Gyerekbarát főzési praktikák
hirdetés
Címlap / Otthon / Gyerekbarát főzési praktikák

Gyerekbarát főzési praktikák

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2021-03-09

Sokan gondoljuk, hogy amint kinőttek a gyermek fogai és megfelelően tud már rágni, nyugodtan eheti azt, amit a család több tagja. A kisgyermekek emésztőrendszere egy éves kor után sem működik úgy, mint a felnőtteké. Ne felejtsük el, nem is olyan régen történt a szilárd ételek fokozatos bevezetése, még mindig ismerkedik szervezetük az új ételekkel. Ahhoz, hogy ne terheljük túl őket nehéz ételeinkkel, nem kell lemondani nekünk sem a finom falatokról. Elég, ha a megszokott alapanyagokat egy kicsit máshogyan készítjük el. 


Rendezvénynaptár
Rántott hús helyett
 A bundázott, bő olajban kisütött ételeknek túl magas a zsiradéktartalma, a sütés közben keletkező túlsütött, megégett részek pedig nehezen emészthetőek a picik számára. Így attól, hogy állatfigura alakú egy pipi falat, még nem biztos, hogy gyereknek való étel. Zsírszegény húsrészekből készíthetünk párolt vagdaltat, így akkor sem okoz problémát a gyermekeknek az étel elfogyasztása, ha még nem tökéletes a rágótechnikájuk. Ugyanez igaz a rakott zöldséges ételekre és a húsgombócokra. A különböző húsok ízét és emészthetőségét is javíthatjuk, ha azokat előtte pácban érleljük. Erre alkalmas a fokhagymás tejben áztatás, de házilag többféle fűszerkeveréket készíthetünk erre a célra.
Windisch Adrienne, dietetikus tanácsai: Süssük a húst alufóliában vagy sütőzacskóban, zöldfűszerekkel vagy gyümölcsökkel együtt!  Ilyenkor zsiradék felhasználása nélkül készülhet az étel. Teflonban is párolhatunk szelethúst, ez esetben figyeljünk oda, hogy felnőtt adagonként maximum 10 ml, vagyis egy evőkanál olajat használjunk fel, kisgyermekek ennek a fele, egy teáskanál is elegendő.

Zöldségek rántás nélkül

Zöldségeket leginkább főzelék formájában fogyasztják kicsik és nagyok egyaránt, ugyanakkor nem mindegy, hogyan készítjük el belőlük ételeinket. A gőzben megfőtt zöldségeket például vajban pirított zsemlemorzsával is megszórhatjuk. Ha hagyományos sűrítéssel készülő főzeléket főzünk, azt rántás helyett inkább habarással, vagy hintéssel készítsük. Sűríthetjük a zöldségeket burgonyával is, így készülnek az első főzelékek is. Ha lisztes sűrítés mellett döntünk, főzzünk például kefires tökfőzeléket. Kevesebb a zsírtartalma, mint a tejfölös vagy a rántással készült verziónak. Ha az ételhez feltétlenül rántásra van szükség, kipróbálhatjuk a diétás rántást is. Pirítsuk meg szárazon a lisztet és csak azután öntsük hozzá az olajat, így könnyebben emészthető lesz az étel. Leveseket is gazdagon, sok zöldséggel főzzük, ha lehet, rántás nélkül! A párolt zöldségeket tejalapú gyerekitallal is pépesíthetjük, így egy főzelék jellegű pürét kapunk.


