Hogyan fejlődik a baba hallása és beszédkészsége?
Címlap / Otthon / Hogyan fejlődik a baba hallása és beszédkészsége?

Hogyan fejlődik a baba hallása és beszédkészsége?

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-02-17

Az élethosszig tartó tanulást elősegítő készségek egyik csoportja a hallás-beszéd-gondolkodás elemeit foglalja magába; ezeket kulcskészségeknek tartjuk. A felsorolás sorrendisége egyben hierarchiára is utal: a beszéd kialakulásának előfeltétele az ép hallás; míg a gondolat a beszédből születik meg. Mit tehetünk szülőként azért, hogy ezek elsajátítása minél tökéletesebb, gyermekünk pedig minél fogékonyabb, érdeklődőbb és boldogabb legyen? 

 

Rendezvénynaptár
A méhen belüli életben leghamarabb a hallás szervei fejlődnek ki, együtt az egyensúlyi rendszerrel.
A kisgyermek élete első 3 évében történik az ún. finomhangolás – ekkor hangolja saját anyanyelve frekvenciáira a fülét. Ez alatt az idő alatt megtanulja a környezetében folyamatosan, hosszasan hallható beszédhangokra irányítani a hallási figyelmét – így sajátítva el anyanyelve hangjait -,  kétnyelvű családoknál mindkét nyelvét.

Fontos mozzanat a szükségtelen zajok kiszűrése - ezért nem mindegy, mekkora zajterhelés éri gyermekedet a nap 24 órájában!
Ahogy a város fényei a csillagos égbolt látványát tompítják, úgy modern világunk zaj- és hanghatásai a csöndtől fosztanak meg bennünket.

Nemcsak fény-szmog ül a város felett, a zajterhelés is magas. Számos jármű és gép használatával a külső alapzaj-szint is emelkedett, a bevásárlóközpontok minden üzletében más-más zene szól.  A mozikban a hangerőnek túl kell szárnyalnia a popcorn ropogtatását. Rossz szokássá vált, hogy otthonunk falai közt is ritka vendég a csönd.

Nézz magadba: nálatok mikor adatik csönddel áthatott idő?
A ma embere mintha menekülne a csönd elől, folyton zenével, zajokkal bódítja magát. Gyermekünk sajnos elszenvedi, hogy otthon minimum háttérzajként szól a tévé, a rádió.
Régen kellemes, ringató hangot adó keljfeljancsi inspirálta a kicsiket, a játék mozgásával összhangban. Ma sokféle hangot adó, zajkeltő eszköz kapható. Választáskor érdemes ezt is fontolóra venned.
Az internet és mobiltelefon világában a szóbeli kifejezőkészség nagymértékben csorbul.
Jelen világunk zsongó mozgalmassága megemelkedett ingermennyiséggel áraszt el bennünket.
Ahhoz, hogy a bennünket ért impulzusokat fel tudjuk dolgozni, hogy találkozni tudjunk önmagunkkal, csendre van szükség. Ha nem tudunk fókuszálni, vagy a gyermekünkön vesszük észre, hogy figyelme csapong, nem tud igazán koncentrálni, annak hátterében gyakorta meghúzódik egyfajta túlingereltség.


Manapság a gyerekek nem szeretnek énekelni. Már óvodásként is a gyerekslágereket hallgatják gépről, ők maguk alig énekelnek. Az iskolások manapság kedvelt populáris zenéje többnyire nem igazán énekelhető, csak együtt üvöltésre alkalmas. A zenék hangzásvilága tükrözi korunkat: nyafogó, kényeskedő hangú sztárok egyfelől, és ordító, dübörgő, feszes ritmus másfelől.
Még a csodálatos, harmóniát sugárzó Mozart-művek hatása is összehasonlíthatatlan élő koncerten hallva - a zenedoboz hangzásához képest.

A hallási figyelem kialakulásához és fejlődéséhez élő beszéd- és énekhangra van szükség. Semmi sem ér fel az anya dúdolásával, mesemondásával.
Az esti rítusok szép lezáró motívuma a mesemondás vagy -olvasás. A gyerekek szívesen hallgatják meg sokszor ugyanazt a történetet. Méltatlankodnak, ha valamit kifelejtünk, vagy megmásítunk – hisz megjegyezték az események sorrendjét. Kép és szöveg összekapcsolása a közös képeskönyv nézegetéssel kezdődik, és remek folytatása lehet a diafilm vetítés.

