HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-06-27
Címlap / Otthon / A meseszerűség

A meseszerűség

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-06-27

Milyen a mese mint műalkotás? Mi különbözteti meg az ábrázoló fikciótól, és miben képes túllépni rajta? Kiindulópontként kíséreljük meg alaposabban áttekinteni ismertetőjegyeit.  

 
Klisék
A mese sematizál és egyszerűsít, a kaland és a kontraszt mozgatja, nem pedig a kimunkáltság és életrelevancia. Hófehérkéről a szépségén, fiatalságán és jóindulatán kívül semmit sem kell tudnunk, csak azt, hogy mi történik vele. És Hófehérke mellé kell a gonosz mostoha, aki nem azért gonosz, mert apukája uránbányász volt és esténként zavarta a tévéadást, ami helyrehozhatatlan lelki károkat okozott a kislányban, hanem azért gonosz, mert ő a gonoszság megtestesítője: feltétel nélkül, permanensen, múlt és jövő nélkül gonosz, és olyan is marad, míg lesz ember, aki a történetét továbbadja.

A mese frappáns kontrasztokkal dolgozik, melyek áttekinthetővé teszik az alaphelyzetet és nyers egyszerűségük révén erős hatást tudnak kiváltani. A mese nem fél a közhelyektől, épp ellenkezőleg: belőlük táplálkozik, évezredek óta. Olyan ősszimbólumokat mozgósít, melyek ereje éppen a változatlanságukban rejlik. A mese közhelye nem közhely: nem nyilvános vécé, ahová mindenki odaloccsantja ötlettelenségének a mocskát, hanem kultikus tárgy, melyet az idők kezdete óta ad kézről kézre a kollektív emlékezet.

Cselekmény
Az alakok és helyzetek sematizáltsága teszi lehetővé, hogy a mese, illetve a meseszerű mű a cselekményre koncentráljon, és e két jellemző (a sematizáltság és cselekményközpontúság) együttes jelenléte változtatja a mesét kivételesen mozgékony fikciótípussá. Ha egy mű a szereplők életszerű megjelenítésére törekszik, akkor a cselekménye csak kommentár: nem a fordulatok a lényegesek, nem a csúcspont felé való mozgás, hanem a jellemek elmélyítése. Ezért különbözik egy háborús akciófilm a Háború és békétől. Az ábrázoló művekben sors van, nem cselekmény: az eseményeknek nincs önértéke. Az ilyen művekben az emberi élet visszásságain és viszontagságain kell elmerengenünk, függetlenül attól, hogy milyen díszletet választ hozzájuk a szerző, és ez az elmerengés teremti meg a művészi élmény alapját.

Mennyire más ez, mint a mese stratégiája! A mese kalandot akar, rejtélyt, küzdelmet, meglepetést és megkönnyebbülést: hihetetlen eseményeket egy olyan világban, mely nem létezik. Ennek a fajta fikciónak önálló törvényei vannak: ezért nyújt egész más élményt egy jó fantasy vagy egy jó krimi, mint egy fantasy- vagy krimiszerű szépirodalmi mű (pl. Bulgakov: A Mester és Margarita, Dürrenmatt: Az ígéret), és ezért érzi az ember, hogy ha alantasnak nyilvánítják is az előbbit, valamiben mégiscsak más, több, mint az utóbbi. A jó cselekmény, az ügyes történetszövés az egyik fő különbség, és a jó cselekmény önálló érték.

A valóságra való állandó visszautalás felelősségétől, az alakok életszerű lefestésének terhétől megszabadított mese a maga termékeny kliséi és dinamikus fordulatai révén olyan környezetet teremt, melyben újfajta érzések és katarzisok kísérletezhetők ki: melyben életre kelhetnek a képzelt világok.




Rendezvénynaptár



Cikkünk folytatódik, lapozz!
 
 
[ 3603 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x