Szarkofág: az őskeresztény temetkezési rítus legfőbb kelléke...
Címlap / Ezotéria / Szarkofág: az őskeresztény temetkezési rítus legfőbb kelléke

Szarkofág: az őskeresztény temetkezési rítus legfőbb kelléke

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-05-28

A korai keresztények a szobrászatot a testiség dicsőítésének tartották, a bálványimádás tilalma miatt nem is volt igazán jellemző a szobrászati alkotások tömeges jelenléte. Az ókeresztény korból az utókorra maradt templomkapuk, korlátok, oszlopfők mellett legfontosabb emléktárgyaink a díszesen faragott kő- és márványkoporsók, vagyis a szarkofágok. 

 

A római birodalom hanyatlása idején megjelenő keresztény vallás a művészetekben, így a szobrászatban is jelentős változásokat hozott. A szarkofágkészítés egy ideig ugyan az antik, római szobrászattal párhuzamosan fejlődött (a jó pásztor figura, vagy az imádkozó nőalak a rómaiaknál és a keresztényeknél is jelen volt), a későbbiekben azonban az egyszerűsödő ábrázolás vált jellemzővé. Ennek oka, hogy a pogány kultuszoktól eltérően a kereszténység egyetlen áldozatként Krisztus keresztáldozatát fogadta el.

Más szobrászati alkotásokhoz hasonlóan a szarkofágok is csak a 3. század második felétől terjedtek el. Általában a tehetősebb emberek kiváltsága volt, hogy haláluk után testüket szarkofágban helyezzék el, amit aztán temetőben, családi sírboltban, vagy mauzóleumban állíthattak fel.

HarmoNet tipp:
Búvó piramist rejegetett a sivatag >>

A szarkofágok díszítéséhez két mintát használtak, ennek alapján két fő szarkofág típusról beszélhetünk. A frízszarkofágokra jellemző, hogy díszítései, ábrázolásai megszakítás nélkül, egymás alatt elhelyezkedő mezőkben, frízszerűen vonulnak végig. Esetenként hellenisztikus jellegű elemeket tartalmazhatnak, amely arra utal, hogy többségük római kőfaragó műhely terméke volt. Az árkádszarkofágok ezzel ellentétben kisázsiai-antiochiai eredetűek. Fő jellemzőjük a klasszikus szépségű alakok mellett az aláfúrásokkal felbontott keret. 


Junius Bassus szarkofágja
Junius Bassus kereszténnyé lett római polgár volt, a képen látható, a Vatikánban őrzött szarkofágja az egyik legismertebb korabeli tárgyi emlék. A koporsó a frízszarkofágok és az árkádszarkofágok jellegzetességeit ötvözi, tehát egyaránt érződik rajta római és kisázsiai-antiochiai hatás. A két mező és oszlopok tagolta felületen összesen tíz, ó-és újszövetségi jelenet váltja egymást. A felső képmező középső jelenete a mennyei trónon ülő Krisztust Péter és Pál társaságában ábrázolja, alatta Jézus jeruzsálemi bevonulása látható. Az ószövetségi történetek közül megtalálható a szarkofágon többek között Ádám és Éva az őket megkísértő kígyóval, Dániel próféta az oroszlánok között, illetve Ábrahám, aki éppen feláldozni készül fiát, Izsákot.

(A cikk Kádár Zoltán: Ókeresztény és kora-bizánci művészet, valamint Vanyó László: Az ókeresztény művészet szimbólumai c. műveinek felhasználásával készült.)

Farmakisz Lajos





 
 
[ 6654 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x