Vakációs menü: Mit egyen a lurkó nyáron?
Címlap / Otthon / Vakációs menü: Mit egyen a lurkó nyáron?

Vakációs menü: Mit egyen a lurkó nyáron?

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-08-04

Otthon ül és a tévét nézi csak? Esetleg unalmában fagylalt, csokoládé után áhítozik? Vond be a főzésbe. Készítsetek együtt finom, friss ételeket. Figyelem! A lurkónak a nagy melegben, otthon vagy vakáción egészen más étkezésre van szüksége, mint a padba ülve vagy az óvodában. Nyári étkeztetés okosan. Kaland a tányéron. 


Rendezvénynaptár
Az egészséges élet kulcsa a gyermekkorban elkezdett megfelelő táplálkozás. A kiegyensúlyozott tápanyag- és energiabevitelen múlik az optimális növekedés és fejlődés. Emellett a táplálkozási szokások is ekkor alakulnak ki. Ebben az időszakban tanulják meg ugyanis a kicsik a helyes ételválasztást, étkezési módot, azt hogy az étkezés kulturált, higiénikus és biztonságos körülmények között történjen, valamint ekkor formálódik az ízlés és alakul ki az ételek preferenciája is. A tápanyagszükségletet számos tényező befolyásolja, ide sorolható például a kicsi kora, neme, tápláltsági állapota, életmódja, fizikai aktivitásának mértéke, sőt még az időjárás is. Egy példát kiemelve, egy egész napos kirándulás 10%-kal emeli meg a gyermekek energiaigényét.

Habár az életkorral folyamatosan változik az energia- és tápanyagigény, mégis van néhány olyan tény, ami a gyermekek életkorától függetlenül valamennyi korosztály tápanyagbevitelére érvényes:



Szénhidrát:
élelmiszereink alapvető összetevői a szénhidrátok. Ebből a tápanyagból fedezzük napi energiabevitelünk 50-55%-át.

Fehérje: a fehérjék akár a gyermekek napi energiabevitelének 15%-át is kitehetik. Ez naponta kb. 1 g fehérjét jelent testtömeg-kilogrammonként. Fehérjékhez állati növényi eredetű táplálékok fogyasztásával is hozzájut a szervezet. A gyerekek számára (is) az ideális, ha táplálékuk legfeljebb 50%-ban tartalmaz állati fehérjéket, például húst vagy halat, és 50%-ban növényi eredetű fehérjéket, mint például rizst és gabonaféléket.

Zsír: ideális esetben a napi energiabevitelnek 30%-át fedezzük zsiradékokból. A magas koleszterinszint kialakulásának valamint a későbbi életkorokban jelentkező szívbetegségek kockázatának csökkentése érdekében a gyermekek étrendjének csak kevés koleszterint, telített zsírsavat és transz-zsírsavat szabad tartalmaznia.

Vitaminok: minden gyermek étrendjének nélkülözhetetlen összetevői a vitaminok. Az a gyerek, akinek étrendje nem kellően változatos nagyobb eséllyel szenved sokrétű vitamin-hiánytól. Amennyiben pedig egy gyermek nincsen eleget a szabad levegőn és napon, akkor D-vitamin-hiánya is lehet.

Ásványi anyagok: két olyan ásványi anyag van, amelyek bevitele könnyen elmaradhat a szükséges napi mennyiségtől: a kalcium és a vas. A megfelelő gyermekkori kalcium-bevitel nélkülözhetetlen az erős csontrendszer és a fogazat kialakulásához. A vas a hemoglobin előállításához szükséges. Ez a vörösvértestekben található fehérje szállítja az oxigént a tüdőből a test valamennyi szövetébe.

Melyik ételt válasszuk?
A következő élelmiszerek választásával kiegyensúlyozott, nagy tápértékű étrend állítható össze:

Gyakran fogyasztandó élelmiszerek
  • Teljes kiőrlésű gabonából készült termékek, pl. kenyér, péksütemények, kásafélék
  • Nyers és friss gyümölcsök, zöldségek
  • Burgonya / burgonyából készült ételek (de nem sült krumpli)
  • Hüvelyesek
  • Mérsékelt zsírtartalmú tej/ tejtermékek

Alkalmanként fogyasztandó élelmiszerek:
  • Húsok és felvágottak
  • Tojás
  • Hal
  • Fagyasztott gyümölcsök és zöldségek

Ritkán fogyasztandó élelmiszerek
  • Finomított lisztből készült termékek, pl. fehérkenyér
  • Édességek
  • Bő zsiradékban sült ételek, magas zsírtartalmú élelmiszerek
  • Konzerv gyümölcsök és zöldségek



Ötletek a megvalósításhoz

A kiegyensúlyozott, tápanyagokban gazdag étrend nélkülözhetetlen a gyermekek egészséges növekedéséhez. Ezen ételek elkészítése során számos tényezőt kell figyelembe venni:

1. változatosság
Minden ételnek meglehet a helye egy egészséges étrendben. A gyerekeknek nem kell lemondaniuk azokról az ételekről, amiket szeretnek, mindössze az adagok méretére és az egyensúlyra kell odafigyelni. Hiszen nincs egyetlen étel sem, ami valamennyi, a gyerekeknek szükséges esszenciális tápanyagot tartalmazná. Fontos a megfelelő egyensúly és az ételek változatossága.

2. vonzó megjelenés
Az ételnek minden érzékszerv számára vonzónak kell lennie, különösen a látvány fontos. Kínáljon például változatos színű gyümölcsöket és zöldségeket, s tálalja azokat különféle formákra vágva!

3. izgalmas ízesítés, de óvatos sóbevitel
Ízesítsen friss zöldfűszerekkel, de a sóval bánjon óvatosan! Napjainkban az átlagos gyermekek, ill. tizenévesek az ajánlott mennyiségnél lényegesen több sót fogyasztanak. A túlzott sófogyasztás eredménye idősebb korban kialakuló magas vérnyomást lehet.

Kisgyerekekre (8-9 éves korig) vonatkozó tanácsok:
Fontos, hogy a gyermek felismerje, hogy mi van a tányérján. A gyerekek tudni akarják – és látni is szeretnék, hogy mit esznek. Többségük nem szereti a rakott (vagy ahhoz hasonló) ételeket, amikor nem tudják megkülönböztetni egymástól az egyes összetevőket. A gyerekek általában igen konzervatívak – nem szeretnek új fogásokat kipróbálni, azt az ételt részesítik előnyben, amit otthonról ismernek, vagy a televízióban láttak. Kerülje a csípős fűszereket, mint az erős paprikát, valamint az intenzív ízű ételízesítőket! A gyerekek szeretik azokat az ételeket, amelyeket kedvenceikről, például kedvenc állatukról, képregényhősükről, vagy kedvenc televízióműsoruk szereplőiről neveztek el.

9 évesnél idősebb gyermekekre vonatkozó tanácsok:
E korosztály legtöbb tagja úgy gondolja, hogy ő már nem gyerek. Nem szeretnének kisgyermekeknek szánt ételeket enni, sem olyanokat, amiknek vicces neve van. A felnőttek étlapjáról akarnak már választani, habár az adagok általában túl nagyok, így kisebb adagokkal is beérik.

(Cikkünk a második oldalon folytatódik)
Képforrás: Canva Pro adatbázis.



Cikkünk folytatódik, lapozz!
 
 
[ 5575 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
slide-tarot

 
x