Siva, a táncos isten
Címlap / Ezotéria / Siva, a táncos isten

Siva, a táncos isten

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-11-29

Siva a hindu panteon egyik legjelentősebb istene. Eredete misztikus homályba vész. Régészeti leletek azonban azt sugallják, hogy már a védikus idők előtt is tisztelték India területén. 

 

Rendezvénynaptár

Siva jelképe
Jelképe a fallosz (lingam) egyértelműen teremtő funkciójára utal. A világ férfias oldalát képviseli tehát. Rendkívül sokrétű lényének másik fele, párja és egyben vetélytársa a szintén sokféle, ellentmondásos formában megjelenő Sakti (női erő).

Siva 108 neve közül talán a leggyakrabban használt a Natésvara. Jelentése, a „táncosok istene” avagy a „táncos isten”, a világ keletkezésének egyik legősibb elképzelésére utal. A teremtés Siva táncaként jelenik meg. Ennek az isteni tevékenységnek legszebb megjelenése az a táncoló Siva szobor, amely az idők során az indiai kultúra szimbólumává vált.

Siva táncának szimbolikája
Siva a gonoszságot és butaságot jelképező törpén áll, táncával pusztítva el őt. Bal keze lemutat a világra, jobb kezének tartása védelmet jelent. Két másik kinyújtott kezében a tűz illetve a hangot jelképező dobocska (damaru) van. Mindkettő a teremtés elengedhetetlen kelléke.

A kereszt irányban felemelt bal láb forgómozgásra utal. Ahogy az isten mozog, az anyag átalakul. A dolgok pusztulnak és újjáteremtődnek. Hiszen nem lehet semmi újat létrehozni az előző állapot elpusztítása nélkül. Talán ennek felismerése és isteni karakterébe való beépülése vezetett az idők során a „pusztító” tulajdonság kihangsúlyozásához. Ez az örökös körforgás, pusztulás és születés maga Siva tánca.

A tánc
Csak a táncos állandó. Minden más örökké változik. Ebből a forgatagból csak az léphet ki, aki azonosulni tud az egyetlen változatlannal, magával a forgatagot előidéző táncoló istennel. A tánc tehát egyfajta meditáció, azonosulási kísérlet. A táncos kilép időből és térből, és részt vesz a végtelen teremtési folyamatban. A tánc áldozat és eszköz, út az istennel való egyesülés felé.

Nem csak Indiában, de a világon mindenfelé a korai ember számára a tánc volt az első önkifejezési forma, az első művészeti ág. Táncolt, ha boldogság vagy bánat érte, tánccal köszöntötte az újszülöttet, és búcsúzott az elhunyttól. Ez segítette elfogadni a világ pozitív és negatív eseményeit.

A test közvetítővé vált az egyén és a végtelenség között. Az erős érzelmek ugyan kiszakítják az embert az élet megszokott ritmusából, de az eksztatikus, spontán tánc visszaállítja a világ rendjét.

Siva táncának földi mása
Ezeknek a korai táncoknak még nincsenek fix lépései. Az érzelmek dominálnak, nem a kötött formák. A rítusok kialakulása azonban a mozdulatok, a sorrend, a táncosok szerepének rögzülését eredményezi. A testtartások, kézjelek, lépések kötötté válnak.

Siva táncának földi mása tehát kötött formát kezd ölteni. E forma már tanulható és továbbadható, megtartható vagy alakítható. Létrejönnek a kötött lépések, a koreográfiák és velük együtt az ezeket társaiknál magasabb szinten művelni tudók tábora: a hivatásos táncosok rétege.

Kezdetét veszi tehát az a folyamat, melynek eredményeként kialakulnak India klasszikus táncai. E több ezer éves fejlődés eredményeként jön létre az a világban egyedülálló tánckultúra, amely a szakrális templomi táncoktól a világi színjátszás mozgásrendszeréig terjedően máig élő, fejlődni képes műfajokat hozott létre.

Somi Panni

Érdekel az indiai kultúra és tánc? Somi Panni indiológus, indiai táncos várja kérdéseidet>>



Képforrás: Canva Pro adatbázis.



 
 
[ 16603 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot

 
 




x