HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-10-23
Címlap / Kultúra / Edward Bond, a kortárs dráma nagyja Magyarországon

Edward Bond, a kortárs dráma nagyja Magyarországon

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-10-23

Két napot tölthetnek együtt az érdeklődők a kortárs brit dráma egyik nagyjával, Edward Bonddal a Marczibányi Téri Művelődési Központban december 11-12-én. A STOP ACTING c. program keretében Bond színházának elméleti hátterével és gyakorlati alkalmazásával ismerkedhetnek meg a résztvevők. 

 

Edward Bond, korunk egyik legizgalmasabb és legösszetettebb drámaírója, színházi gondolkodója, kevéssé ismert még Magyarországon. Bond színháza azt vizsgálja, hogy a mai világban mit jelent embernek lenni, és mi a szerepe, felelőssége a színháznak a társadalomban zajló folyamatok megváltoztatásával kapcsolatban. A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ egy olyan rendhagyó, színháztörténeti jelentőségű rendezvényt szervez, amelyen a kiváló drámaíró személyesen is részt vesz

Bond új színházstruktúra elméletet dolgozott ki és alkalmazott a darabjaiban, amelyet most „testközelből” is megismerhetnek a nézők a Marczibányi Téri Művelődési Központban. A drámaíró elutasítja Brecht elidegenítés elméletét, mivel ezzel a módszerrel szerinte a néző csak intellektuálisan tudja megragadni a darabban felvázolt társadalmi problémákat, nem fogja felelősnek érezni magát a társadalomban zajló folyamatokért. Ehelyett Bond drámáiban arra tesz kísérletet, hogy a néző egyesítse önmagában az értelmet és az együttérzést, belássa saját felelősségét a jelen világ állapotában, és változást idézzen elő. 

Az 1980-as évek közepén megszakadt a kapcsolata a brit színházzal, de a 90-es években visszatért, és főként a színházi nevelési program egyik legjelentősebb képviselőjével a birminghami Big Brum-mal dolgozik együtt immár 12 éve. Számukra írta a Tizenegy trikó című darabot is 1997-ben, amelyet nemrég mutatott be elsőként a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ Budapesten. 

Nem is csoda, hogy a szerző ilyen szoros kapcsolatba került a színházi neveléssel, amelynek fő célkitűzése, hogy a gyerekek szabadon gondolkodhassanak önmagukról és a világról, hiszen ő maga is fontosnak tartja, hogy a színház megszólítsa a fiatal generációkat. Szerinte csak akkor lesz valódi demokrácia a világban, ha engedjük, hogy gyermekeink szabadon gondolkodjanak, és nem büntetjük meg őket érte, félelmeinktől vezérelve. 

Kerekasztal Színházi Nevelési Központ 2009-2010-es évadáról
A „Színházi neveléssel az aktív demokráciáért” projekt keretében valósítja meg 2009-2010-es évadát a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ. A projekt fő célkitűzése, hogy a demokratikus társadalmi működést és az embert mint felelős közösségi lényt vizsgálja a kis- és középiskolás fiatalok segítségével. E projekt kapcsán 3 előadást – Fivérek, Fogságban, Tizenegy trikó – tekinthetnek meg a gyerekek az év folyamán.


A projekt fő célkitűzése, hogy a fiatalok a demokratikus társadalmi működést, a szociálisan felelős gondolkodásmódhoz kapcsolódó fogalmakat – szabadság, identitás, felelősségvállalás és agresszió – vizsgálják a foglalkozásokon. „Meggyőződésünk, hogy Magyarországon és a környező országokban csak akkor alakul ki igazi ügyeket befolyásoló demokratikus párbeszéd, akkor lehet reményünk egészségesebb társadalomban élni, ha minél fiatalabb kortól elkezdünk társadalmunk legfontosabb kérdéseiről beszélni” – teszi hozzá Bethlenfalvy Ádám

A színházi nevelésről (TIE – Theatre in Education)
A TIE a drámapedagógiai tevékenység azon ága, melyben nagyobb teret kap a színházi formanyelv alkalmazása, ami minden esetben eszköz egy-egy téma megértéséhez. A színház eszközfunkciója nem jelenti a művészi minőség iránti igény feladását. A színházi nevelés módszerének lényege, hogy a nézőket aktívan bevonja a színházi előadás felvetette problémába. A gyerekek, fiatalok nemcsak megfigyelői, hanem esetenként írói és szereplői is a színpadon megjelenített történetnek. Az előadások fókuszában mindig valamilyen társadalmi, erkölcsi probléma áll, amelyet a gyerekekkel közösen, a közönség aktív közreműködésével vizsgálnak meg.

Az első TIE-társulat 1965-ben kezdte meg működését Nagy-Britanniában. 2000 körül már a világ több mint húsz országában működtek ilyen társulatok. A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ Közép-Európa első hivatásos TIE társulata, 1992-ben kezdte meg munkáját. Azóta több követőre talált Magyarországon.





 
 
[ 1506 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x