Tejtermékek
Természetesen a tejtermékekből a natúr ízeket javasolják a szakemberek, hiszen egy joghurtot könnyen gazdagíthatunk házilag is gyümölcsökkel, gabonapelyhekkel. Az eredmény egy tápláló
és egészséges tízórai. Mivel 1-3 éves kor között is nagyon fontos még a megfelelő fehérjebevitel és a kalciumban gazdag ételek fogyasztása, a sajt, túró, kefir és más termékek elengedhetetlen elemei a kicsit táplálkozásának. A kalcium felszívódása nem túl jó, hasznosulását sok tényező befolyásolja. Ide tartozik a túlzott fehérje- és zsiradékfogyasztás, a túlzott foszforbevitel, azaz a kólafélék, kakaók, cikóriakávék túl gyakori fogyasztása is. A kevés D-vitamin bevitel is gátolja a kalcium felszívódását. Segíti viszont az ásványianyag felszívódását a mozgás, a megfelelő D-vitamin bevitel és a laktóz (tejcukor). Kalcium felszívódás szempontjából az 1-3 éves korcsoport számára az egyik leginkább megfelelő ital a tejalapú gyerekital, mivel a kalcium hasznosulását segítő D-vitamint és laktózt, valamint a tehéntejhez képest közel 40%-kal kevesebb foszfor tartalommal rendelkezik.

Konyhasó helyett
Egy hazai felmérés rámutatott, hogy az 1 és 3 éves kor közti gyerekek az ajánlott nátrium-mennyiség 3-4-szeresét fogyasztják el. A felnőtt lakosság is a többszörösét fogyasztja az ajánlottnak, így minden korosztály étrendjében csökkenteni kell a sóbevitelt.
Attól, hogy kevésbé sózzuk az ételeket, azok még lehetnek finomak. Néhány trükkel sok új ízt és aromát csempészhetünk a mindennapokba. A legjobb hatást friss zöldfűszerekkel tudjuk elérni, de ha nem jutunk hozzá, a szárított is jó. Savanykás ízű gyümölcs- vagy paradicsommártással is feldobható egy étel, de a tűzdelés és a göngyölés is kiváló ízesítő. Előbbihez használjunk zöldséghasábokat, hagymát, fokhagymát, göngyöléshez pedig sajtot, aszalt szilvát vagy szárított paradicsomot, sonkát. A sós íz szeretete megszokás kérdése is, így ha lassanként csökkentjük a hozzáadott só mennyiségét, nem lesz drasztikus a megvonás, és az egész család felfedezheti újra az ételek természetes ízét.

Kerülendő fűszerek:
csípős paprika, chili, torma, túl sok bors, cayenne bors
Javasolt fűszerek: édes paprika, kapor, petrezselyem, zeller zöldje, metélőhagyma, bazsalikom, majoránna, babérlevél, lestyán, kakukkfű, vasfű, fahéj, szegfűszeg, szegfűbors, vanília, stb.

Felvágottak

A húsipari készítmények különösen sok sót tartalmazhatnak, így arra, hogy ebből az ételcsoportból mennyit fogyasztanak, különösen oda kell figyelni. Kisgyermekkorban a szalámikat, füstölt kolbászokat, sós halkészítményeket, zsíros hús- és májkrémeket kerülni kell, mert magas nátrium tartalmukon felül még nehezen emészthetőek is. Ha felvágottat választunk, inkább az alacsonyabb zsírtartalmúakat vegyük, mint amilyenek a baromfimell-sonkák. Magunk is készíthetünk házi hús- illetve májpástétomot vagy akár halkrémet. Természetesen sokféle tartalmas zöldségkrémet is összeállíthatunk, például padlizsánkrémet.


Édes élet
Ha süteményt készítünk, akkor is érdemes gyümölcsös receptet választani. A cukros, vajas töltelékek helyett inkább joghurtos vagy túrós krémet használjunk. Próbáljuk ki bátran a teljes kiőrlésű liszteket, gazdagítsuk a tésztát zabpehellyel, őrölt magvakkal. Az így elkészített sütemények táplálóbbak, magasabb rosttartalmuknál fogva a bennük található cukrok lassabban szívódnak fel, ezáltal kisebb vércukorterhelést idéznek elő. Ettől függetlenül mértéket kell tartani. Az édességet fogyasszuk desszertként, főétkezések záró fogásaként, heti egy- két alkalommal!

Forrás: Magyar Gyermekorvosok Társasága
Képek:
piqs.de Michelle Angela
MorgueFile


 
 
[ 3447 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
x