Önismeret a pályaválasztásban. "Bróker legyek, humán menedzser...
Címlap / Karrier / Önismeret a pályaválasztásban. "Bróker legyek, humán menedzser vagy gépészmérnök?"

Önismeret a pályaválasztásban. "Bróker legyek, humán menedzser vagy gépészmérnök?"

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2024-03-28

Gyakran előfordul, hogy hosszú hónapokig, évekig gondolkodunk azon, hogy milyen szakmát válasszunk. Szétnézünk a piacon, melyek azok az állások, amelyekkel "mostanság a legtöbbre lehet vinni", és kiválasztjuk azt a foglalkozást, amelyről úgy gondoljuk, álmaink hivatásává válhat. 

Aztán akcióba lendülünk: szakirányú főiskolát vagy egyetemet végzünk, tanfolyamon veszünk részt, vagy rengeteget olvasunk a témában. Egyszóval magunkra szedünk minden olyan tudást, mellyel megalapozhatjuk, hogy sikeresen pályázzunk a kiválasztott állásra. Aztán ha meg is kapjuk az álommunkát, mégis csak ideig-óráig érezzük boldognak magunkat benne. Jó esetben viszonylag gyorsan, rossz esetben csak évek múltán derül ki, hogy mégsem vagyunk a helyünkön, hogy valami hiányzik. Miért lehet ez? Tehetünk ellene valamit?

Kiindulópont: az önismeret
Amikor pályát választunk, nem árt, ha rendelkezünk valamennyi önismerettel. Bár amikor a számunkra szimpatikus foglalkozásokon gondolkodunk, ösztönösen is azok felé húzunk, melyek végzéséhez természetes, velünk született képességekkel is rendelkezünk. Azonban gyakran fordul elő, hogy a kor divatszakmái teljesen más irányba csábítanak el bennünket, mint amerre ösztönösen is mozdulnánk.

Létezik azonban egy rendszer, a neve Enneagram, amely segíthet abban, hogy kicsit strukturáltabban lássuk át a különböző emberi típusok, és ezáltal önmagunk jellemzőit is. Ennek segítségével könnyebben meghatározhatjuk, hogy melyek lesznek azok a szakmák, vagy területek, ahol tartósan is boldognak, kiegyensúlyozottnak és sikeresnek érezzük magunkat.

Az Enneagram eredetileg 9 különféle személyiségtípust különböztet meg annak alapján, hogy milyen belső motiváció mozgat, illetve milyen magatartásmintákat követ egy-egy típus egy bizonyos helyzetben.

A karakterekből - az egyszerűség kedvéért - most 3 típust alkottunk: ők azok a személyiségek, akik között nagy valószínűséggel megtaláljuk a ránk leginkább jellemző leírást.



Rendszerezzük a típusokat!

1. Dinamikus típus: alapvető törekvése a siker és az elismerés megszerzése. Közvetlen és könnyen teremt jó kapcsolatot másokkal, emberek között kifejezetten jól érzi magát. Szédületes munkatempóban, gyorsan, hatékonyan, hatalmas energiával és lendülettel dolgozik. Igen erős belső motivációja van, és lelkesedése könnyen ragad át másokra. Versenyhelyzetben kiválóan érzi magát, és minden követ megmozgat, hogy ő kerüljön ki nyertesen. Kitartóan követ egy előre meghatározott (de elérhető) célt, a részletekben azonban - főként felgyorsult tempója miatt - nem igazán képes elmerülni.

Arra törekszik, hogy másokkal jó  kapcsolatot alakítson ki, és átlagon felüli teljesítményével kivívja a környezet elismerését. A cél elérése érdekében nagyfokú rugalmasságot mutat: képes álláspontját, vagy véleményét az elvárásoknak megfelelően alakítani, és azt is jól viselni, ha egy tervet menet közben kell változtatni. Tévedhetetlen receptoraival azonnal megérzi, mit gondolnak az emberek, és mit kell tennie, hogyan kellene viselkednie annak érdekében, hogy rokonszenvesnek tartsák őt.

Ha ebbe a típusba tartozunk, szerencsés olyan munkát vagy szakmát választanunk, ahol emberek között lehetünk, időről-időre sikerélményt, elismerést és pozitív visszacsatolást szerezhetünk. Nem célszerű viszont olyan foglalkozás mellett döntenünk, amely monotonitással és teljesen önálló munkavégzéssel ár, vagy ahol csak hosszú idő után tudunk eredményt realizálni. Jellemző Dinamikus szakmák a sales, marketing, PR, projekt menedzsment, reklám, média, színészet, és az előadóművészet, valamint a szórakoztatóipar különféle ágai. Ez persze nem azt jelenti, hogy egy Dinamikus típus kizárólag ezeken a területeken tud érvényesülni.

2. Elemző típus: jóval távolságtartóbb az előzőekben bemutatott Dinamikusnál. Ugyan nehezen teremt kapcsolatot idegen emberekkel, de ha egyszer megismert valakit, akkor képes jól működő, hosszú távú partneri viszonyt kialakítani. Ismeretlen közegben első lépésként inkább szemlélődni szeret, mintsem aktívan az események részese lenni. Képes a dolgokat mélységeiben is kutatni, így könnyen merül el a részletekben. Tévedhetetlen receptoraival képes felismerni mindazt, ami veszélyt vagy kockázatot rejthet magában, esetleg kárt okozhat, és ezekre még azelőtt megoldási stratégiákat dolgoz ki, hogy valóban felmerülnének. Nehezen bízik meg az emberekben, és az új, még soha nem próbált dolgokban. Azonban ha egyszer elkötelezte magát valami vagy valaki mellett, a végletekig lojális.

