Szabadságra nevelés
Címlap / Otthon / Szabadságra nevelés

Szabadságra nevelés

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2024-03-29

Az első iskolai nap után minden szülő izgatottan várja haza lurkóját az iskolából. Vajon, hogy tetszett neki? Aztán hetekkel vagy hónapokkal később minden kiderül. Idegeskedés, sírások, félelem a számon kéréstől, nehézkes tanulás stb. Lehet, hogy őt másképpen kellene tanítani? Most már a klasszikus oktatáson kívül léteznek más alternatívák, például a Waldorf pedagógia. Mi is ez pontosan?  

Az első iskolai nap után minden szülő izgatottan várja haza lurkóját az iskolából. Vajon, hogy tetszett neki? Aztán hetekkel vagy hónapokkal később minden kiderül. Idegeskedés, sírások, félelem a számon kéréstől, nehézkes tanulás stb. Lehet, hogy őt másképpen kellene tanítani?
Most már a klasszikus oktatáson kívül is léteznek más alternatívák, például a Waldorf pedagógia. Mi is ez pontosan?

Egy kis történelem
A Waldorf pedagógia kidolgozója Rudolf Steiner. Az első Waldorf-iskolát 1919-ben nyitották meg Stuttgartban, a Waldorf-Astoria cigarettagyár munkásainak gyermekei számára. 1945, ill. 1989 után, két hullámban a szabad világ valamennyi országában létesültek. Hazánkban az első Waldorf-iskola 1926-ban indult, 1933-ig működött (még részben német nyelven). Az első magyar tannyelvű W iskola 1989-ben indult meg Solymáron (ma: Pesthidegkúti Waldorf-iskola) a „Török Sándor” Waldorf-ped.-i Waldorf-iskolák.

Hogyan tanítanak?
Fontos alapelv: a szellemi élet, melynek az iskola is színtere, nem állhat sem politikai sem gazdasági irányítás, befolyás alatt, mert ez megrontja, valódi céljaitól – a gyermeki individualitás szakszerű kibontakoztatásától. Az iskola önigazgató intézmény, állandó igazgató nélkül, a döntések és intézkedések demokratikus irányítási mechanizmust igényelnek; korlátozott időre szóló, viszonylag széles körű megbízások, felhatalmazások teszik lehetővé a zökkenőmentes működést, de a tanári kar tagjai egyenjogúak. A fontos döntések lehetőleg nem szavazással születnek meg, hanem konszenzussal, melyben a kisebbség is megőrizheti a maga különvéleményét, álláspontját.

A Waldorf-iskolákban nincs osztályzás, buktatás, az értékelés szöveges. A feleltetés helyébe az együttes tevékenységben való részvétel lép. Az iskola tág teret ad a gyakorlásnak (képességfejlesztésnek) a művészetekben és a praktikus, kézművesi munkákban is. A megszokott irodalom, matematika mellett a gyerekek horgolnak, fonnak, kötnek stb. A Waldorf-iskolák tanulói a záróvizsgák és a tizedik oszt. végén, ill. az érettségivel bizonyítják a tudásukat.
Az alapozó években pl. a fantáziára gyakorolt fejlesztő hatásukkal fontos szerepet játszanak a mesék és mítoszok, az anyanyelvi oktatásban költői szövegekkel és dramatikus gyakorlatokkal dolgoznak, a számolás-számtan oktatásához ritmikus mozgásgyakorlatok kapcsolódnak; a művészi-ritmikus elem. Az írástanulás a nagy térben végzett mozgásokból, formarajzból és festésből indul ki, és mint saját cselekvés megelőzi az elvont olvasástanulást. A gyerekek saját, sima füzetbe vagy a táblára rajzolt színes, nagy alakú formáikon tanulnak meg olvasni. A felső tagozaton a gyerekek konkrét formában ismerkednek meg a jelenségek világával tapasztalati, érzéki élmény szinten, pl. a különböző fizikai és kémiai kísérletekben. A felsőbb osztályokban alapelvként érvényesül, hogy a különböző szellemi magatartásformák (mentalitások) és tudományos módszerek összehasonlításával megmutassák a diákoknak a világ valósága lehetséges megközelítésének sokféleségét.
Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

Képforrás: Canva Pro adatbázis.


Cikkünk folytatódik, lapozz!


 
 
[ 3501 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot
 
 
x