Egészséges táplálkozás
hirdetés
Címlap / Szépség-Egészség / Egészséges táplálkozás

Egészséges táplálkozás

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-05-07

Sportolók körében egyre gyakrabban merül fel az a kérdés, hogy vajon a táplálkozás mennyire befolyásolja a sportteljesítményt. Manapság sokak által ismert és bebizonyított tény az, hogy a megfelelő táplálkozás a jó edzésmunka és edzői irányítás mellett jelentősen növeli a sportteljesítményt. 


Rendezvénynaptár
Sportolók körében egyre gyakrabban merül fel az a kérdés, hogy vajon a táplálkozás mennyire befolyásolja a sportteljesítményt. Manapság sokak által ismert és bebizonyított tény az, hogy a megfelelő táplálkozás a jó edzésmunka és edzői irányítás mellett jelentősen növeli a sportteljesítményt.

Évek óta dinamikusan fejlődik az edzői szakértelem, jobbak az edzésmódszerek, a technikai ismeretek. Vizsgálataink bizonyították, hogy a sportágra és egyénre kialakított táplálkozás fontos szerepet játszik a sportteljesítmény javításában.

Először beszélnünk kell az egészséges táplálkozásról. Majdnem mindenféle étel és ital melyet elfogyasztunk, energiát biztosít számunkra. Fő tápanyagok a szénhidrátok, fehérjék, zsírok.

1. Szénhidrátok
Szervezetünk fő energiaforrása, emellett az agyműködésben is fontos szerepet játszik. Szénhidrátok a cukrok és a keményítő, melyet megtalálhatunk a gabonafélékben (gabona magvak, kenyérfélék, rizs, tészta), gyümölcsökben, zöldségfélékben, tejben és tejtermékekben, ezen kívül rengeteg italféleségben is. Ezek közül nem mindegy, hogy melyiket választjuk, mivel a hasznosulás mértéke nem megegyező.

2.Fehérjék
A fehérjék testünk építőelemei, mely elengedhetetlen a növekedéshez és a károsodott sejtjeink regenerációjához. Szerepet játszanak az emésztésben és a betegségekkel szembeni védekezésben.
Legnagyobb mennyiségben a húsokban, a tejben és tejtermékekben, tojásban, halban, mogyoróban lelhetők fel.

3.Zsírok
A legnagyobb energia mennyiséget tartalmazza. Segít a szöveteink felépítésében, a zsírban oldódó vitaminok (A, D, E, K) felszívódásában. Telített zsírokat tartalmaznak a vörös húsok, tojás, tej, tejtermékek, telítetlen zsírok találhatók a mogyoróban, növényi olajokban. A zsírok fontosak a szervezet számára, de nem szabad túl sokat fogyasztani belőlük.

Az energiatartalmat kiloJoules-ban vagy kilokalóriában adják meg



TÁPANYAG ENERGIATARTALOM KALÓRIÁBAN
1gramm SZÉNHIDRÁT 4
1 gramm FEHÉRJE 4
1 gramm ZSÍR 9


Szervezetünknek szüksége van vitaminokra és ásványi anyagokra is. Ezekből kis mennyiség is elegendő, melyet a változatos táplálkozás biztosít táplálék kiegészítők alkalmazása nélkül is. Rostokra és vízre a szervezetnek szintén nagy igénye van. Intenzív edzések után az elvesztett folyadék pótlása nagyonlényeges.

Mennyi energiára van szükségünk?
Alvás illetve pihenés alatt is felhasználunk energiát (= alapanyagcsere). Azoknak, akik keveset mozognak kb. 1500-2000 kcal az energiaigényük, Aktívabb egyéneknek 2500-3000kcal-ra van szükségük. A férfiak több energiát igényelnek, mint a nők. Minél hosszan tartóbb és intenzívebb edzést végzünk, annál több energiát igényel szervezetünk.

Miből kell ezt az extra energiát nyernünk?
Számos tudományos kutatás bizonyította, hogy a legfontosabb extra energiaforrás a szénhidrát kell hogy legyen, azaz a szénhidrátok bevitelét kell megemelni, nem pedig a fehérjék vagy zsírok fogyasztását.( A későbbiekben részletesen írunk erről. )



lássunk néhány példát:


Sonkás pizza (1 adag) Milánói makaróni (1 adag) Szilvás gombóc (1 adag)
790kcal 727kcal 767kcal
fehérje/zsír/szénhidrát=16/53/31 F/ZS/SZH=17/38/45 F/ZS/SZH=9/20/70


Dr. Boros Szilvia
Sport-dietetikus


 
 
[ 1321 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot

 
/img/hirdetes/2021/baby_more.png
 
x