Szeret minden helyzetben tisztán látni. Ennek érdekében minden adatnak és információnak lelkiismeretesen utánanéz. Mindennél többre értékeli a következetességet és a tervezhetőséget, ebből adódóan szinte soha nem változtatja meg álláspontját vagy kimondott véleményét. Pontosan, szisztematikusan, logikusan dolgozik, és az érzelmeket, valamint a személyeskedést igyekszik kizárni a munkából.


Ha az Elemző  típust véljük magunkban felfedezni, önmagunkat leginkább azokban a szakmákban találhatjuk meg, ahol adatokkal, számokkal, szabályokkal dolgozhatunk, és ahol lehetőségünk nyílik a dolgok mélyére ásni. Ennélfogva nem célszerű olyan hivatást választanunk, ahol felületes emberi kapcsolatokat kell építeni, gyors eredményeket kell produkálni, vagy magasabb sebességfokozaton kell dolgozni. Közkedvelt szakma Elemzők körében minden olyan, amely a számok és a szabályok világához köthető, például: matematikus, mérnök, kontroller, kockázatkezelő, követelésbehajtó, jogász, könyvelő, programozó, szakmai tanácsadó. Ez persze nem azt jelenti, hogy minden Elemző típus csak ezeken a területeken találhatja meg önmagát.

3. Humán típus: barátságos, közvetlen, békére és harmóniára törekszik. Tempója az átlagnál jóval lassabb, ráérősebb, kényelmesebb. Számára a harmonikus emberi kapcsolatok, a kényelmes munkakörnyezet, a jó munkahelyi hangulat, a konfliktusmentes élet mindennél fontosabb. A konfliktusokat leggyakrabban úgy kerüli el, hogy nem formál saját véleményt, hanem inkább egyetért a többség akaratával. Kiváló képességekkel rendelkezik ahhoz, hogy a kialakult nézeteltéréseket elsimítsa, és összebékítsen egymással szemben álló munkatársakat, embereket, csoportokat. A problémákat elsősorban az emberi oldal mentén vizsgálja, azaz végiggondolja, hogy egy-egy helyzet milyen hatással van az egyénekre: ki hogyan érzi majd magát, kinek mi lesz a véleménye.

Rendkívül humánus típus, átlag feletti empátiával rendelkezik. Jó benne, hogy képes mindent a pozitív oldalról szemlélni, és mindenben meglátja a jót (negatívumok vagy rossz dolgok nem is igazán léteznek a világában). A prioritásokat azonban nehezen kezeli, mert számára minden dolog - főleg, ami emberekkel kapcsolatos - egyaránt fontos. A megszokott, vagy hosszú ideje meghatározott szisztéma szerint működő dolgokon nehezen változtat. Ennek oka részéről nem bizalmatlanság, vagy a tervekhez való ragaszkodás, hanem inkább kényelmi kérdés. Számára mindenféle változás egyfajta kellemetlenséggel jár, melyet ösztönösen igyekszik elkerülni.

Ha úgy érezzük, hogy ebben a típusban találjuk meg a ránk leginkább jellemző állításokat, jó, ha olyan hivatást választunk, melyben építhetünk az emberek iránti szeretetünkre és segítőkészségünkre. Nem valószínű azonban, hogy jól éreznénk magunkat olyan munkakörben, ahol folyamatosan nagy a nyomás, ahol egyszerre több dologgal is kell foglalkozni, vagy ahol hibákat és eltéréseket kell keresnünk. Humán típusként nagy eséllyel találjuk meg magunkat a HR, az egészségügy, a szociális munkavégzés, a wellness, a gyermekekkel való foglalkozás, a humán tanácsadás, vagy az ügyfélszolgálat területén. Ez persze nem azt jelenti, hogy egy Humán típus kizárólag ezeken a területeken teljesedhet ki.

Építsünk erősségeinkre!

Nem mondjuk hát, hogy egy-egy típus kizárólag az általunk felsorolt területeken találhatja meg a boldogságot, vagy érhet el tartós sikereket. Bármely típusból válhat például kiváló újságíró.

Jó, ha tudjuk azonban azt, hogy ha Dinamikus típusba tartozunk, akkor újságíróként jobban fekszenek majd számunkra a bulváros, könnyed témák, Elemzőként szívesebben választunk oknyomozó vagy tényfeltáró területeket, Humán típusként pedig értelemszerűen az emberekkel kapcsolatos kérdésekben érezzük majd otthonosabban magunkat.

Szombati Orsolya
Profonte Management Akadémia
www.profonte.hu

Csatlakozz hozzánk facebookon!
Kövess minket twitteren!

Képek:
piqs.de: Morane - Virtuelle Eindrücke in die Realität
piqs.de: Markus Winkelmann - "Gib mir deine Hand!"
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.




 
 
[ 9813 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x