzáteszi, hogy a pácienseknek ugyanakkor szükségük van személyre szabott étrendre.

„Tulajdonképpen nincsen strandard ajánlás az alacsony glikémiás étrendre – mondta el Dr. Minisha Sood, a New York-i Lenox Hill kórház endokrinológusa. – A betegek számára sokszor előnyösebb a személyre szabás.”

Sood specifikus problémának tartja a porciókontrollt és a nassolást. Egyetlen étrend sem felel meg minden egyes páciensnek. „Az étrend-ajánlásoknak figyelembe kell venniük a páciens életmódját, valamint azt is, milyen élelmiszereket szeret és mi az, amit nem kedvel. Azaz, mélyrehatóbb táplálkozási tanácsadásra van szükség, hogy megalkossuk a tökéletes személyre szabott étrendet.”


B.A.

Forrás >>

Képek:
Naypong - FreeDigitalPhotos.net
thanunkorn - FreeDigitalPhotos.net




 
 
[ 3505 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot

 
x