Mi a Jóga? A félreértések és a valóság
hirdetés
Címlap / Ezotéria / Mi a Jóga? A félreértések és a valóság

Mi a Jóga? A félreértések és a valóság

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-05-07

Manapság sajnos elég sok félreértés kering a Jógával kapcsolatban még a vele foglalkozók körében is, amit mindenkép fontos tisztázni. Első lépésként tehát azt kell pontosan megértenünk, mi is a Jóga, és mi a célja? 


Rendezvénynaptár
A Jógát Maharishi Patandzsali védikus tudós látta meg és tette elérhetővé az emberiség számára. Az általa megalkotott rendszert, amiből manapság a Jógát származtatják, Asthanga Jógának nevezte el, amit korunk Jóga magyarázói helytelenül a nyolc (astha) lépésből álló Jógaként értelmeznek.


Mi is ez a nyolc lépés? Jama (kerülendő dolgok szabályai), nijama (követendő dolgok szabályai), ászana (ülésmód), pránájáma (az életáram ellenőrzése), pratjáhára (befelé tekintés), dhrána (összpontosítás), dhjána (elmélyedő szemlélet), szamádhi (egyesítettség). Nos, korunk sok Jóga magyarázója helytelenül azt állította, hogy a Jóga célját, azaz, a Szamádhit e nyolc lépés egymás után történő megtételével érhetjük el.

Érdekességként nézzük az első lépést. A Jama öt kerülendő szabályt foglal magába: nem-ártás, tartózkodás a valótlantól, nem-lopás, tartózkodás az érzékiségtől, felesleges dolgok elfogadásától való tartózkodás. Az első lépés első szabálya, tehát a nem-ártás, vagyis ezt kellene tehát a Jógát gyakorlónak követnie. Ez alatt általában azt szokták érteni, hogy az egyén nem öl állatokat, odafigyel, nehogy eltapossa a rovarokat, nem gondol gonoszságokat, rosszakat másokról stb. Nos, mint látható már ezek közül is néhány igen komoly nehézségeket okoz, ha megpróbáljuk őket megvalósítani, s még elviekben hátra lenne hét ennél is komolyabb lépés megtétele. Hogy érhető el akkor az áhított egység vagy tiszta tudat állapota, ha már a kezdet is ilyen nehéz?

Az igazat megvallva Patandzsali nem ezt értette a nyolc általa megadott fogalom alatt. Korunk egyik nagy védikus tanítója Maharishi Mahes Yogi, aki ugyanabból a hagyományi láncolatból érkezett hozzánk, melybe Maharishi Patandzsali is tartozott, rávilágít az előbbi félreértések gyökerére. Maharishi tehát azt állítja, hogy Patandzsali Asthanga Jóga rendszere valójában a nyolckarú Jógát jelentette, ahol az „anga” szót a későbbi értelmezők, hibásan nem karnak, vagy végtagnak, hanem lépésnek fordították. A helyes értelmezés szerint a Jógát vagy egységet, vagyis a szamádhit megtapasztaló jógi esetében nyolc minőség megjelenése figyelhető meg, azaz a Jóga a szamádhival, vagyis rögtön a céllal kell, hogy kezdődjön. Ennek rendszeres tapasztalataként pedig kifejlődik a Jóga nyolc végtagja, azaz a jóginak nem lesznek ártó gondolatai, és pedig azért nem, mert tudata megalapozódott abban a tudatállapotban, mely csak egységet ismer, tökéletesen tiszta és rendezett, s ezáltal csak ilyen minőségű gondolatok kibocsátására képes. Maharishi tehát rávilágított, hogy a Jóga a szamádhival kell, hogy kezdődjön, hisz e nélkül képtelenség természetes egyszerűséggel a leírt nyolc minőséget megvalósítani, ami pedig a szamádhi tartós (Nitja) vagy állandó tapasztalatához, azaz a megvilágosodáshoz vezet.




Cikkünk folytatódik, lapozz!
 
 
[ 2528 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot

 
/img/hirdetes/2021/baby_more.png
 
x