Fargo - bűn és erény biblikus összecsapása
Címlap / Kultúra / Fargo - bűn és erény biblikus összecsapása

>

Fargo - bűn és erény biblikus összecsapása

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-04-09

Joel és Ethan Coen Fargo c. filmje profán történeten alapul, mégis átszövik a vallásos jelentéselemek - ez teszi igazán lenyűgözővé a testvérpár klasszikus filmjét. 

 

Mi tesz egy filmet vallásos vonatkozásúvá?
Mondhatjuk, hogy egy film attól vallásos vonatkozású, mert valamely vallási közösségről, egy-egy világvallás központi figurájáról, vagy éppen az emberi létet érintő alapvető kérdésekről: az élet céljáról, a halál utáni életről, vagy az erkölcs mibenlétéről szól. A film ugyanakkor kifejezőeszközök sokaságával rendelkező kommunikációs forma, amely nem csak a cselekményen keresztül képes tartalmat közvetíteni. A képi kompozíció, jellemábrázolás, montázs, díszlet, zene vagy a színészi játék még abban az esetben is nyitottá tehet egy filmet a vallásos olvasatra, ha maga a történet nem vallásos színezetű. Tervezett sorozatunkban olyan filmek értelmezési keretét szeretnénk tágítani, melyekben a tartalom vagy a forma kínálja magát a vallásos, spirituális értelmezésnek.

Tartalom
A Coen-testvérpár Fargo (1996) c. filmje a nyolcvanas évek végén játszódik egy hófödte észak-amerikai kisvárosban. Jerry Lundegaard (William H. Macy), az apósa pénzétől függő autókereskedő folyamatos pénzügyi nehézségein úgy igyekszik enyhíteni, hogy két bűnözőt, Gaear Grimsrudot (Peter Stormare) és Carl Showaltert (Steve Buscemi) felbérli felesége elrablására. Célja, hogy apósától a váltságdíjon felül kizsaroljon egymillió dollárt. Miután az események véres fordulatot vesznek, az állapotos nyomozónőre, Marge Gundersonra (Frances McDormand) hárul a feladat, hogy felgöngyölítse a szövevényes bűnesetet.

Jerry Lundegaard (William H. Macy)

Vallási felhangok
Ha elvonatkoztatunk a hagyományos értelmezésektől, és a vallás gondolati keretei közt vizsgáljuk a filmet, akkor a történet szereplői jellemvonásaikban a hagyományos katolikus erények és főbűnök hordozóiként, egymás alakmásaiként jelennek meg, akár a középkori keresztény moralitásjátékok absztrakt, önmagukon túlmutató figurái. Mindez akkor is igaz, ha a Fargo kifordított moralitásjátékként működik, hiszen a főhős a középkori előadások központi figuráitól eltérően nem férfi, hanem egy várandós rendőrnő. Marge szó szerint a  jog és a törvény képviselője, ugyanakkor a sarkalatos katolikus erények többségét is bírja: mértékletes, állhatatos, bölcs, igazságos. Vele szemben áll a két bűnöző, Grimsrud és Showalter, illetve a feleségét elraboltató autókereskedő, Jerry Lundegaard. Ők maguk a törvénytelenség, egyben a hét katolikus főbűn: torkosság, harag, bujaság, irigység, restség, fösvénység, kevélység megtestesítői.

A hét főbűn
Grimsrud nyilvánvalóan pszichopata, tökéletes megszemélyesítője a gonosznak. Folyamatos éhsége szembeötlő (torkosság), megtévesztő szótlansága mögött pedig gyilkos indulatok lakoznak (harag). Ha Grimsrud sátáni karakter, akkor Showalter egy állandóan Grimsrud nyomában járó démon. A prostituáltaknál töltött éjszaka (bujaság), és partnere elől a váltságdíj nagyobb részének elrejtése (irigység) a hét főbűn közül legalább kettő megtestesítőjévé teszik.

Grimsrud (Peter Stormare) és Showalter (Steve Buscemi)

A tragikus események elindítója Jerry Lundegaard. Kínzó anyagi gondjai odáig züllesztik, hogy feleségét emberrablók kezére játssza, ezzel közvetlen életveszélybe sodorja nemcsak a nőt, de fiát, apósát, és általában mindenkit, aki a két bűnöző útjában áll. A jóra való restség az, ami végül bukásához vezet.
Mindenképpen szólni kell még Lundegaard apósáról (Harve Presnell), aki szintén megszemélyesít egyet a katolikus gondolkodás hagyományos bűntípusaiból. A férfi ugyanis fösvény. Mikor veje pénzt kér egy új befektetésre, az após hajlik rá, hogy kihagyja Lundegaardot, és kizárólag a maga számára kaparintsa meg az üzletet. A váltságdíj kifizetésénél is hezitál, ami annak fényében igazán meghökkentő, hogy saját lánya az alku tárgya.


Marge Gunderson (Frances McDormand)

Sarkalatos erények
A történet megannyi negatív szereplője elé tart görbe tükröt a nyomozónő, akinek jellemvonásai szöges ellentétben állnak a bűnözők személyiségével. Férjéhez való hűsége, odaadása egy apró, ám annál jelentőségteljesebb eseményen keresztül világítható meg. Amikor Marge a bűnügy felderítése közben egy hotel bárjában találkozik volt iskolatársával, a férfi félreérthetetlenül közeledni kezd hozzá. A nő kezdeti kedves gesztusai, nyitottsága egy szempillantás alatt semmivé foszlanak, azonnal visszautasítóvá válik iskolatársával szemben (mértékletesség). Marge nemcsak hűséges feleség, de kiemelkedő képességekkel megáldott, eltökélt nyomozó is (állhatatosság). A hármasgyilkosság helyszínén a bűntényre vonatkozó meglátásai, gyors és pontos következtetései ámulatba ejtők, de a gyanúsítottakat sarokba szorító keresztkérdései is hatékonynak bizonyulnak (bölcsesség).
Magabiztossága csak a drámai tetőpont után inog meg. A már lefegyverzett, letartóztatott Grimsrudhoz intézett monológjában tetten érhető a gonosszal való szemtől szembeni találkozásból adódó megrendültség, ami viszont az igazságra törekvő ember kérlelhetetlen őszinteségéből fakad.

A Fargo készítőinek valószínűleg nem volt célja bűn és erény ilyen éles szembeállítása, vagy a különböző figurák biblikus távlatainak megteremtése, a fentiek mégis jól példázzák, hogy még egy profán történetbe is begyűrűzhetnek vallásos, mitikus elemek.

(A cikk Mary Ann Beavis: Fargo: A Biblical Morality Play c. írásának felhasználásával készült.)

Farmakisz Lajos





 
 
[ 3508 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x