A hallásfejlődés fejlődés lépései:
  1. a gyermek felfigyel az ismétlődő hangokra,
  2. megtanulja kiszűrni a szükségtelen zajokat,
  3. ezzel elkezdődik az anyanyelv beszédhangjaira való ráhangolódás.
A hallott hangokat megtanulja a beszédszervekkel létrehozni  - ezzel alapozódik meg a beszéd és az írás.

A beszédfejlődés megindulásához szociális környezet szükséges: elsősorban az anya élő beszéde, amit szájmozgással, mimikával, testbeszéddel együtt ismer meg a baba.
Ebből következően fontosak:
  • az ép érzékszervek – látás, hallás, mozgató központok épsége;
  • a beszédszervek/hangképző szervek épsége;
  • a beszédértés képessége ;
  • az emlékező képesség;
  • és az utánzási vágy kialakulása.

Hátráltathatja a baba mozgásfejlődését és ezáltal értelmi fejlődését is, ha gyakran szenved fül-orr-, vagy torokgyulladástól, melyek átmenetileg halláscsökkenéssel járnak. Hiszen a tájékozódásban fontos szerepet játszanak az akusztikai ingerek: akár a denevérek,  a hangok visszaverődéséből tájékozódhatunk. Nemcsak saját mozgás-aktivitásunkat érzékeljük, hanem a környezetről és benne saját magunkról is ekként szerzünk benyomásokat.
Keressük azt az egyéni öltöztetési-gondozási-táplálási formát, ami leghatékonyabban szolgálja kicsinyünk egészségét.


A kisgyermek gondolkodásának fejlődése elsősorban a tárgyakkal történő cselekvés útján indul el, majd a beszéd útján bontakozódik ki. Azt, hogy felnövekedve olyan képesség-készségtárral rendelkezzen, ami a mai kor kihívásaival összhangban áll, azzal tudod megalapozni, ha kezdetektől fogva biztosítod számára a szükséges és elégséges tárgyi-környezeti-lelki-szellemi környezetet.
Világunkban külön feladatot jelent a mennyiségi korlát optimalizálása –ami a fogyasztói társadalom hatásaként minden területet érint.

A gyermeki nyelv fejlődésének útja
  1. pusztán mozgással kezdődő időszak
    ez nem más, mint a gügyögésben kifejeződő játék a hangképző szervekkel. A beszélőszervek már a születés pillanatában aktívak, közvetlenül az első légvétellel, sírással tevékennyé válnak. Ez alatt az időszak alatt gyűjti össze a gyermek jövőbeli szavainak építőköveit. Ekkor még világpolgárként, valamennyi csecsemő egyforma nyelvi gazdagsággal gügyög.
  2. utánzással történő szakasz
    Erre az időre már örömérzés tölti el a gyermeket a beszédszervek használatakor; ráérez arra, hogy gügyögésével kifejezhet dolgokat – leginkább érzelmeket. Ilyenkor egy-egy szótag még sok-sok mindent jelenthet, a gyermek mintegy egyszavas mondatokban beszél. A kitalálás most is a felnőtt dolga, miként a születést követő sírások jelentésének megfejtése is.
  3. értelmes reagálás a hozzá intézett beszédre
    Döntő fordulatként a gyermek felfogja, hogy minden dolognak neve van. Szókincse ettől a pillanattól kezdve rohamosan bővül: nemcsak számában, de szófaját tekintve is. Kezdetben szinte csak főneveket használ, majd megjelennek az igék és a jelzők.

A beszéd szociális kapocs, melyben gondolataink, érzéseink és ezeken keresztül a világhoz való viszonyunk fejeződik ki. Amilyen mintával szolgálunk gyermekünknek, olyan formáló erőkkel hatunk kibontakozó egyéniségére.
Azzal a szándékkal, mellyel értékesebb, szebb jövőt hordozó világot építünk gyermekeinkkel gyermekeinknek – mi magunk is fejlődünk.

Bukovinszky Mária
www.kepesseg.com

Képek: www.morguefile.com





 
 
[ 4218 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot


Warning: Division by zero in /var/www/lapcsalad/harmonet.hu/include/fooldal/rendezvenynaptar_slide_jobb_oszlop.php on line 72
 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x