HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-08-21
Címlap / Otthon / Mese-mese-mátka: Miért olvass a gyermeknek?

Mese-mese-mátka: Miért olvass a gyermeknek?

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2019-08-21

Mit tanulhat meg a gyermek a meséből? Mi az a varázslat, melynek hatására a kisdedből érett, jó és rossz között különbséget tenni képes felnőtt lesz? A legősibb tanítások a csodák nyelvén. 

 

Rendezvénynaptár

Archetípusok
A Jung által gyönyörűen definiált archetípusos minták nem csak abban segítenek, hogy milyen foglakozású lesz az egyén, hanem abban is, hogy milyen szerepkörű, így anya, apa, stb. Korunkban ezek a hagyományos, ősi minták a való életben, egyes esetekben torzultak, átalakultak, maguk a minták az emberiség kollektív mélyrétegeiben ám csak hosszú idő alatt változnak meg, sőt vannak rétegek, amelyek mindvégig megőrzik valódi önmagukat, lenyomatukat.

A népmesék ereje
A mesékben, különösen a népi mesékben ezek a szerepek, minőségek a lehető legegyértelműbben megtalálhatóak. Népi mondókáinkban úgyszintén, rövid kis versikékben, népdalokban őrizzük közös sorsunk kincseit. Így a jó és rossz dualitása, az egység érzése, alapvető emberi érzések, érzékek és romboló erők. A gyermek e mesékből tanulja a legtöbbet a világról, ez adja meg neki a keretet, a sablonokat, amelyre, mint egy vázra sátrat, jurtát húzhat. Ezek alapján válaszolja meg legkönnyebben: hogy ki vagyok én. A kicsi azonosul, vágyik, és valakivé válik. Valami alapján. A népmesék azonban kimentek a divatból, gyermekeink leszoktak e tanító jellegű alkotásokról, sorozatokra vágynak, élményre, szórakoztatásra, csak kérdem én, ki fogja őket megtanítani mindarra amire évezredek emberét?

Az író június 21-én, a Tűz ünnepén előad az Indigó- és Kristály-gyermek Fesztiválon, program >>

Átírások, torzulások
Nem régiben megdöbbenve tapasztaltam, hogy számtalan hírhedt meseíró művét is átdolgozták a mesegyárosok, hogy-hogy nem színesebb, szebb, kellemesebb, de sokkal kevésbé hasznos módon. A mesék léteznek, sőt mesét olvasni türelmetlenül is lehet, gyorsan itt vége fuss el véle - gondolják egyesek - de megszűnt íze, varázsa, megszűnt értéke, tanítása, éppen csak azt vonták ki belőlük, ami magja! (A kis hableány átdolgozott meséjében pl. a gyerekek egy mindenre elszánt fiatal lánnyal találkozhatnak, vágyakozhatnak a herceg után, s megtanulják, hogy mennyi minden lehetséges a szerelem erejéből, és hogy életük értelme a herceg elérése, a legújabb verzió szerint. Az eredeti mese valóban szomorúbb kimenetelű, óvodás korban valószínűleg nem érthető, csak hogy a kisleányok útmutatást kaphatnak saját lelkükről, amely nem egy másik emberrel, hanem a mindenséggel akar eggyé válni, nem az anyagi vágyra, szerelemre, és boldogára, hanem fejlődésre, az értékekre, az ember jobbá válására jótettekre, bíztatásra áhítozik, erre mutat rá az eredeti történet. A valódi mondanivaló, a léleknek szóló tanítás az átírt mesében egyszerűen eltűnik. Az eredeti történet pedig az egyik legkiválóbb regélő tollából származik: Hans Christian Andersentől, 1805-ből)

A magja
A mesék elhanyagolhatatlanok, nem az átdolgozott, már-már giccses mesék, hanem a népi mondák az igazán fontosak. A mesék kicsiknek lehetnek egy szálon futók, a könnyebb megértés  kedvéért, de nagyobbaknak, öt éves kor felett nyugodtan olvassunk bonyolultabb történetet. Ne mi határozzuk meg, hogy gyermek mit nem fog már megérteni, hanem engedjük, mérje fel ő maga saját határait és kérdezzen, ha elbizonytalanodik, mi pedig magyarázzunk, taglaljuk a hiányzó részeket, és valljuk be ha valamit mi magunk sem ismerünk.

A meséket fessük, vagy rajzoljuk le közösen, nagyobbakkal játsszassuk el, hogy azonosulhasson ezzel a misztikus világgal, és mindenekelőtt adjuk a kezükbe, hogy megnézhessék, majd elolvashassák ők maguk e történeteket! Olvassunk, vagy szóljunk élénken, játsszuk el a szerepeket, hangokkal, tonikánkat változtatva adjuk elő. Ismertessük őket türelemmel, átéléssel, áhítattal, alázattal. Ha nincs időnk mesélni, ne kapkodjunk, inkább válasszunk egy rövidebb verses alkotást, egyezzünk meg a hosszában. Tudásvilágukkal arra tanítja meg gyermekünket minden kis költemény, amire mi képtelenek lennénk puszta szavakkal, amit mi magunk nem tudunk elmondani. A mesékben lévő erőt, és globális ok-okozati rendszert semmi sem pótolhatja.

Korlátlan kreativitás
Kitalálhatunk magunk is tanító történeteket, ha viszont inkább csak vásárolni szeretnénk történeteket, érdemes jól megvizsgálni, hogy igényes, szépen kivitelezett mondáskönyv legyen. Belőlük megelevenedik a királyfi, a királylány, az anya, a boszorkány, a harcos és földműves, a vadász és katona, az apa és az isten. A mesék archetípusos alakjai mindannyiunk tudattalanjában létező empatikus minták. Vázszerkezetében mindannyiunkban egyeznek - így mi magunk is ki tudunk találni róluk meséket - s erre rakódnak egyéni vágyaink, elvárásaink majd, az Egónak megfelelően színezzük őket. Az archetípusok évezredek alatt kialakult ősképek,  szimbolikusan azonosságukban környezetünkben is megtalálhatók (pl. anya - Hold).
A gyermek azonban legkönnyebben a mélyéből feltörő érzései alapján fogja őket megismerni.

Részlet Fodor Kata Ezobaba című könyvéből, A mesék archetipikus világa >>
 






 
 
[ 2438 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot


Warning: Division by zero in /var/www/lapcsalad/harmonet.hu/include/fooldal/rendezvenynaptar_slide_jobb_oszlop.php on line 72
 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x