A szünidő: az egészséges felejtés ideje - vagy mégsem?...
Címlap / Otthon / A szünidő: az egészséges felejtés ideje - vagy mégsem?

A szünidő: az egészséges felejtés ideje - vagy mégsem?

Nyomtatás NYOMTATÁS konyvjelzo_ikon

HarmoNet Ezotéria-Horoszkóp-2020-04-07

A szünidő a pihenés, kikapcsolódás, feltöltődés és az egészséges felejtés ideje - kellene, hogy legyen. Ahhoz, hogy új ismereteket tudjon befogadni agyunk, ki kell potyognia a szükségtelen adatoknak. Aztán újra tanulva más tudatossági szinten találkozik majd gyermekünk a dolgokkal. Más szinten válik képessé arra, hogy összekapcsolja korábbi ismereteivel, tapasztalataival.  

 

A tanévnek vége: mostanra mindenki szembesült az eltelt időszak eredményességével. Akinek jó lett a bizonyítványa, örömmel várja a szünidei napokat; ám akinek pótvizsgáznia kell, vagy szülői kényszerre és tanári javaslatra nyáron is tanulnia, az bizony keserűen tekint előre.
A nagyobbakat a kötelező olvasmányok és az olvasónapló elkészítése várja, míg a kicsikkel az elsajátított írás-olvasás gyakorlását szeretnénk megvalósítani.
 
Mi lenne a legjobb a gyermekednek? Hogyan teljen a nyár?
 gororis gyerek

Általános tanácsok, valamennyi életkorra – ha a gyereknek szünetben is tanulnia kell
  1. Bármilyen feladat is várjon a gyermekedre, semmiképp se fenyegesd!
Klasszikus hibák
  • Lőttek a nyaradnak! Majd most bepótolod azt, amit egész évben elmulasztottál!
  • Soha nem viszed semmire, ha a jövő évi bizonyítványod nem lesz legalább jó eredményű!
  • Mehetsz szakmát tanulni és gürizni fogsz egész életedben!
  • Akkor gondolkodtál volna, amikor ellógtad ezt az évet!
 
Nézzünk rá most a másik oldalra - mit érhetsz el a fenti mondatokkal? 
  • Valójában te is tudod, hogy szükségtelen és főként lehetetlen, hogy kizárólag tanulással foglalkozzon a szünidőben.
Fordítva sül el a dolog: ahelyett, hogy jó tervezéssel, koncentrált figyelemmel pótolná a hiányzó ismereteket, illetve begyakorolná a készségeket; arra tanítod, hogy lopott percekkel édesítse napjait és negatív belső párbeszédet folytasson önmagával a kialakult helyzet miatt. Végül a tanulás eredményessége is csökken, a pihenés, oldott öröm is elmarad. 
Ráadásul a büntetésen keresztüli tanulás az agy túlélő központját mozgósítja, az örömteli, jutalomorientált tanulás helyett. Rögzül az a működésmód, hogy fenyegetett helyzetben teljesítek és csak addig, amíg a figyelem rajtam van.
Valójában pedig épp azt szeretnéd szülőként elérni, hogy saját magának-saját magáért tanuljon.
  • Tudjuk, hogy a bizonyítvány valóban befolyásoló tényező: lehetővé teszi, vagy kizárja a lehetőségét bizonyos iskolákba való bekerülésnek. Ám hiba volna kinyilatkoztatni, hogy elveszett gyerek az, aki nem egy jobb iskolában tanul tovább. Nyomasztó, mi több fenyegető érzés ennyiből előrevetíteni a jövőt. Egy ilyen gondolat inkább a te félelmeidről szól.
     
  • Meglehet, hogy jobb vagy más sorsot szánsz gyermekednek: azt mégsem a fizikai munka lenézésével, értéktelen színben való feltüntetésével tudod elérni.
 
Sőt! Két fontos szempontra hívom fel a figyelmedet:
  1. Közhely, de igaz, hogy minden munkát el kell végeznie valakinek. Csak azért tehetem azt, amit szeretek (vagy legalábbis teszek), mert támaszkodni tudok a többiek munkájára. 
    Mások munkájának megbecsülését, az értünk végzett cselekvések értékét nem prédikációkon keresztül tudjuk tanítani, hanem személyes életünk példaadásán keresztül.
    Legegyszerűbben a háztartás feladatainak megosztásán és az egyes tennivalókhoz való viszonyulásunkon át.
  2. Nem az a legfontosabb, hogy mit csinálok, hanem az, hogy hogyan. A legjobb tudásom szerint csinálom-e és örömömet lelem-e benne? 
    Vannak olyan diplomások, akik néhány évnyi örömtelen munka után akkor találnak magukra, amikor kétkezi teremtő tevékenységbe fognak. És persze olyanok is, akik későn érve, hosszas tapasztalatszerzés után érzik szükségét a tanulásnak és mennek egyetemre.  Manapság egyre többen egyik diplomát a másik után szerzik, hatalmas mennyiségű elméleti tudással bírnak, de nem lépnek ki vele az Életbe – harmincas éveikben is a szülők tartják el őket. 
 

