Kréta: Európa leghosszabb szurdokvölgye
Címlap / Ajánló / Kréta: Európa leghosszabb szurdokvölgye

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-05-28

A természet szerelmeseinek kihagyhatatlan élmény a nyugat-krétai Samaria szurdok. Az 1.250 méteren található bejárattól a Líbiai-tenger partjáig tartó útvonal csodás látnivalókat ígér. Nem véletlenül hívják Fehér-hegységnek ezt a helyet, minden kő és szikla tiszta fehér színben káprázik.

A krétai nyaralók számára számos helyi utazási iroda kínál szurdoktúrát. Nem véletlenül: saját szervezésben megvalósíthatatlan.

Mi a sziget keleti oldaláról indultunk el korai hajnali órákban. A busz összeszedi a különböző szállodákból a túrázókat, majd több órai buszozást követően érkeztünk meg az Omalos-fennsíkra, a szurdok bejáratához.

A túra több szakaszra osztható, az első néhány kilométer nagyon nehéz, de igazán elbűvölő. A Xyloskao bejárattól minden lépéssel közelebb kerülünk a tengerszinthez. Lépcsők is segítik a túrázókat, hiszen minden egyes lépéssel meg kell küzdeni a mélységgel. A tűző napsütésben csókák repkedtek felettünk. Némi árnyékot a ciprusok és fenyők nyújtanak. Hatalmas leanderek teljes pompájukban kapaszkodnak a hegyoldalakba. Hihetetlen mélységekbe lehet lepillantani a teljes biztonságot nyújtó, korláttal is ellátott sétányon. Fehér kövek és mediterrán növényzet: órák óta túráztunk mire magunkkal is képesek voltunk foglalkozni, előtte csak a látnivalók bilincselték le érdeklődésünket. A 7. kilométernél található a már lakatlan Samaria falu. A falut a néhány lakosa 1862-ben hagyta el, amikor nemzeti parkká nyilvánították a területet. Előtte már találkoztunk a helyi élet kevés jelével: oázisszerű füves területen hegyi kecskék legeltek, találkoztunk helyiekkel, akik szamarakkal közlekedtek.

A faluban érdemes kicsit megállni: pihenni, az ebédre szánt szendvicseket elfogyasztani, friss vízzel feltölteni a kulacsokat.

Az igazi látnivaló a faluból való továbbindulás után várt minket. A patakhoz értünk, amely nyáron olyan aprócskára zsugorodik, hogy a völgyében el tudunk sétálni mi is. Igaz többször egyik partjáról a másikra ugrálva, ahol éppen jobban elférünk.
Ahogy haladtunk egyre magasabban záródtak be felettünk a szinte függőleges kőfalak. Hatalmas sziklatömbök, 500 méter magas kőfal, miközben köveken ugrálunk a patak egyik partjáról a másikra, majd vissza. Mulatságos és látványos elfoglaltság.

Amikor már azt hittük ezt nem lehet fokozni, megérkeztünk a leglátványosabb ponthoz: a tű fokának, vagy vaskapunak hívott ponton 600 méteres függőleges sziklafal alatt a 3,5 méterre szűkül össze a hasadék.

A 13. kilométernél található a szurdok kijárata, itt friss narancslevet facsartak nekünk, melyet örömmel fogyasztottunk el. Innen még 3 kilométert kell gyalogolni a tűző napon a tengerig: Agia Roumeli-ig. Ide nem tudna eljönni értünk a busz, így hajóra kell szállni. A hajó minden nap délután 5 órakor indul, így mindenkinek úgy kell beosztania az idejét a szurdok bejárása folyamán, hogy elérje a hajót. Aki korábban végzett Agia Roumeli kavicsos strandján fürdőzhet, vagy az éttermek, tavernák egyikében csillapíthatja éhségét. A bő egyórás hajókázással Hora Siakion-ba érkeztünk, ahol már várt a buszunk. Így is hihetetlen szerpentinen kapaszkodtunk fel, hogy a másik oldalon guruljunk le, így kerülve a sziget északi partjára. Innen utaztunk tovább Kréta keleti oldala felé.

Erre a túrára csak az vállalkozzon, aki 16 kilométert ilyen nehéz terepen is meg tud tenni. Visszafordulási lehetőség nincs. Érdemes kényelmes és stabil cipőt választani. Kalappal, napszemüveggel és napvédő krémmel, valamint elegendő élelemmel felszerelkezni. Természetesen a túléléshez bő folyadékbevitel is szükséges, azonban ez a túrázás közben is pótolható. Friss ivóvízzel nem csak Samaria faluban töltheti fel kulacsát a kitikkadt túrázó. A szurodokban a túrázókra igen vigyáznak. Két kilométerenként van friss ivóvíz és wc.

Ezeken az ellenőrző pontokon walky-talkyval felszerelt férfiak segédkeznek esetleges riasztás esetén. A belépőjegyünkről 2 perforált ellenőrző szelvényt tépnek le: először amikor belépünk, a másodikat amikor kilépünk. A szelvények számának egyszerű összehasonlításával el is indulhatnak a túrát időben nem teljesítők keresésére. A szurdokban maradni és vadkempingezni szigorúan tilos, mindenkinek el kell mennie a Líbiai-tenger partjára. Ott több panzió, étterem is található. Aki nem éri el az 5 órás hajót, másnapig a helyiek vendégszeretetét élvezheti:)

Kikapcsolódási és nyaralási ajánlatok:

szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot

A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!