Az élet alpjai: Az anyagcsere
Címlap / Szépség-Egészség / Az élet alpjai: Az anyagcsere

Az élet alpjai: Az anyagcsere

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-10-27

Egyre többet hallunk róla, hogy az egészséges életmód, és a betegségmegelőzés szempontjából alapvető jelentőséggel bír a kiegyensúlyozott anyagcsere. Mi az anyagcsere feladata és mit tehetünk mi magunk az anyagcsere folyamatok élénkítése érdekében? - Antal Emese, dietetikus, szociológus válaszol. 


Rendezvénynaptár
„A látszólag egymástól független egészségügyi problémák, mint például a magas vérzsírszint, az elhízás vagy a magas vércukor szint ok-okozati kapcsolatban állnak anyagcserénk egyensúlyának valamilyen mértékű felbillenésével. A megfelelő étrend összeállításával a bevitt energiamennyiség szabályozható, ami által nagymértékben csökkenthető számos betegség kialakulásának kockázata” - Antal Emese, elnök, Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége.

Az anyagcsere funkciója - Minden élő szervezet működésének alapvető feltétele, hogy a működéshez energiát hordozó táplálékra van szüksége. A környezetből felvett tápanyagokat a szervezet kémiai reakciók sorozatán keresztül energiává alakítja, illetve alkalmassá teszi a felszívódásra. Ezek a folyamatok teszik lehetővé a mozgástól kezdve a gondolkodáson át a növekedést vagy a sejtek reprodukcióját.



Metabolikus egyensúly
- Az anyagcsere folyamatokat két csoportra oszthatjuk. A lebontó (katabolikus) reakciókban a táplálék molekulái (szénhidrátok, fehérjék, és zsírok) bomlanak le, miközben energia termelődik. Az építő (anabolikus) folyamatok során a felszabadult energia segítségével összetett makromolekulák (fehérjék, nukleinsavak) képződnek. A folyamatokhoz kapcsolódik a termogenezis fogalma, amelynek során anyagcserénk fokozása közben hő termelődik. Szervezetünk, mint egy tökéletes gépezet szabályozza ezeket a folyamatokat, alkalmazkodik a változásokhoz, és bizonyos határig kompenzálja az egyensúly esetleges felbomlását.

Alapanyagcsere - Alapanyagcserének nevezzük azt a minimális energiafogyasztást, amelyet nyugalomban levő emberen mérhetünk. A nyugalmi anyagcsere az alapvető életfunkciók – szívműködés, légzés, idegi működés - biztosításához szükséges energiamennyiség.

HarmoNet tipp: Nem fogyni kell! Hibátlan anyagcserére törekedj! >>

Ha felborul az egyensúly
- A leggyakoribb okok és következmények az elhízás, érelmeszesedés, cukorbetegség, magas vérzsírszint, szívbetegségek, hormonháztartási zavarok, melyek esetén felborul az egyensúly, és kezelést igénylő kóros állapotok alakulhatnak ki. A 10 vezető halálok közül 5 a nem megfelelő táplálkozásra vezethető vissza.

Az anyagcserét befolyásoló tényezők - A legfontosabb tényezők közé a kor, a nem, a táplálkozás, a fizikai aktivitás és az élvezeti cikkek tartoznak többek között. Mivel a kor előrehaladtával fokozottan csökken az alapanyagcsere, korábbi testsúlyunk megőrzéséhez egyre kevesebb energia bevitele, vagy több energia felhasználása szükséges.

Az aktív sportolóknak 5 %-kal nagyobb az alapanyagcseréje - Az egyensúly eltolódásához vezethet a fizikai aktivitás hiánya, a mozgásszegény életmód. Az aktív, rendszeres fizikai tréning növeli az alapanyagcserét. Rendszeres fizikai aktivitás esetén ugyanis nő az izomszövet tömege. Mindemellett az izommunka olyan hormonális, idegi változást indukál, ami fokozza az anyagcsere folyamatok intenzitását. A testmozgás hosszú távú hatásai közül a legfontosabbak, hogy csökken a zsírszövet és a vérzsír mennyisége, csökken a cukorbetegség, a szívbetegségek kockázata, erősíti az immunrendszert, és fokozza az étvágyat.

HarmoNet tipp: Anyagcsere: Neked működik? - Egészség és szépség a megtisztulásban >>

A testmozgás mellett a megfelelő étrend megválasztásával tudjuk pozitív irányba befolyásolni a szervezetünkbe zajló folyamatokat.
Az anyagcsere folyamatok részét képezik az úgynevezett oxidációs folyamatok, amelyek során az egészséges sejteket károsító szabadgyökök keletkezhetnek. A szabad gyökök károsító hatásait az úgynevezett antioxidáns anyagok képesek megkötni. Az antioxidánsok rendszerint szerves vegyületek, ilyenek többek között a C-, A-, E-vitamin, flavonoidok, karotinoidok. Manapság egyre több kutatás foglalkozik a zöld teában található EGCG (epigallokatekin-gallát) nevű antioxidánssal, amelyet az egyik leghatékonyabb antioxidánsként tart számon az orvostudomány. A zöld tea nem csak az emésztőrendszerbe került zsírok azonnali, hanem a régóta jelen lévő zsírrétegek lebontását is elősegítheti, növelve ezzel a bőr rugalmasságát.
Képforrás: Canva Pro adatbázis.



 
 
[ 5422 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 

/img/hirdetes/2021/9honap_banner-300x250-logo.jpg
 

Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot

 
x