Nincs királyi út. Ami egyértelműen megfogalmazható szabály: 
Kerüljük el, hogy a bűntudat terhe nyomassza akár a szülőt, akár a gyermeket. Itt bizony egyértelműen a közös felelősségvállalásról kell szólnunk. Valamiért nagyon elcsúsztak a dolgok a családban, a gyerek körül. Nem nevezhetjük meg egyedüli felelősnek a gyereket; nem hibáztathatjuk, okolhatjuk egyedül őt a kialakult helyzetért. Fontos, hogy te is megkeresd a saját szereped a dolgok ilyetén alakulásában.
 
Készítsetek tervet!
  1. Ahogy fentebb már emlegettem: tarts önvizsgálatot!
  2. Készíts papírt, íróeszközt magad elé. A fektetett lapot oszd három hasábra. A baloldali oszlopba írd a feltárt problémákat, a középsőbe azt az állapotot, amit elfogadhatónak tartasz. Végül a jobb oldaliba jegyezd le, milyen megoldást tudnál elképzelni. Ötletelj!
    IDEÁLIS, ha együtt ül le a család és közösen igyekeztek a legjobb megoldásra lelni. Keressétek meg, hogyan lehetne a családtagokat érdekeltté tenni abban, amit az egyének szeretnének. A végső döntésnek mindenképp közösnek kell lennie!
     
  3. Itt az ideje, hogy a családtagjaidat is bevond! (ha eddig még nem tetted)
    Tűzz ki egy ideálisnak tűnő időpontot, amikor együtt le tud ülni egy órácskára a család. Próbáld előre elképzelni, ahogy várakozásteljesen, némi izgalommal fűszerezve ültök az asztal körül. Amikor eljön az idő, papírral, ceruzával, naptárral előkészülve teremts bizalomteljes hangulatot.
 
Elsőként beszéljétek meg az együttlét szabályait!
  • Mindenki szabadon mondja el amit gondol, amit érez: megosztva a félelmeket, aggódásokat, fájdalmakat.
  • Tiszteletben tartjuk a másikat, nem vágunk egymás szavába.
  •  Kerüljük az ítélkezést (ez hülyeség…, sose lesz képes…, úgyse fogja…).
  • Kerüljük a múlt felhánytorgatását, inkább előre tekintünk.
Gyakorlat: 
Nekem az esett leginkább rossszul…
Nekem az fájt a legjobban…
Arra vágyom leginkább…
Arra van szükségem, hogy…
 
  • Jelöljétek be a naptárba a nyár valamennyi fix programjának idejét (pl. nyaralás, tábor, pótvizsga).
  • A szünidőben is legyen napirend, feladatok, pihenők:
    - Mikor van reggeli (hányig lehet aludni?), ebéd, vacsora?
    - Kinek milyen háztartási feladatai vannak és ezeknek mik az időkeretei? /szemetes ürítése, mosogatás, felmosás, mosógép elindítása, teregetés…/
  • Tanulással kapcsolatos tennivalók heti rendje: mely napokon?, mely órákban?
Ha pótvizsgáznia kell a gyereknek, akkor
  • a tananyag beosztása, optimális időkeret teremtés
  • mikor tanul a felkészítő tanárral? 
  • mikor gyakorol egyedül?
  • hogyan és mikor történik az ellenőrzés/önellenőrzés? 
  • Kötelező olvasmány(ok) beosztása, olvasónapló írásának időbeli tervezése
  • Feltétlenül limitáljátok a TV és számítógép előtt tölthető időt, de ezt úgy, hogy a gyerek kedvenc műsorait nézhesse, ne "közömbös" időben kelljen gép vagy tévé előtt ülnie.
 
Ha nincs tanári kényszer a nyári tanulásra, bízzatok és higgyetek szülőként abban, hogy a pedagógus jól ítéli meg a helyzetet. Ne akarjatok még többet és többet ráterhelni szünidőben is a lurkóra!

Próbáljatok a mélyére ásni és kideríteni, min is aggódtok; s ha szükséges, ebben kérjetek segítséget.
 
Ami igazán fontos: a jól kialakított napi ritmus, az értelmes elfoglaltság, a szülő-gyerek közt minden körülmények között fenntartott párbeszéd és az élményszerző, vidám pillanatok sokasága.
 
Kérdésed van? Tedd fel tanácsadónknak e-mailben vagy írj hozzászólást!
 
 
 
 





 
 
[ 2959 ]
spacer
Szólj hozzá!
spacer 

 
 


Jóska Jósda
Hapci naptár
szerelmi_joslat
Szerelmi kötés
Önismereti jóslat
ciganykartya
szinjosda
slide-tarot
slide-tarot

 
 




 



ciganykartya
joskajosda
szerelmi_joslat
szinjosda
slide-tarot



A Harmonet üzemeltetője az Harmopress Kft.
1999-2016 © Minden jog fenntatva
HarmoNet 1999 óta minden nőnek bejön!
x